Research Article
BibTex RIS Cite

Üstün Yetenekli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni ve Türkçe Dersine Yönelik Metaforik Algıları

Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 80 - 91, 25.12.2020
https://doi.org/10.47477/ubed.777973

Abstract

Bu çalışmanın problemini ‘Üstün yetenekli öğrencilerin Türkçe dersi ve Türkçe öğretmenine yönelik metaforik algıları nasıldır?’ sorusu oluşturmaktadır. Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören yetmiş beş öğrencinin katıldığı bu çalışma nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın deseni ise nitel araştırmanın desenlerinden biri olan olgu bilimdir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 öğretim yılında Samsun Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören 75 özel yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrenciler basit seçkisiz örneklem yoluyla çalışma gurubuna dâhil edilmiştir. Çalışma gurubundaki öğrenciler BYF ve ÖYG grubu öğrencileridir. Literatür taramasının ardından metaforlara yönelik çalışmalar incelenmiş ve verileri toplamak için uzman görüşü alınmış yarı yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanmıştır. Katılımcılara verilen form yoluyla bu iki kavramı neye benzettikleri ve bunun nedenini açıklamaları beklenmiştir. Verilerin elde edilmesinin ardından elde bulunun veri seti içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Katılımcıların oluşturduğu metaforlar tek tek incelenmiş ve buna bağlı temalar oluşturulmuştur. Verilen cevapların bir metafor olmadığı cevaplar çalışmadan çıkarılmıştır. Araştırmanın ilk problem cümlesine ait dokuz farklı tema ortaya çıktığı görülmüştür. Araştırmanın ikinci alt problem cümlesine yönelik analiz işlemi gerçekleştirildiğinde bu alt probleme ait ise on temanın ortaya çıktığı görülmüştür.

References

  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “fen” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(1), 1242-1254.
  • Akar, İ. ve Şengil Akar, Ş. (2012). İlköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin üstün yetenek kavramı hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 20(2), 423-436.
  • Akarsu, Ö. ve Mutlu, B. (2017). Üstün yetenekli çocukları anlamak: Çocukların sosyal ve duygusal sorunları. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017; 7(2): 112-116
  • Akça Berk, N., Gültekin, F., Çençen, N. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersine ve sosyal bilgiler öğretmenine ilişkin metaforları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 183-199.
  • Akça, M., Şen, Ç. ve Kurtaslan, Z. (2019). Bilim ve Sanat Merkezleri müzik alanı Öğrencilerin müzik kavramına yönelik algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Akü Amader. Sayı 10.
  • Altun, T., Camadan, F. (2013). Rehber öğretmenlerin rehber öğretmen (psikolojik danışman) kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 883-918.
  • Ataman, A. (1998). Üstün zekâlilar ve üstün yetenekliler. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu. 16.
  • Aydın, İ. S. ve Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğrenci kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies 5 (3), 818-842
  • Calp, M. ve Calp, Ş. (2016). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi I-II. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(4), 693-712.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün zekalı çocukların eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 5(3), 95-110.
  • Çifçi, T. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin coğrafya dersine yönelik algılar. E-İnternational Journal of Educational Resarch. Volume 6(3). ss.87-100.
  • Çitil, M. ve Ataman, A. (2018). İlköğretim çağındaki üstün yetenekli öğrencilerin davranışsal özelliklerinin eğitim ortamlarına yansıması ve ortaya çıkabilecek sorunlar. GEFAD / GUJGEF 38(1): 185-231 (2018).
  • Dumanlı Kadızade, E. (2014). Aktif öğrenmede bir teknik; metafor uygulaması "Türkçe öğretmen adaylarının Türkçe dersi algıları üzerine". International Journal of Language Academy. Volume 2/4 Winter 2014 p. 68/85
  • Ertürk, R. (2017). İlkokul öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 3, 2017, ss. 1-15, DOI: 10.19160/ijer.285232
  • Göçer, A. (2018). Temel dil becerilerinin birbirleriyle ilişkisi ve bireyin anlam evreninin oluşumu ve gerçek yaşam becerileri açısından önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching. Kasım 2018 Cilt: 7 Sayı: 4
  • Gross, M. U. M. (1999) Small poppies: highly gifted children ın the early years. Roeper Review. 21(3): 207-2014.
  • Gür, Ç. (2017). Eğitimsel ve Sosyal-Duygusal Bakış Açılarıyla Üstün Yetenekli Çocuklar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kavcar, Cahit, Oğuzkan, F. ve Sevet, S. (1999). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınları.
  • Keray Dinçel, B. ve Yılmaz, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin ve türkçe öğretmeni adaylarının “Türkçe dersi” ve “Türkçe öğretmeni” kavramlarına ilişkin metaforları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi-2018.
  • Kılıç, V. C. (2018). Üstün zekalı ve yetenekli çocukların eğitiminde ülke politikaları ve eğitim uygulamaları. Türk Kültürü. 2018/1: 135-143.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 51-72.
  • Oğurlu, Ü., Öpengin, E. ve Hızlı, D. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin okul ve öğretmene ilişkin metaforik algıları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi / Dumlupınar University Journal of Social Sciences 46. Sayı Ekim 2015 / Number 46 October 2015.
  • Oğuz, B. ve Aydın, İ. S. (2016). Ortaokullarda çalışan türkçe öğretmenlerinin öğrenme alanlarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies. Vol. 11 Issue 14, p479-508. 30p.
  • Okur, A. ve Özsoy, Y. (2013). Üstün zekâlı öğrencilerin türkçe dersine yönelik tutumlarının incelenmesi: bartın bilsem örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 254-264.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Patton, M.G. (2002). Qualitative Evaluation And Research Methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Porter, L. (2005). Gifted Young Children. A Guide for Teachers and Parents. (2nd ed.) USA:Open University Press.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri, 2(2), 131-155.
  • Sarıkaya, B. (2018). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları. Türkiye Eğitim Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, s.1-16.
  • Taşgın, A., İleritürk, D. ve Köse, E. (2018). Ortaokul öğrencilerinin “türkçe dersi” ve “türkçe öğretmeni”ne ilişkin metaforları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(1), 397-410.
  • Toplu, H. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik metaforik algıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi (Basılmamış), İstanbul.
  • Tulunay Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi (UGEAD), Haziran, 2016; 2(1): 78-93
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, F., Göçen, S., Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.
Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 80 - 91, 25.12.2020
https://doi.org/10.47477/ubed.777973

