Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Siber Aylaklık Durumları Hakkında Bir Çalışma

Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 92 - 100, 25.12.2020
https://doi.org/10.47477/ubed.766531

Abstract

Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin ders içi akıllı telefon siber aylaklık davranışlarını incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, bir devlet üniversitesinin Müzik Eğitimi, Resim Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümlerinde öğrenim gören ve basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 140 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracı olarak kullanılan ölçeğin birinci bölümünde üniversite öğrencilerinin kişisel bilgilerine ilişkin maddeler; ikinci bölümünde ise ders içi akıllı telefon siber aylaklık durumlarına ilişkin maddeler yer almaktadır. Elde edilen verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin ders içi akıllı telefon siber davranışlarından kaçındıkları ve en çok ”Derslerde akıllı telefonumdan dersle ilgili ek bilgileri öğrenmek için internet kullanırım.” ve “Derslerde akıllı telefonumdan diğer insanlarla whatsapp, messenger vb. uygulamalar üzerinden çevrimiçi/online olarak anlık mesajlaşırım.” davranışlarını gösterdikleri sonucuna varılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin ders içi akıllı telefon siber aylaklık davranışının bölüm ve internet kullanma durumlarına göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür.

References

  • Aljomaa, S. S., Qudah, M. F. A., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S. (2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155–164. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.
  • Arabacı, İ. (2017). Investigation facultyofeducationstudents’ cyberloafingbehaviors in termsofvarious variables. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16(1).
  • Askew, K. L. (2012). The relationship between cyberloafing and task performance and an examination of thetheory of planned behavior as a model of cyberloafing. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). University of South Florida, USA.
  • Bağrıaçık Yılmaz, A. (2017). Lisansüstü Öğrencilerinin Siber Aylaklık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Karma Bir Çalışma. Journal of Kırsehir Education Faculty, 18(2).
  • Blau, G., Yang, Y. & Ward-Cook, K. (2006). Testing a measure of cyberloafing. Journal of Allied Health, 35(1), 9-17.
  • Brubaker, A. T. (2006). Faculty perceptions of theimpact of student laptop use in a wireless internet environment on the classroom learning environmentand teaching information and library science.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). University of North Carolina, Chapel Hill.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Choi, H. S., Lee, H. K., & Ha, J. C. (2012). The influence of smartphone addiction on mental health, campus life and personal relations-focusing on K university students. Journal of the Korean Data and Information Science Society, 23(5), 1005–1015. http:// dx.doi.org/10.7465/jkdi.2012.23.5.1005.
  • Coşkun, T. K., ve Gökçearslan, S. (2019). Examination of Cyberloafing Studies in Education: A Content Analysis. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 11(1), 94-103.
  • Ergün, E., ve Altun, A. (2012). Öğrenci gözüyle siber aylaklık ve nedenleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(1), 36-53. Garrett, R. K., & Danziger, J. N. (2008). Disaffection orexpectedoutcomes: Understanding personal Internet use during work. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(4), 937-958.
  • Gezgin, D. M., ve Çakır, Ö. (2016). Analysis of nomofobicbehaviors of adoles cents regarding variousf actors. Journal of Human Sciences, 13(2), 2504-2519.
  • Gezgin, D. M., Arslantaş, T. K., ve Şumuer, E. (2018). Meslek lisesi öğrencilerinin siber aylaklik düzeyinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 19(2), 408-424.
  • Gezgin, D. M., Çakır, O., ve Yıldırım, S. (2018). The relationship between level sofnomophobia prevalence and Internet addiction among high school students: The factors influencing nomophobia. International Journal of Research in Education and Science, 4(1), 215-225.
  • Gökçearslan, Ş., Uluyol, Ç., ve Şahin, S. (2018). Smartphone addiction, cyberloafing, stress and social support among university students: A path analysis. Children and Youth Services Review, 91, 47–54.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite öğencilerinin siber aylaklık davranışları ile öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe University, Ankara.
  • Karaoğlan Yılmaz, F. G., Yılmaz, R., Öztürk, H. T., Sezer, B., ve Karademir, T. (2015). Cyberloafing as abarrierto the successful integration of information and communication Technologies in to teaching and learning environments. Computers in Human Behavior, 45(April 2015), 290–298.
  • Lepp, A., Barkley, J. E., Sanders, G. J., Rebold, M., & Gates, P. (2013). The relationship between cell phone use, physical and sedentary activity, and cardiore spiratory fitness in a sample of U.S. college students. International Journal of BehavioralNutrition and Physical, 10(79), 1-9. Retrievedfromhttp://www.ijbnpa.org/content/10/1/79.
  • Lepp, A., Li, J., & Barkley, J. (2015). Exploring the relationships between college students’ cell phone use, personality and leisure. Computers in Human Behavior, 43, 210–219.
  • Polat, M. (2018). Derslerde akilli telefon siber aylaklığı ölçeği (DATSAÖ): Üniversite öğrencileri için bir ölçek uyarlama çalışması. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal), 4(21), 3114-3127.
  • Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M. T., ve Çiğdem, H. ÜniversiteÖğrencilerininSiberAylaklıkSeviyeleriniYordayanFaktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105.
  • Yaşar, S., ve Yurdugül, H. (2013). The investigation of relation between cyberloafing activities and cyberloafing behaviors in higher education. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 83, 600-604.
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M., & Odom, M. D. (2008). Profiling cyber-slackers in theworkplace: demographic, cultural, and work place fac¬tors. Journal of Internet Commerce, 6(3), 75-89.
  • Young, K. S. (1996). “Internet Addiction: The Emergeof a New Clinical Disorder”. Cyber psychology and Behavior, 1(3), 237-244.
Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 92 - 100, 25.12.2020
https://doi.org/10.47477/ubed.766531

