Review Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Düzeyinde Farklı Branşlarla Uğraşan Sporcularda İmgeleme Biçimlerinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 10, 31.12.2020

Abstract

Bu araştırma, üniversitede öğrenim gören öğrencilerinde imgeleme biçemlerinin belirlemeyi, imgeleme biçemlerini çeşitli sosyodemografik değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evreni 2019-2020 yılında Yozgat Bozok Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulundan 144 (68 kadın, 76 erkek) sporcu katılmıştır. Araştırmaya futbol, yüzme, güreş ve tenis olmak üzere dört farklı branştan öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında Kızıldağ (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılan Sporda İmgeleme Envanteri kullanılmıştır. Toplanılan veriler SPSS 21.0 istatistik programı ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Verilerin normallik da ılımına Kolmogorov Smirnov testiyle bakılmıştır. Veriler normal dağıldığından dolayı ikili gruplarda bağımsız örneklem t-testi yapılmıştır. İkiden fazla gruplarda ise anova testi uygulanmıştır. Literatür incelendiğinde farklılık olsa da genel olarak sonuçların
bizim sonuçlarımızla benzerlik göstermektedir. Buradan yola çıkarak imgeleme antrenmanlarının performansı etkilediği görülmektedir.

References

  • Ağılönü, Ö. (2014). Farklı spor branşlarıyla uğraşan sporcuların hayal etme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Altıntaş, A., ve Akalan, C. (2008). Zihinsel antrenman ve yüksek performans. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 39-43.
  • Akman, D. (2019). Yetişkin Sporcuların İmgeleme, İçsel Konuşma ve Stresle Başa Çıkma Biçimlerinin Zihinsel Dayanıklılık İle İlişkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Bayköse. N. (2014). Sporcularda Kendinle Konuşma ve İmgeleme Düzeyinin Optimal Performans Duygu Durumunu Belirleyici Rolü. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Konya.
  • Boz, E. (2019). Elit karate sporcularında imgeleme ve kaygı ilişkisinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Durmaz, Ö. (2019). Farklı branşlarda ve cinsiyetteki elit sporcuların imgeleme biçimlerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilim Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Samsun.
  • Elmas, L., ve Birol, S. Ş. (2018). Sportif Rekreasyon Etkinliklerine Katılan Erken Dönem Ergenlerin Hayal Etme Düzeylerinin Başarı Algısı Üzerine Etkisi, The Journal of International Anatolia Sport Science, 3(1), 249-259.
  • Hall, C. R. (2001). Imagery in sport and exercise. Handbook of sport psychology, 2, 529-49. Hocaoğlu, G. S. (2019). Sporcuların algılanan yeterlik ve hedef yönelimlerinin içsel konuşma ve imgeleme biçimlerini belirlemedeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlik Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • İkizler, C., ve Karagözoğlu, C. (1997). Sporda Başarının Psikolojisi. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kızıldağ, E. (2007). Farklı spor branşındaki sporcuların imgeleme biçimleri. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Konter, E. (1999). Uygulamali Spor Psikolojisinde Zihinsel Antrenman. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Morris, T., Spittle, M., ve Watt, A. P. (2005). Imagery in sport: Human Kinetics.
  • Paivio, A. (1985). Cognitive and motivational functions of imagery in human performance. Canadian journal of applied sport sciences. Journal Canadien Des Sciences Appliquées Au Sport, 10(4), 22-28.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor Psikolojisi: Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Vurgun, N. (2010). Sporda imgeleme anketinin Türkçeye uyarlanması ve sporda imgelemenin yarışma kaygısı ile sportif güven üzerindeki etkisi. Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 10, 31.12.2020

Abstract

References

  • Ağılönü, Ö. (2014). Farklı spor branşlarıyla uğraşan sporcuların hayal etme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Altıntaş, A., ve Akalan, C. (2008). Zihinsel antrenman ve yüksek performans. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 39-43.
  • Akman, D. (2019). Yetişkin Sporcuların İmgeleme, İçsel Konuşma ve Stresle Başa Çıkma Biçimlerinin Zihinsel Dayanıklılık İle İlişkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Bayköse. N. (2014). Sporcularda Kendinle Konuşma ve İmgeleme Düzeyinin Optimal Performans Duygu Durumunu Belirleyici Rolü. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Konya.
  • Boz, E. (2019). Elit karate sporcularında imgeleme ve kaygı ilişkisinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Durmaz, Ö. (2019). Farklı branşlarda ve cinsiyetteki elit sporcuların imgeleme biçimlerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilim Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Samsun.
  • Elmas, L., ve Birol, S. Ş. (2018). Sportif Rekreasyon Etkinliklerine Katılan Erken Dönem Ergenlerin Hayal Etme Düzeylerinin Başarı Algısı Üzerine Etkisi, The Journal of International Anatolia Sport Science, 3(1), 249-259.
  • Hall, C. R. (2001). Imagery in sport and exercise. Handbook of sport psychology, 2, 529-49. Hocaoğlu, G. S. (2019). Sporcuların algılanan yeterlik ve hedef yönelimlerinin içsel konuşma ve imgeleme biçimlerini belirlemedeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlik Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • İkizler, C., ve Karagözoğlu, C. (1997). Sporda Başarının Psikolojisi. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kızıldağ, E. (2007). Farklı spor branşındaki sporcuların imgeleme biçimleri. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Konter, E. (1999). Uygulamali Spor Psikolojisinde Zihinsel Antrenman. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Morris, T., Spittle, M., ve Watt, A. P. (2005). Imagery in sport: Human Kinetics.
  • Paivio, A. (1985). Cognitive and motivational functions of imagery in human performance. Canadian journal of applied sport sciences. Journal Canadien Des Sciences Appliquées Au Sport, 10(4), 22-28.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor Psikolojisi: Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Vurgun, N. (2010). Sporda imgeleme anketinin Türkçeye uyarlanması ve sporda imgelemenin yarışma kaygısı ile sportif güven üzerindeki etkisi. Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports, Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section 2020 Cilt: 1 Sayı : 1
Authors

Hakkı Ulucan

Tekmile Bölükbaşi This is me

Publication Date December 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Ulucan, H., & Bölükbaşi, T. (2020). Üniversite Düzeyinde Farklı Branşlarla Uğraşan Sporcularda İmgeleme Biçimlerinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-10.