Review Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Karate Trainers' Continuous Angry and Angry Expressions and Levels of Cognitive Flexibility

Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 1 - 12, 31.12.2021

Abstract

This study was conducted to determine the relationship between the trait anger and anger expression styles of
karate trainers and their cognitive flexibility levels. The research was carried out using the relational screening
model. The universe of the research consists of karate trainers affiliated to the Turkish Karate Federation, and the
sample consists of 83 karate trainers, 18 women and 65 men, selected by scale sampling method, one of the
purposeful sampling methods from this universe. Personal information form, Cognitive Flexibility Scale
developed by Bilgin (2009), and Trait Anger Expression Styles scale adapted to Turkish by Özer (1994) were
used as data collection tools. Descriptive statistics and Pearson correlation analyzes were applied to the data. As
a result of the research, a positive and significant relationship was found between age and years of coaching and
trait anger style. On the other hand, a significant negative correlation was found between age and years of
coaching and cognitive flexibility. Finally, a negative significant relationship was found between anger styles
scale, anger expression sub-dimension and cognitive flexibility scores.

References

  • Akçakaya, F. (2021). Antrenörlerin Empatik Düşünce ve Bilişsel Esneklik Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Albayrak, B. ve Kutlu, Y. (2009). Ergenlerde Öfke İfade Tarzı ve İlişkili Faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3), 58-69.
  • Altunkol, F. (2021). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikleri ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Aydınlı, F. (2020). Türkiye’deki Karate Antrenörlerin Problem Çözme Becerileri ve Liderlik Tarzlarının İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
  • Balkaya Feza, Şahin Nesrin H. (2003). Çok boyutlu öfke ölçeği. Türk Psikiyatri Dergisi, 14 (3), 192-202.
  • Başsu, A. D. (2016). Öğretmenlerin bazı demografik özelliklerine göre bilişsel esneklik düzeyleri ile öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin incelenmesi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Biaggio, M. K. (1989). Sex differences in behavioral reactions to provocation of anger. Psychological Reports, 64(1), 23-26.
  • Bilgin, M. (2009). Developing a cognitive flexibility scale: Validity and reliability studies. Social Behavior and Personality: an international journal, 37(3), 343-353. Bostancı, N., Çoban, Ş., Tekin, Z., Özen, A. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyete Göre Öfke İfade Etme Biçimleri. Kriz Dergisi, 14(3), 9-18.
  • Cox, K. S. (1980). The effects of second-language study on the cognitive flexibility of freshman university students. (Unpublished doctoral dissertation). The Ohio State University.
  • George, D., & Mallery, P. (2001). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 10.0 update. (3. Baskı). Baston: Allyn and Bacon.
  • Gül, M. (2015), Türkiye’deki güreş antrenörlerinin sporcularına karşı davranış tarzlarının analizi, Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Güleşer, G. (2020). Sürekli öfke, öfke ifade tarzı ve anksiyetenin nikotin bağımlılığı ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Hoşgör, T. E. (2013). Evli çiftlerin öfke ifade tarzları ile evlilik uyumunun incelenmesi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kara, N. Ş. (2020). Spor yapan ve yapmayan bireylerde yaşamın anlamı, affetme esnekliği, bilişsel esneklik ile psikolojik belirtilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmış Doktora Tezi). Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Kara, N. Ş. Çetin, M. Ç. Dönmez, A. & Çağın, M. (2020). The relationship between cognitive flexibility and the meaning of life: a research on the students of the faculty of sport sciences. Turkish Journal of Sport and Exercise, 22(1), 142-149.
  • Kara, N.Ş., Kara, M., Koç, M., & Dönmez, A. (2019).Türkiye Karate Hakemlerinin bilişsel esneklik düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. ERPA 2019, 541.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. (32.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kerr J. H. (1999). The role of aggression and violence in sport: a rejoinder to the ISSP position stand. The Sport Psychologist, 13, 83-88.
  • Kısaç, İ. (2005). Gençlerin öfkelerini ifade ettikleri hedef kişiler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 71-81.
  • Kuru (2003). Farklı statüdeki beden eğitimi bölümü öğrencilerinin kişilik özellikleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1).
  • Lazarus R. S. (2000). Cognitive – motivational – relational theory of emotion. In Y.L Hanin(Ed.). Emotions in Sport. 39-63.
  • Maxwell, J. P., Visek, A. J., Moores, E. (2009). Anger and perceived legitimacy of aggression in male Hong Kong Chinese athletes: Effects of type of sport and level of competition. Psychology of Sport and Exercise, 10, 289-296.
  • Menteş, G. (2019). E-spor ve Geleneksel Spor ile Uğraşan Sporcuların Zihinsel Dayanıklılık ve Bilişsel Esneklik Durumlarının İncelenmesi. (Yükek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Özer, A. K. (1994). Öfke, kaygı ve depresyon eğilimlerinin bilişsel alt yapısıyla ilgili bir çalışma. Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 12-25.
  • Spielberger, C. D., Jacobs, G., Russell, S., & Crane, R. S. (1983). Assessment of anger: The state-trait anger scale. Advances in Personality Assessment, 2, 161-189.
  • Starner, T. M., & Peters, R. M. (2004). Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of School Nursing, 20(6), 335-342.
  • Sung, K.M., Puskar, K.R. ve Sereika, S. (2006). Psikososyal faktörler ve gençlerin baş etme stratejileri. Pennsylvania Yüksek Okulu Halk Sağlığı Hemşireliği, 23(6), 523-529.
  • Tambağ, H., & Öz, F. (2005). Aileleri İle Birlikte Ve Yetiştirme Yurtlarinda Yaşayan Ergenlerin Öfke İfade Etme Biçimleri. Kriz Dergisi, 13(1), 11-21.
  • Tenenbaum, G. Stewart, E., Singer, R. N., & Duda, J. (1997). Aggression and violence in sport: an ISSP position stand. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 37(2), 146-150.
  • Törestad, B. (1990). What is anger provoking? A psychophysical study of perceived causes of anger. Aggressive Behavior, 16(1), 9-26.
  • Üzümcü, B., & Müezzin, E. E. (2018). Öğretmenlerin bilişsel esneklik ve mesleki doyum düzeyinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 8-25.
  • Vaz, E. W., & Clarke, W. (1982). The professionalization of young hockey players. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Williams, A. M. (2009). Perceiving the intentions of others: how do skilled performers make anticipation judgments? Progress in brain research, 174, 73-83.
  • Yılmaz, A., İnce, G. Kırımoğlu, H. (2020), Beden Eğitimi ve Çocuk Gelişimi Öğrencilerinin Bilişsel Esneklik ve Kaynaştırma Eğitimine Bakış Açıları. Trakya Eğitim Dergisi, 10 (1), 207-220.
Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 1 - 12, 31.12.2021

