Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Yöneticilerinin Salgın Sürecindeki Yönetim Deneyimleri ve Çözüm Önerileri

Year 2021, Volume: 4 Issue: 3, 128 - 156, 29.12.2021
https://doi.org/10.47477/ubed.892129

Abstract

Bu araştırma, okul yöneticilerinin Covid-19 salgın sürecindeki yönetim deneyimlerini belirlemeyi ve okulların buna benzer salgınlara hazırlıklı olması için yöneticilerin çözüm önerilerini sunmayı amaçlamıştır. Çanakkale merkezde görev yapan 17 okul yöneticisi ile yarı yapılandırılmış sorular ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik çözümlemesi ile irdelenmiştir. Araştırma, verileri Covid-19’un başlamasıyla okulun genel işleyişi, iletişim ve güdü, teknoloji ve uzaktan eğitim, temizlik ve pozitif vakalar, ölçme değerlendirme, okulların yeniden açılması, dönütler, fırsat ve öneriler olmak üzere sekiz başlık altında incelemiştir. Araştırma sonuçlarına göre; Covid-19’un ortaya çıkmasıyla okul yöneticilerin, öğretmenlerin ve öğrencilerin şaşkınlık ve zorluklar yaşadıkları, uzaktan eğitime geçişte sıkıntılar yaşandığı, iletişim için en çok WhatsApp kullanıldığı, uzaktan eğitimde en çok Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve Zoom uygulamalarının kullanıldığı, zaman zaman EBA alt yapısında sorunlar olduğu, valilik vefa destek gruplarında görev alan öğretmenler olduğu, çevrimiçi toplantıların yaygınlaştığı, teknolojiye ve internete erişim sorun yaşayan öğrenciler olduğu, uzaktan eğitimden dolayı emeklilik kararını öne çekenler olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Adıgüzel, A. (2020). Salgın sürecinde uzaktan eğitim ve öğrenci başarısını değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri, Milli Eğitim, 49(1), 253-271.
  • Al Lily, A.E., Ismail, A.F., Abunasser, F.M. & Alqahtani, R.H.A. (2020). Distance education as a response to pandemics: Coronavirus and Arab culture. Technology in Society. 63, 1-11.
  • Akyavuz, E. K. & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140
  • Azorin, C. (2020), "Beyond COVID-19 supernova. Is another education coming?", Journal of Professional Capital and Community, 5(3), 381-390. https://doi.org/10.1108/JPCC-05-2020-0019
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Cilliers, E. J. (2017). The challenge of teaching generation Z.” PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 3(1), 188-198.
  • Cucinotta, D. & Vanelli, M. (2020). WHO Declares COVID-19 Pandemic. Acta Bio Medica Atenei Parmensis, 91(1), 157-160. https://doi.org/10.23750/abm.v91i1.9397
  • Çelik, Z. & Şahin, A.S. (2020). Pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde eğitimsel eşitsizliklerin yeniden üretimi, Pandemi Sürecinde Sosyoekonomik Değişim ve Dönüşümler "Fırsatlar, Tehditler, Yeni Normaller" (Edt:Kaleci ve Başaran). ss.587-623. Necmettin Erbakan Üniversitesi Yayınları: Konya.
  • Educatıon Bureau, (2016). School crisis management intervention and psychological support in the aftermath of crises handbook. https://www.edb.gov.hk/attachment/en/student-parents/crisis-management/about-crisis-management/crisise.pdf adresinden 7/02/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Faherty, L. J., Schwartz, H. L., Ahmed, F., Zheteyeva, Y., Uzicanind, A. & Uscher-Pines, L. (2019). School and preparedness officials’ perspectives on social distancing practices to reduce influenza transmission during a pandemic: considerations to guide future work. preventive medicine reports 14, 1-6.
  • Harris, A. (2020). Covid-19–School leadership in crisis? Journal of Professional Capital and Community, 5(3), 321-326. DOI 10.1108/JPCC-06-2020-0045
  • Harris, A & Jones, M. (2020) COVID 19 – School leadership in disruptive times, School Leadership and Management, 40(4), 243-247, DOI:10.1080/13632434.2020.1811479
  • İç İşleri Bakanlığı, (2021). 2020 Yılında Türkiye'de En Çok Tercih Edilen İsimlerhttps://www.icisleri.gov.tr/2020-yilinda-turkiyede-en-cok-tercih-edilen-isimler adresinden 20/02/2021 tarihinde erişildi.
