Review
BibTex RIS Cite

Dil Öğrenme Stratejileri Nasıl Öğretilmeli?

Year 2019, Volume: 2 Issue: 2, 72 - 98, 05.12.2019

Abstract

Bazı insanların dili diğer insanlara
göre daha hızlı ve daha etkili öğrendikleri açıktır. Tabi ki de bu yaş, zeka,
dil öğrenmeye karşı tutum, motivasyon, dil öğrenme stratejileri gibi çeşitli
faktörlere bağlıdır. Bunların dil öğrenme üzerine çeşitli etkileri vardır ancak
bunlardan dil öğrenme stratejileri dil öğrenme sürecini hızlandırabilir. Dil
öğrenme stratejileri öğrenme sürecinde öğrenenler tarafından atılan adımlardır.
Bu stratejiler öğrenme sürecini daha aktif, daha öz-yönetimli, daha iletişimsel
yaparlar. Dil öğrenme stratejileri öğrenenler tarafından kullanılan özel
eylemlerdir.  Öğrenme sürecinde dil
öğrenenlere yardım eden öğrenenler tarafından kasıtlı bir şekilde seçilen
bilinçli eylemlerdir. Bu yüzden dil öğrenme stratejilerinin öğretilmesi
önemlidir. Dil öğrenme stratejilerinin öğretilmesi öğrencilerin daha iyi
İngilizce öğrenenler olmasına yardım eder. Ayrıca öğrencilerin daha bağımsız,
daha öz-güvenli ve daha özerk öğrenenler olmasına katkı sağlar. Öğrenciler
öğrenme sürecinde farkındalığı artırır ve başarının ortaya çıkmasını sağlar.
Dil öğrenme stratejileri sadece dil öğrenme sürecini kolaylaştırmaz aynı
zamanda dil öğrenmeyi daha eğlenceli, daha hızlı, daha etkili ve yeni durumlara
transfer edilebilir hale getirir. Bu sebeple bu çalışmada dil öğrenme
stratejilerinin nasıl öğretilebileceğini ele almayı amaçlanmaktadır.