Abstract

References

  • Aljomaa, S. S., Qudah, M. F. A., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S. (2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155–164. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.
  • Arabacı, İ. (2017). Investigation facultyofeducationstudents’ cyberloafingbehaviors in termsofvarious variables. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16(1).
  • Askew, K. L. (2012). The relationship between cyberloafing and task performance and an examination of thetheory of planned behavior as a model of cyberloafing. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). University of South Florida, USA.
  • Bağrıaçık Yılmaz, A. (2017). Lisansüstü Öğrencilerinin Siber Aylaklık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Karma Bir Çalışma. Journal of Kırsehir Education Faculty, 18(2).
  • Blau, G., Yang, Y. & Ward-Cook, K. (2006). Testing a measure of cyberloafing. Journal of Allied Health, 35(1), 9-17.
  • Brubaker, A. T. (2006). Faculty perceptions of theimpact of student laptop use in a wireless internet environment on the classroom learning environmentand teaching information and library science.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). University of North Carolina, Chapel Hill.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Choi, H. S., Lee, H. K., & Ha, J. C. (2012). The influence of smartphone addiction on mental health, campus life and personal relations-focusing on K university students. Journal of the Korean Data and Information Science Society, 23(5), 1005–1015. http:// dx.doi.org/10.7465/jkdi.2012.23.5.1005.
  • Coşkun, T. K., ve Gökçearslan, S. (2019). Examination of Cyberloafing Studies in Education: A Content Analysis. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 11(1), 94-103.
  • Ergün, E., ve Altun, A. (2012). Öğrenci gözüyle siber aylaklık ve nedenleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(1), 36-53. Garrett, R. K., & Danziger, J. N. (2008). Disaffection orexpectedoutcomes: Understanding personal Internet use during work. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(4), 937-958.
  • Gezgin, D. M., ve Çakır, Ö. (2016). Analysis of nomofobicbehaviors of adoles cents regarding variousf actors. Journal of Human Sciences, 13(2), 2504-2519.
  • Gezgin, D. M., Arslantaş, T. K., ve Şumuer, E. (2018). Meslek lisesi öğrencilerinin siber aylaklik düzeyinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 19(2), 408-424.
  • Gezgin, D. M., Çakır, O., ve Yıldırım, S. (2018). The relationship between level sofnomophobia prevalence and Internet addiction among high school students: The factors influencing nomophobia. International Journal of Research in Education and Science, 4(1), 215-225.
  • Gökçearslan, Ş., Uluyol, Ç., ve Şahin, S. (2018). Smartphone addiction, cyberloafing, stress and social support among university students: A path analysis. Children and Youth Services Review, 91, 47–54.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite öğencilerinin siber aylaklık davranışları ile öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe University, Ankara.
  • Karaoğlan Yılmaz, F. G., Yılmaz, R., Öztürk, H. T., Sezer, B., ve Karademir, T. (2015). Cyberloafing as abarrierto the successful integration of information and communication Technologies in to teaching and learning environments. Computers in Human Behavior, 45(April 2015), 290–298.