Abstract

References

  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “fen” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(1), 1242-1254.
  • Akar, İ. ve Şengil Akar, Ş. (2012). İlköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin üstün yetenek kavramı hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 20(2), 423-436.
  • Akarsu, Ö. ve Mutlu, B. (2017). Üstün yetenekli çocukları anlamak: Çocukların sosyal ve duygusal sorunları. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017; 7(2): 112-116
  • Akça Berk, N., Gültekin, F., Çençen, N. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersine ve sosyal bilgiler öğretmenine ilişkin metaforları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 183-199.
  • Akça, M., Şen, Ç. ve Kurtaslan, Z. (2019). Bilim ve Sanat Merkezleri müzik alanı Öğrencilerin müzik kavramına yönelik algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Akü Amader. Sayı 10.
  • Altun, T., Camadan, F. (2013). Rehber öğretmenlerin rehber öğretmen (psikolojik danışman) kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 883-918.
  • Ataman, A. (1998). Üstün zekâlilar ve üstün yetenekliler. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu. 16.
  • Aydın, İ. S. ve Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğrenci kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies 5 (3), 818-842
  • Calp, M. ve Calp, Ş. (2016). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi I-II. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(4), 693-712.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün zekalı çocukların eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 5(3), 95-110.
  • Çifçi, T. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin coğrafya dersine yönelik algılar. E-İnternational Journal of Educational Resarch. Volume 6(3). ss.87-100.
  • Çitil, M. ve Ataman, A. (2018). İlköğretim çağındaki üstün yetenekli öğrencilerin davranışsal özelliklerinin eğitim ortamlarına yansıması ve ortaya çıkabilecek sorunlar. GEFAD / GUJGEF 38(1): 185-231 (2018).
  • Dumanlı Kadızade, E. (2014). Aktif öğrenmede bir teknik; metafor uygulaması "Türkçe öğretmen adaylarının Türkçe dersi algıları üzerine". International Journal of Language Academy. Volume 2/4 Winter 2014 p. 68/85
  • Ertürk, R. (2017). İlkokul öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 3, 2017, ss. 1-15, DOI: 10.19160/ijer.285232
  • Göçer, A. (2018). Temel dil becerilerinin birbirleriyle ilişkisi ve bireyin anlam evreninin oluşumu ve gerçek yaşam becerileri açısından önemi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching. Kasım 2018 Cilt: 7 Sayı: 4
  • Gross, M. U. M. (1999) Small poppies: highly gifted children ın the early years. Roeper Review. 21(3): 207-2014.
  • Gür, Ç. (2017). Eğitimsel ve Sosyal-Duygusal Bakış Açılarıyla Üstün Yetenekli Çocuklar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kavcar, Cahit, Oğuzkan, F. ve Sevet, S. (1999). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınları.
  • Keray Dinçel, B. ve Yılmaz, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin ve türkçe öğretmeni adaylarının “Türkçe dersi” ve “Türkçe öğretmeni” kavramlarına ilişkin metaforları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi-2018.
  • Kılıç, V. C. (2018). Üstün zekalı ve yetenekli çocukların eğitiminde ülke politikaları ve eğitim uygulamaları. Türk Kültürü. 2018/1: 135-143.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 51-72.
