Günümüz fen eğitiminde,
öğrencilerin bilim insanlarının gerçek hayatta karşı karşıya kaldığı bir problemin
çözümünde geçirdiği süreçleri yaşamasını sağlayacak öğrenme ortamlarının
geliştirilmesi için çalışılmaktadır. Bu kapsamda gerek ülkemizde gerek yurt
dışında eğitim politikalarının oluşturulması, müfredatların yenilenmesi
çalışmalarında argümantasyon tabanlı araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme
ortamları ön plana çıkmaktadır. Keys, Hand, Prain ve Collins (1999), orijinal
adı “Science Writing Heuristic” olan ve araştırma-sorgulama temelli öğrenme
ortamında argümantasyon yoluyla bilginin yapılandırılmasını sağlayan
Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) yaklaşımını geliştirdiler. Bu
çalışmada, Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) yaklaşımını temel alan
laboratuvar uygulamalarının kullanıldığı fen sınıflarında öğrencilerin
oluşturdukları argümanların kalitesinin, kavram öğrenme üzerine etkisi araştırılmıştır.
Uygulama grubu, 2016–2017 eğitim-öğretim yılında Yalova’da bir devlet okulunda
öğrenim gören 35 yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama arçaları
olarak, öğrencilerin kavram öğrenme seviyelerinin belirlenmesi maksadıyla
kavram testi ile öğrencilerin ATBÖ yaklaşımını temel alan laboratuvar
uygulamalarında oluşturdukları argümanların kalitesinin belirlenmesi maksadıyla
Choi (2008) tarafından geliştirilen rubrik kullanılmıştır. Çalışma Fen
Bilimleri dersinde Kuvvet ve Enerji ünitesinde beş haftalık bir sürede
gerçekleştirilmiştir. Dersler, öğretmen kılavuz kitabındaki talimatlar
doğrultusunda işlenmiş, fakat ünite ile ilgili laboratuvar etkinlikleri ATBÖ
yaklaşımını temel alan etkinlikler şeklinde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada öğrencilerin
oluşturdukları argümanların kalitesinin artması durumunda öğrencilerin kavram
öğrenme seviyelerinin de arttığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |