Günümüzde lojistik faaliyetlerin teknolojiye uyum düzeyi işletmeler için rekabete tesir
eden önemli bir parametre haline gelmiştir. Yeni milenyumun başından itibaren gelişme ivmesi
artan taşıma araç ve vasıtaları hem taşımacılık hem de uluslararası ticaret açısından adeta
devrim niteliğinde gelişmelerin eşiğinde olduğunu göstermektedir. Bu gelişimin önemli yapı
taşlarından birisi hava taşımacılığı olmuştur. Yine son yıllarda hava taşımacılığının gelişme
alanı en fazla olan boyutlarından birini de insansız hava araçları teknolojileri oluşturmaktadır.
Bu bağlamda İHA’lar (Drone’lar) sektörel bazda kullanımı düşük
maliyet ve teknolojik gelişme nedeniyle her geçen gün daha da yaygınlaşmaktadır, bundan daha
önemlisi İHA’ların profesyonel lojistik faaliyetlerde kullanımı birçok ulusal ve uluslararası
organizasyonun Ar-Ge planlamalarında daha fazla yer almaktadır. Çalışmada; bir taşımacılık
modu olarak hava taşımacılığı içerisinde İHA’ların lojistik sektöründe kullanılabilirliği
demografik değişkenlere göre farklılık gösterip gösterilmediği profesyonel algılamaları
bağlamında değerlendirilmiştir. Demografik değişkenlerden cinsiyet, yaş, İHA pilot lisansı,
İHA pilot süresi, İHA kullanım alanı çalışmada ele alınmıştır. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
tarafından yetkili eğitim kurumları bünyesinde eğitim almış 301 İHA0-İHA1 pilotu çalışmaya
katılmıştır. Çalışma sonucunda İnsansız Hava Araçları’nın Lojistik sektöründe kullanılması
Drone pilotlarının profesyonel algılamalarında demografik değişkenlerin bir farklılığa neden
olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların İHA pilot lisansına göre insansız hava araçlarının
algılanan fayda boyutuna yönelik İHA0 lisansa sahip pilotların algıları, İHA1’e göre daha
yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Yaş gruplarında özellikle 26-45 yaş aralığı bu teknolojiyi en
çok kullananlar olduğunu araştırma sonuçları bize vermektedir. Özellikle genç yaş grubunun
Drone teknolojisine olan ilgisi ilerleyen yıllarda teknolojinin ülkemizde gelişmesinde iyi bir
zemin oluşturacaktır. İHA’lar, alt yapı ve hukuki süreçlerin geliştirilmesiyle gelecekte lojistik
sektöründe daha kabul göreceğini göstermektedir.
Today, the level of technology compliance with logistics activities has become an
important parameter that affects competition for businesses. Transport vehicles and vehicles
whose growth momentum has increased since the beginning of the new millennium show that
this is a period on the verge of revolutionary developments in terms of both transportation and
international trade. One of the important building blocks of this development has been air
transportation. Again, unmanned aerial vehicles technologies constitute one of the most
important aspects of air transportation in recent years. In this context, the interest in UAV (Drones) has been
increasing due to low cost and technological development.
More importantly, the use of UAVs in professional logistics activities has been rising in the
R&D planning of many national and international organizations. A total of 301 questionnaires
were obtained in the study. 301 UAV0-UHA1 pilots who were trained which are training
institutions approved by the General Directorate of Civil Aviation, participated in the study.
Participants who used a UAV. In this study, it has been determined that the use of Unmanned
Aerial Vehicles in the Logistics sector causes a difference in the professional perceptions of
drone pilots. According to the participants' UAV pilot license, it was observed that the
perceptions of the pilots with UAV0 license regarding the perceived benefit dimension of
unmanned aerial vehicles were higher than that of UAV1. Research results show us that the age
groups, especially the 26-45 age group, are the ones who use this technology the most.
Especially the young age group's interest in drone technology will create a good ground for the
development of technology in our country in the coming years. UAVs show that they will be
more accepted in the logistics sector in the future with the development of infrastructure and
legal processes
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
Indexed by