  • Oğurlu, Ü., Öpengin, E. ve Hızlı, D. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin okul ve öğretmene ilişkin metaforik algıları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi / Dumlupınar University Journal of Social Sciences 46. Sayı Ekim 2015 / Number 46 October 2015.
  • Oğuz, B. ve Aydın, İ. S. (2016). Ortaokullarda çalışan türkçe öğretmenlerinin öğrenme alanlarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies. Vol. 11 Issue 14, p479-508. 30p.
  • Okur, A. ve Özsoy, Y. (2013). Üstün zekâlı öğrencilerin türkçe dersine yönelik tutumlarının incelenmesi: bartın bilsem örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 254-264.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Patton, M.G. (2002). Qualitative Evaluation And Research Methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Porter, L. (2005). Gifted Young Children. A Guide for Teachers and Parents. (2nd ed.) USA:Open University Press.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri, 2(2), 131-155.
  • Sarıkaya, B. (2018). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları. Türkiye Eğitim Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, s.1-16.
  • Taşgın, A., İleritürk, D. ve Köse, E. (2018). Ortaokul öğrencilerinin “türkçe dersi” ve “türkçe öğretmeni”ne ilişkin metaforları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(1), 397-410.
  • Toplu, H. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik metaforik algıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi (Basılmamış), İstanbul.
  • Tulunay Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi (UGEAD), Haziran, 2016; 2(1): 78-93
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, F., Göçen, S., Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Bahadır Oğuz 0000-0002-3585-4255

Publication Date December 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Oğuz, B. (2020). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni ve Türkçe Dersine Yönelik Metaforik Algıları. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 3(2), 80-91. https://doi.org/10.47477/ubed.777973
AMA Oğuz B. Üstün Yetenekli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni ve Türkçe Dersine Yönelik Metaforik Algıları. IJSE. December 2020;3(2):80-91. doi:10.47477/ubed.777973
Chicago Oğuz, Bahadır. “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni Ve Türkçe Dersine Yönelik Metaforik Algıları”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 3, no. 2 (December 2020): 80-91. https://doi.org/10.47477/ubed.777973.
EndNote Oğuz B (December 1, 2020) Üstün Yetenekli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni ve Türkçe Dersine Yönelik Metaforik Algıları. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 3 2 80–91.
IEEE B. Oğuz, “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni ve Türkçe Dersine Yönelik Metaforik Algıları”, IJSE, vol. 3, no. 2, pp. 80–91, 2020, doi: 10.47477/ubed.777973.
ISNAD Oğuz, Bahadır. “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni Ve Türkçe Dersine Yönelik Metaforik Algıları”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 3/2 (December 2020), 80-91. https://doi.org/10.47477/ubed.777973.
JAMA Oğuz B. Üstün Yetenekli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni ve Türkçe Dersine Yönelik Metaforik Algıları. IJSE. 2020;3:80–91.
MLA Oğuz, Bahadır. “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni Ve Türkçe Dersine Yönelik Metaforik Algıları”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, vol. 3, no. 2, 2020, pp. 80-91, doi:10.47477/ubed.777973.
Vancouver Oğuz B. Üstün Yetenekli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni ve Türkçe Dersine Yönelik Metaforik Algıları. IJSE. 2020;3(2):80-91.