References

  • Anderson, J. R. (1983). The Architecture of Cognition, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Aslan, O. (2009). The Role Of Gender And Language Learning Strategies In Learning English. (Unpublished master’s thesis). METU, Social Sciences Institute, Ankara.
  • Aydemir, U. V. (2007) İngilizce Öğretiminde Dil Öğrenme Stratejileri Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Baghban, Z. Z. V. (2012). The Relationship Between Iranian English Language Learners’ Learning Styles and Strategies. Journal of Language Teaching and Research, 3(4), 771-777.
  • Barut, A. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Üniversite Öğrencilerinin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri Üzerine Bir Değerlendirme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Boylu, E. & Özbay, M. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenelerin Dil Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Route Educational and Social Science Journal, 2(3), 67-86.
  • Brown, H. D. (1980). Principles and Practices of Language Learning and Teaching, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Cesur, M. O. (2008). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Yabancı Dil Öğrenme Stratejileri, Öğrenme Stili Tercihi Ve Yabancı Dil Akademik Başarısı Arasındaki Açıklayıcı Ve Yordayıcı İlişkiler Örüntüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Chamot, A. U. & O’Malley, J. M. (1986). A Cognitive Academic Language Learning Approach: An ESL Content-Based Curriculum. National Clearinghouse for Bilingual Education, Washington, DC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED338108.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Chamot, A. U. (2004). Issues in Language Learning Strategy Research and Teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching 1(1), 14-26.
  • Chamot, A. U., & J. M. O'Malley. (1994). The CALLA Handbook: Implementing the Cognitive Academic Language Learning Approach. Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Cohen, A. D. (2014). Strategies in Learning and Using a Second Language. London: Routledge Longman.
  • Cohen, A. D. (2003). The Learner’s Side of Foreign Language Learning: Where Do Styles, Strategies, and Tasks Meet? IRAL, 41(4), 279-291.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.), Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Cohen, A. D. (1998). Strategies in Learning and Using a Second Language, Harlow, Essex: Longman.
  • Grenfell, M., & Harris, V. (1999). Modern Languages and Learning Strategies: In Theory and Practice. London: Routledge.
  • Griffiths, C. (2004). Language Learning Strategies: Theory and Research. New Zealand, Occasional Paper, (1), 1-25.
  • Griffiths, C. (2013). The strategy factor in successful language learning. Bristol: Multilingual Matters.
  • Gu, P. Y. (1996). Robin Hood in SLA: What Has the Learning Strategy Researcher Taught Us? Asian Journal of English Language Teaching, 6, 1-29.
  • Gülsoy, D. (2011) İngilizce Okutmanlarının ve Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Dil Öğrenme Stratejilerinin Kullanımına ve Öğretimine İlişkin Görüşleri ( Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hoang-Thu. (2009). Learning Strategies Used by Successful Language Learners. Alliant International University.
  • Iverson, K. (2005). E-learning Games: Interactive Learning Strategies for Digital Delivery, Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
  • Larsen-Freeman, D., & Long, M. H. (1991). An Introduction to Second Language Acquisition Research. New York: Longman.
  • Liu, H. (2005). Effects of Foreign Language Anxiety and Perceived Competence on Learning Strategy Use. International Journal of English Linguistics, 3(3), 76-87.
  • Macaro, E. (2006). Strategies for Language Learning and for Language Use: Revising the Theoretical Framework. Modern Language Journal, 90, 320-337.
  • Montano-Gonzales, J. X. (2017). Learning Strategies in Second Language Acquisition. US-China Foreign Language, 15 (8), 479-492.Naiman, N. (1978). The Good Language Learner, Volume 4, England: Multilingual Matters.
  • Nyikos, M. (1996). The Conceptual Shift to Learner-centered Classrooms: Increasing Teacher and Student Strategic Awareness. In R. L. Oxford (Ed.), Language Learning Strategies Around the World: Cross-cultural Perspectives (109-117). Honolulu: Second Language Teaching and Curriculum Center.
  • O’Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • O’Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1995). Learning Strategies in Second Language Acquisition. UK: Cambridge University Press.
  • O’Malley, J. M., Chamot, A. U., Stewner-Manzanares, G., Kupper, L., & Russo, R. P. (1985). Learning Strategies Used by Beginning and Intermediate ESL Students. Language Learning 35(1), 21-46.
  • Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know, Boston: Newbury House.
  • Oxford, R. L. (1994). Language Learning Strategies An Update. ERIC Digest. Eric Clearinghouse on Languages and Linguistics. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED376707.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Oxford, R. L. (2011). Teaching and researching language learning strategies. Harlow, UK: Pearson Education.
  • Oxford, R. L. (2017). Teaching and researching language learning strategies: Self-regulation in context (2nd ed.). New York, NY: Routledge.
  • Oxford, R. L., & Leaver, B.L. (1996). A Synthesis of Strategy Instruction for Language Learners. In R.L. Oxford (Ed.), Language Learning Strategies around the World: Cross-cultural Perspectives (227-246). Honolulu, HI: University of Hawaii Press.
  • Pearson, P. D., & Dole, J. A. (1987). Explicit Comprehension Instruction: A Review of Research and a New Conceptualization of Instruction. The Elementary School Journal, 88, 151–165.
  • Politzer, R., & McGroarty, M. (1985). An Exploratory Study of Learning Behaviours and Their Relationship to Gains in Linguistic and Communicative Competence. TESOL Quarterly, 19, 103- 124.
  • Politzer, R. L. (1983). An Exploratory Study of Self-reported Language Learning Behaviors and Their Relation to Achievement. Studies in Second Language Acquisition, 6(1), 54-65.
  • Rubin, J. (1975). What the "Good Language Learner" Can Teach Us. TESOL Quarterly, 9, 41-51.
  • Rubin, J. (1987). Learner Strategies: Theoretical Assumptions, Research History and Typology. In Wenden, A. & Rubin, J. (Eds.) Learner Strategies in Language Learning. Hemel Hempstead: Prentice Hall International.
  • Rubin, J. (1981). Study of Cognitive Processes in Second Language Learning. Applied Linguistics, 2, 117-131. Scarcella, R. & Oxford, R. (1992). The Tapestry of Language Learning: The Individual in the Communicative Classroom. Boston: Heinle & Heinle.
  • Selinger, H. (1984). Processing Universals in Second Language Acquisition. In F. Eckman et al.(eds), Universals of Second Language Acquisition (36-47). Rowley MA: Newbury House.
  • Skehan, P. (1989). Individual Differences in Second Language Learning, London: Edward Arnold.
  • Stern, H. H. (1975). What Can We Learn from the Good Language Learner?. Canadian Modern Language Review, 31(2), 304-318.
  • Stern, H. H. (1992). Issues and Options in Language Teaching, Oxford: Oxford University Press.
  • Şen, H. (2009). İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğreten Öğretmenlerin Dil Öğrenme Stratejilerinin İngilizce Derslerinde Kullanımı İle İlgili Görüşleri ve Elde Edilen Sonuçların Öğrencilerin Strateji Kullanma Sıklığı İle Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Wenden, A. (1991). Learner Strategies for Learner Autonomy, Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Yapıcı, G. E., & Bada, E. (2004). Language Learning Strategies of EFL Learners. Enstitü Dergisi, 13(2), 233-242.
  • Wesche, M. (1977). Learning Behaviours of Successful Adult Students on Intensive Language Training. In Henning, C. (ed.). Proceedings of the Los Angeles Second Language Research Forum (355-370). English Department, University of California at Los Angeles.
  • Wenden, A. L., & Rubin, J. (Eds.). (1987). Learner Strategies in Language Learning. UK: Prentice Hall.
  • Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. (2011) Self-regulated learning and performance: An introduction and an overview. In: Zimmerman, B. J., Schunk, D. J. (eds) Handbook of self-regulated learning and performance, New York, NY: Routledge, pp. 1–12.
Year 2019, Volume: 2 Issue: 2, 72 - 98, 05.12.2019

Abstract

References

  • Anderson, J. R. (1983). The Architecture of Cognition, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Aslan, O. (2009). The Role Of Gender And Language Learning Strategies In Learning English. (Unpublished master’s thesis). METU, Social Sciences Institute, Ankara.
  • Aydemir, U. V. (2007) İngilizce Öğretiminde Dil Öğrenme Stratejileri Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Baghban, Z. Z. V. (2012). The Relationship Between Iranian English Language Learners’ Learning Styles and Strategies. Journal of Language Teaching and Research, 3(4), 771-777.
  • Barut, A. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Üniversite Öğrencilerinin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri Üzerine Bir Değerlendirme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Boylu, E. & Özbay, M. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenelerin Dil Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Route Educational and Social Science Journal, 2(3), 67-86.
  • Brown, H. D. (1980). Principles and Practices of Language Learning and Teaching, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Cesur, M. O. (2008). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Yabancı Dil Öğrenme Stratejileri, Öğrenme Stili Tercihi Ve Yabancı Dil Akademik Başarısı Arasındaki Açıklayıcı Ve Yordayıcı İlişkiler Örüntüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Chamot, A. U. & O’Malley, J. M. (1986). A Cognitive Academic Language Learning Approach: An ESL Content-Based Curriculum. National Clearinghouse for Bilingual Education, Washington, DC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED338108.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Chamot, A. U. (2004). Issues in Language Learning Strategy Research and Teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching 1(1), 14-26.
  • Chamot, A. U., & J. M. O'Malley. (1994). The CALLA Handbook: Implementing the Cognitive Academic Language Learning Approach. Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Cohen, A. D. (2014). Strategies in Learning and Using a Second Language. London: Routledge Longman.
  • Cohen, A. D. (2003). The Learner’s Side of Foreign Language Learning: Where Do Styles, Strategies, and Tasks Meet? IRAL, 41(4), 279-291.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.), Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Cohen, A. D. (1998). Strategies in Learning and Using a Second Language, Harlow, Essex: Longman.
  • Grenfell, M., & Harris, V. (1999). Modern Languages and Learning Strategies: In Theory and Practice. London: Routledge.
  • Griffiths, C. (2004). Language Learning Strategies: Theory and Research. New Zealand, Occasional Paper, (1), 1-25.
  • Griffiths, C. (2013). The strategy factor in successful language learning. Bristol: Multilingual Matters.
  • Gu, P. Y. (1996). Robin Hood in SLA: What Has the Learning Strategy Researcher Taught Us? Asian Journal of English Language Teaching, 6, 1-29.
  • Gülsoy, D. (2011) İngilizce Okutmanlarının ve Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Dil Öğrenme Stratejilerinin Kullanımına ve Öğretimine İlişkin Görüşleri ( Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hoang-Thu. (2009). Learning Strategies Used by Successful Language Learners. Alliant International University.
  • Iverson, K. (2005). E-learning Games: Interactive Learning Strategies for Digital Delivery, Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
  • Larsen-Freeman, D., & Long, M. H. (1991). An Introduction to Second Language Acquisition Research. New York: Longman.
  • Liu, H. (2005). Effects of Foreign Language Anxiety and Perceived Competence on Learning Strategy Use. International Journal of English Linguistics, 3(3), 76-87.
  • Macaro, E. (2006). Strategies for Language Learning and for Language Use: Revising the Theoretical Framework. Modern Language Journal, 90, 320-337.
  • Montano-Gonzales, J. X. (2017). Learning Strategies in Second Language Acquisition. US-China Foreign Language, 15 (8), 479-492.Naiman, N. (1978). The Good Language Learner, Volume 4, England: Multilingual Matters.
  • Nyikos, M. (1996). The Conceptual Shift to Learner-centered Classrooms: Increasing Teacher and Student Strategic Awareness. In R. L. Oxford (Ed.), Language Learning Strategies Around the World: Cross-cultural Perspectives (109-117). Honolulu: Second Language Teaching and Curriculum Center.
  • O’Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • O’Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1995). Learning Strategies in Second Language Acquisition. UK: Cambridge University Press.
  • O’Malley, J. M., Chamot, A. U., Stewner-Manzanares, G., Kupper, L., & Russo, R. P. (1985). Learning Strategies Used by Beginning and Intermediate ESL Students. Language Learning 35(1), 21-46.
  • Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know, Boston: Newbury House.
  • Oxford, R. L. (1994). Language Learning Strategies An Update. ERIC Digest. Eric Clearinghouse on Languages and Linguistics. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED376707.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Oxford, R. L. (2011). Teaching and researching language learning strategies. Harlow, UK: Pearson Education.
  • Oxford, R. L. (2017). Teaching and researching language learning strategies: Self-regulation in context (2nd ed.). New York, NY: Routledge.
  • Oxford, R. L., & Leaver, B.L. (1996). A Synthesis of Strategy Instruction for Language Learners. In R.L. Oxford (Ed.), Language Learning Strategies around the World: Cross-cultural Perspectives (227-246). Honolulu, HI: University of Hawaii Press.
  • Pearson, P. D., & Dole, J. A. (1987). Explicit Comprehension Instruction: A Review of Research and a New Conceptualization of Instruction. The Elementary School Journal, 88, 151–165.
  • Politzer, R., & McGroarty, M. (1985). An Exploratory Study of Learning Behaviours and Their Relationship to Gains in Linguistic and Communicative Competence. TESOL Quarterly, 19, 103- 124.
  • Politzer, R. L. (1983). An Exploratory Study of Self-reported Language Learning Behaviors and Their Relation to Achievement. Studies in Second Language Acquisition, 6(1), 54-65.
  • Rubin, J. (1975). What the "Good Language Learner" Can Teach Us. TESOL Quarterly, 9, 41-51.
  • Rubin, J. (1987). Learner Strategies: Theoretical Assumptions, Research History and Typology. In Wenden, A. & Rubin, J. (Eds.) Learner Strategies in Language Learning. Hemel Hempstead: Prentice Hall International.
  • Rubin, J. (1981). Study of Cognitive Processes in Second Language Learning. Applied Linguistics, 2, 117-131. Scarcella, R. & Oxford, R. (1992). The Tapestry of Language Learning: The Individual in the Communicative Classroom. Boston: Heinle & Heinle.
  • Selinger, H. (1984). Processing Universals in Second Language Acquisition. In F. Eckman et al.(eds), Universals of Second Language Acquisition (36-47). Rowley MA: Newbury House.
  • Skehan, P. (1989). Individual Differences in Second Language Learning, London: Edward Arnold.
  • Stern, H. H. (1975). What Can We Learn from the Good Language Learner?. Canadian Modern Language Review, 31(2), 304-318.
  • Stern, H. H. (1992). Issues and Options in Language Teaching, Oxford: Oxford University Press.
  • Şen, H. (2009). İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğreten Öğretmenlerin Dil Öğrenme Stratejilerinin İngilizce Derslerinde Kullanımı İle İlgili Görüşleri ve Elde Edilen Sonuçların Öğrencilerin Strateji Kullanma Sıklığı İle Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Wenden, A. (1991). Learner Strategies for Learner Autonomy, Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Yapıcı, G. E., & Bada, E. (2004). Language Learning Strategies of EFL Learners. Enstitü Dergisi, 13(2), 233-242.
  • Wesche, M. (1977). Learning Behaviours of Successful Adult Students on Intensive Language Training. In Henning, C. (ed.). Proceedings of the Los Angeles Second Language Research Forum (355-370). English Department, University of California at Los Angeles.
  • Wenden, A. L., & Rubin, J. (Eds.). (1987). Learner Strategies in Language Learning. UK: Prentice Hall.
  • Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. (2011) Self-regulated learning and performance: An introduction and an overview. In: Zimmerman, B. J., Schunk, D. J. (eds) Handbook of self-regulated learning and performance, New York, NY: Routledge, pp. 1–12.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Emine Akkaş Baysal 0000-0002-5711-0847