  • Lepp, A., Barkley, J. E., Sanders, G. J., Rebold, M., & Gates, P. (2013). The relationship between cell phone use, physical and sedentary activity, and cardiore spiratory fitness in a sample of U.S. college students. International Journal of BehavioralNutrition and Physical, 10(79), 1-9. Retrievedfromhttp://www.ijbnpa.org/content/10/1/79.
  • Lepp, A., Li, J., & Barkley, J. (2015). Exploring the relationships between college students’ cell phone use, personality and leisure. Computers in Human Behavior, 43, 210–219.
  • Polat, M. (2018). Derslerde akilli telefon siber aylaklığı ölçeği (DATSAÖ): Üniversite öğrencileri için bir ölçek uyarlama çalışması. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal), 4(21), 3114-3127.
  • Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M. T., ve Çiğdem, H. ÜniversiteÖğrencilerininSiberAylaklıkSeviyeleriniYordayanFaktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105.
  • Yaşar, S., ve Yurdugül, H. (2013). The investigation of relation between cyberloafing activities and cyberloafing behaviors in higher education. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 83, 600-604.
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M., & Odom, M. D. (2008). Profiling cyber-slackers in theworkplace: demographic, cultural, and work place fac¬tors. Journal of Internet Commerce, 6(3), 75-89.
  • Young, K. S. (1996). “Internet Addiction: The Emergeof a New Clinical Disorder”. Cyber psychology and Behavior, 1(3), 237-244.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Meltem Gülnar

Publication Date December 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Gülnar, M. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Siber Aylaklık Durumları Hakkında Bir Çalışma. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 3(2), 92-100. https://doi.org/10.47477/ubed.766531
AMA Gülnar M. Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Siber Aylaklık Durumları Hakkında Bir Çalışma. IJSE. December 2020;3(2):92-100. doi:10.47477/ubed.766531
Chicago Gülnar, Meltem. “Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Siber Aylaklık Durumları Hakkında Bir Çalışma”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 3, no. 2 (December 2020): 92-100. https://doi.org/10.47477/ubed.766531.
EndNote Gülnar M (December 1, 2020) Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Siber Aylaklık Durumları Hakkında Bir Çalışma. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 3 2 92–100.
IEEE M. Gülnar, “Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Siber Aylaklık Durumları Hakkında Bir Çalışma”, IJSE, vol. 3, no. 2, pp. 92–100, 2020, doi: 10.47477/ubed.766531.
ISNAD Gülnar, Meltem. “Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Siber Aylaklık Durumları Hakkında Bir Çalışma”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 3/2 (December 2020), 92-100. https://doi.org/10.47477/ubed.766531.
JAMA Gülnar M. Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Siber Aylaklık Durumları Hakkında Bir Çalışma. IJSE. 2020;3:92–100.
MLA Gülnar, Meltem. “Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Siber Aylaklık Durumları Hakkında Bir Çalışma”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, vol. 3, no. 2, 2020, pp. 92-100, doi:10.47477/ubed.766531.
Vancouver Gülnar M. Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Siber Aylaklık Durumları Hakkında Bir Çalışma. IJSE. 2020;3(2):92-100.