  • Keleş, H. N., Atay D. & Karanfil, F. (2020). COVID 19 Pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim, 49 (1), 155-174.
  • Mcaleer, M. (2020). Prevention is better than the cure: risk management of COVID-19. Journal of Risk and Financial Management,13(3), 1-5
  • Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, (2013). Madde 58 Sorumlu olarak sınıf geçme ve sorumluluğun kalkması. https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=18812&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5’ adresinden 29/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi, (2020), Madde3.https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_10/26191853_Desteklemeve YetiYtirmeKurslarYYonergesi.pdf adresinden 29/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020a). Bakan Selçuk, Koronavirüse karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr adresinden 18/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020b). Okulum temiz belgelendirme programı. https://eskisehirisg.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/07133230_okulum_temiz_belgelendirme_programY_yazYsY.pdf adresinden 19/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020c). Basın Açıklaması, Uzaktan eğitim 31 Mayıs’a kadar devam edecek. https://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-31-mayisa-kadar-devam-edecek/haber/20803/tr adresinden 29/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Özdoğan, A.Ç. & Berkant, H.G., (2020). COVID-19 Pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 49(1), 13-43.
  • Robinson, V. M., Lloyd, C. A. & Rowe, K. J. (2008). The impact of leadership on student outcomes: an analysis of the differential effects of leadership types. Educational Administration Quarterly, 44(5), 635–674.
  • Stone-Johnson, C. & Weiner, M., J. (2020), Principal professionalism in the time of COVID-19. Journal of Professional Capital and Community, 5(3), 367-374.
  • Sağlık Bakanlığı, (2020a). Covid-19 salgın yönetimi ve çalışma rehberi, Bilimsel danışma kurulu çalışması. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39265/0/covid19 salginyonetimivecalismarehberipdf.pdf adresinden 28/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Sağlık Bakanlığı, (2020b). Temaslı takibi, salgın yönetimi, evde hasta izlemi ve filyasyon. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39605/0/covid19rehberitemasli takibievdehastaizlemivefilyasyonpdf.pdf adresinden 28/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Sağlık Bakanlığı, (2021). Covid-19 sözlüğü, https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66519/t.html adresinden 28/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • Sarı, E. & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Turan, A. (2020). COVID-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği. Milli Eğitim, 49(1), 175-179.
  • UNESCO, (2020). COVID-19 Education response: preparing the reopening of schools, Paris, France: UNESCO.
  • Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C. & Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health, 4, 397-404. http://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X
  • Weiner, J.M. & Holder, S. (2018). Why lead? Using narrative to explore the motivations of those spiring to be principals in high needs schools. International Journal of Leadership in Education, 22(5): 555-572.
  • WHO. (2020). Responding to the community spread of COVID-19. https://www.who.int/publications/i/item/responding-tocommunity-spread-of-covid-19 adresinden 19/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Zhang, W.; Wang, Y.; Yang, L. & Wang, C. (2020). Suspending classes without stopping learning: china’s education emergency management policy in the covid-19 outbreak. J. Risk Financial Management, 13(3), 55, https://doi.org/10.3390/jrfm13030055
Year 2021, Volume: 4 Issue: 3, 128 - 156, 29.12.2021
https://doi.org/10.47477/ubed.892129