Publication Date December 5, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Akkaş Baysal, E. (2019). Dil Öğrenme Stratejileri Nasıl Öğretilmeli?. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 2(2), 72-98.
AMA Akkaş Baysal E. Dil Öğrenme Stratejileri Nasıl Öğretilmeli?. UBED. December 2019;2(2):72-98.
Chicago Akkaş Baysal, Emine. “Dil Öğrenme Stratejileri Nasıl Öğretilmeli?”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 2, no. 2 (December 2019): 72-98.
EndNote Akkaş Baysal E (December 1, 2019) Dil Öğrenme Stratejileri Nasıl Öğretilmeli?. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 2 2 72–98.
IEEE E. Akkaş Baysal, “Dil Öğrenme Stratejileri Nasıl Öğretilmeli?”, UBED, vol. 2, no. 2, pp. 72–98, 2019.
ISNAD Akkaş Baysal, Emine. “Dil Öğrenme Stratejileri Nasıl Öğretilmeli?”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 2/2 (December 2019), 72-98.
JAMA Akkaş Baysal E. Dil Öğrenme Stratejileri Nasıl Öğretilmeli?. UBED. 2019;2:72–98.
MLA Akkaş Baysal, Emine. “Dil Öğrenme Stratejileri Nasıl Öğretilmeli?”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, vol. 2, no. 2, 2019, pp. 72-98.
Vancouver Akkaş Baysal E. Dil Öğrenme Stratejileri Nasıl Öğretilmeli?. UBED. 2019;2(2):72-98.