Abstract

References

  • Adıgüzel, A. (2020). Salgın sürecinde uzaktan eğitim ve öğrenci başarısını değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri, Milli Eğitim, 49(1), 253-271.
  • Al Lily, A.E., Ismail, A.F., Abunasser, F.M. & Alqahtani, R.H.A. (2020). Distance education as a response to pandemics: Coronavirus and Arab culture. Technology in Society. 63, 1-11.
  • Akyavuz, E. K. & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140
  • Azorin, C. (2020), "Beyond COVID-19 supernova. Is another education coming?", Journal of Professional Capital and Community, 5(3), 381-390. https://doi.org/10.1108/JPCC-05-2020-0019
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Cilliers, E. J. (2017). The challenge of teaching generation Z.” PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 3(1), 188-198.
  • Cucinotta, D. & Vanelli, M. (2020). WHO Declares COVID-19 Pandemic. Acta Bio Medica Atenei Parmensis, 91(1), 157-160. https://doi.org/10.23750/abm.v91i1.9397
  • Çelik, Z. & Şahin, A.S. (2020). Pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde eğitimsel eşitsizliklerin yeniden üretimi, Pandemi Sürecinde Sosyoekonomik Değişim ve Dönüşümler "Fırsatlar, Tehditler, Yeni Normaller" (Edt:Kaleci ve Başaran). ss.587-623. Necmettin Erbakan Üniversitesi Yayınları: Konya.
  • Educatıon Bureau, (2016). School crisis management intervention and psychological support in the aftermath of crises handbook. https://www.edb.gov.hk/attachment/en/student-parents/crisis-management/about-crisis-management/crisise.pdf adresinden 7/02/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Faherty, L. J., Schwartz, H. L., Ahmed, F., Zheteyeva, Y., Uzicanind, A. & Uscher-Pines, L. (2019). School and preparedness officials’ perspectives on social distancing practices to reduce influenza transmission during a pandemic: considerations to guide future work. preventive medicine reports 14, 1-6.
  • Harris, A. (2020). Covid-19–School leadership in crisis? Journal of Professional Capital and Community, 5(3), 321-326. DOI 10.1108/JPCC-06-2020-0045
  • Harris, A & Jones, M. (2020) COVID 19 – School leadership in disruptive times, School Leadership and Management, 40(4), 243-247, DOI:10.1080/13632434.2020.1811479
  • İç İşleri Bakanlığı, (2021). 2020 Yılında Türkiye'de En Çok Tercih Edilen İsimlerhttps://www.icisleri.gov.tr/2020-yilinda-turkiyede-en-cok-tercih-edilen-isimler adresinden 20/02/2021 tarihinde erişildi.
  • Keleş, H. N., Atay D. & Karanfil, F. (2020). COVID 19 Pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim, 49 (1), 155-174.
  • Mcaleer, M. (2020). Prevention is better than the cure: risk management of COVID-19. Journal of Risk and Financial Management,13(3), 1-5
  • Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, (2013). Madde 58 Sorumlu olarak sınıf geçme ve sorumluluğun kalkması. https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=18812&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5’ adresinden 29/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi, (2020), Madde3.https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_10/26191853_Desteklemeve YetiYtirmeKurslarYYonergesi.pdf adresinden 29/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020a). Bakan Selçuk, Koronavirüse karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr adresinden 18/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020b). Okulum temiz belgelendirme programı. https://eskisehirisg.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/07133230_okulum_temiz_belgelendirme_programY_yazYsY.pdf adresinden 19/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020c). Basın Açıklaması, Uzaktan eğitim 31 Mayıs’a kadar devam edecek. https://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-31-mayisa-kadar-devam-edecek/haber/20803/tr adresinden 29/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Özdoğan, A.Ç. & Berkant, H.G., (2020). COVID-19 Pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 49(1), 13-43.
  • Robinson, V. M., Lloyd, C. A. & Rowe, K. J. (2008). The impact of leadership on student outcomes: an analysis of the differential effects of leadership types. Educational Administration Quarterly, 44(5), 635–674.
  • Stone-Johnson, C. & Weiner, M., J. (2020), Principal professionalism in the time of COVID-19. Journal of Professional Capital and Community, 5(3), 367-374.
  • Sağlık Bakanlığı, (2020a). Covid-19 salgın yönetimi ve çalışma rehberi, Bilimsel danışma kurulu çalışması. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39265/0/covid19 salginyonetimivecalismarehberipdf.pdf adresinden 28/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Sağlık Bakanlığı, (2020b). Temaslı takibi, salgın yönetimi, evde hasta izlemi ve filyasyon. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39605/0/covid19rehberitemasli takibievdehastaizlemivefilyasyonpdf.pdf adresinden 28/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Sağlık Bakanlığı, (2021). Covid-19 sözlüğü, https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66519/t.html adresinden 28/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • Sarı, E. & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Turan, A. (2020). COVID-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği. Milli Eğitim, 49(1), 175-179.
  • UNESCO, (2020). COVID-19 Education response: preparing the reopening of schools, Paris, France: UNESCO.
  • Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C. & Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health, 4, 397-404. http://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X
  • Weiner, J.M. & Holder, S. (2018). Why lead? Using narrative to explore the motivations of those spiring to be principals in high needs schools. International Journal of Leadership in Education, 22(5): 555-572.
  • WHO. (2020). Responding to the community spread of COVID-19. https://www.who.int/publications/i/item/responding-tocommunity-spread-of-covid-19 adresinden 19/01/2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Zhang, W.; Wang, Y.; Yang, L. & Wang, C. (2020). Suspending classes without stopping learning: china’s education emergency management policy in the covid-19 outbreak. J. Risk Financial Management, 13(3), 55, https://doi.org/10.3390/jrfm13030055
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Sedat Yakut 0000-0002-6492-9439

Mehmet Ali Icbay 0000-0002-6789-0306

Publication Date December 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Yakut, S., & Icbay, M. A. (2021). Okul Yöneticilerinin Salgın Sürecindeki Yönetim Deneyimleri ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 4(3), 128-156. https://doi.org/10.47477/ubed.892129
AMA Yakut S, Icbay MA. Okul Yöneticilerinin Salgın Sürecindeki Yönetim Deneyimleri ve Çözüm Önerileri. IJSE. December 2021;4(3):128-156. doi:10.47477/ubed.892129
Chicago Yakut, Sedat, and Mehmet Ali Icbay. “Okul Yöneticilerinin Salgın Sürecindeki Yönetim Deneyimleri Ve Çözüm Önerileri”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 4, no. 3 (December 2021): 128-56. https://doi.org/10.47477/ubed.892129.
EndNote Yakut S, Icbay MA (December 1, 2021) Okul Yöneticilerinin Salgın Sürecindeki Yönetim Deneyimleri ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 4 3 128–156.
IEEE S. Yakut and M. A. Icbay, “Okul Yöneticilerinin Salgın Sürecindeki Yönetim Deneyimleri ve Çözüm Önerileri”, IJSE, vol. 4, no. 3, pp. 128–156, 2021, doi: 10.47477/ubed.892129.
ISNAD Yakut, Sedat - Icbay, Mehmet Ali. “Okul Yöneticilerinin Salgın Sürecindeki Yönetim Deneyimleri Ve Çözüm Önerileri”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 4/3 (December 2021), 128-156. https://doi.org/10.47477/ubed.892129.
JAMA Yakut S, Icbay MA. Okul Yöneticilerinin Salgın Sürecindeki Yönetim Deneyimleri ve Çözüm Önerileri. IJSE. 2021;4:128–156.
MLA Yakut, Sedat and Mehmet Ali Icbay. “Okul Yöneticilerinin Salgın Sürecindeki Yönetim Deneyimleri Ve Çözüm Önerileri”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, vol. 4, no. 3, 2021, pp. 128-56, doi:10.47477/ubed.892129.
Vancouver Yakut S, Icbay MA. Okul Yöneticilerinin Salgın Sürecindeki Yönetim Deneyimleri ve Çözüm Önerileri. IJSE. 2021;4(3):128-56.