Abstract

References

  • Akçakaya, F. (2021). Antrenörlerin Empatik Düşünce ve Bilişsel Esneklik Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Albayrak, B. ve Kutlu, Y. (2009). Ergenlerde Öfke İfade Tarzı ve İlişkili Faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3), 58-69.
  • Altunkol, F. (2021). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikleri ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Aydınlı, F. (2020). Türkiye’deki Karate Antrenörlerin Problem Çözme Becerileri ve Liderlik Tarzlarının İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
  • Balkaya Feza, Şahin Nesrin H. (2003). Çok boyutlu öfke ölçeği. Türk Psikiyatri Dergisi, 14 (3), 192-202.
  • Başsu, A. D. (2016). Öğretmenlerin bazı demografik özelliklerine göre bilişsel esneklik düzeyleri ile öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin incelenmesi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Biaggio, M. K. (1989). Sex differences in behavioral reactions to provocation of anger. Psychological Reports, 64(1), 23-26.
  • Bilgin, M. (2009). Developing a cognitive flexibility scale: Validity and reliability studies. Social Behavior and Personality: an international journal, 37(3), 343-353. Bostancı, N., Çoban, Ş., Tekin, Z., Özen, A. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyete Göre Öfke İfade Etme Biçimleri. Kriz Dergisi, 14(3), 9-18.
  • Cox, K. S. (1980). The effects of second-language study on the cognitive flexibility of freshman university students. (Unpublished doctoral dissertation). The Ohio State University.
  • George, D., & Mallery, P. (2001). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 10.0 update. (3. Baskı). Baston: Allyn and Bacon.
  • Gül, M. (2015), Türkiye’deki güreş antrenörlerinin sporcularına karşı davranış tarzlarının analizi, Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Güleşer, G. (2020). Sürekli öfke, öfke ifade tarzı ve anksiyetenin nikotin bağımlılığı ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Hoşgör, T. E. (2013). Evli çiftlerin öfke ifade tarzları ile evlilik uyumunun incelenmesi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kara, N. Ş. (2020). Spor yapan ve yapmayan bireylerde yaşamın anlamı, affetme esnekliği, bilişsel esneklik ile psikolojik belirtilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmış Doktora Tezi). Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Kara, N. Ş. Çetin, M. Ç. Dönmez, A. & Çağın, M. (2020). The relationship between cognitive flexibility and the meaning of life: a research on the students of the faculty of sport sciences. Turkish Journal of Sport and Exercise, 22(1), 142-149.
  • Kara, N.Ş., Kara, M., Koç, M., & Dönmez, A. (2019).Türkiye Karate Hakemlerinin bilişsel esneklik düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. ERPA 2019, 541.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. (32.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kerr J. H. (1999). The role of aggression and violence in sport: a rejoinder to the ISSP position stand. The Sport Psychologist, 13, 83-88.
  • Kısaç, İ. (2005). Gençlerin öfkelerini ifade ettikleri hedef kişiler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 71-81.
  • Kuru (2003). Farklı statüdeki beden eğitimi bölümü öğrencilerinin kişilik özellikleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1).
  • Lazarus R. S. (2000). Cognitive – motivational – relational theory of emotion. In Y.L Hanin(Ed.). Emotions in Sport. 39-63.
  • Maxwell, J. P., Visek, A. J., Moores, E. (2009). Anger and perceived legitimacy of aggression in male Hong Kong Chinese athletes: Effects of type of sport and level of competition. Psychology of Sport and Exercise, 10, 289-296.
  • Menteş, G. (2019). E-spor ve Geleneksel Spor ile Uğraşan Sporcuların Zihinsel Dayanıklılık ve Bilişsel Esneklik Durumlarının İncelenmesi. (Yükek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Özer, A. K. (1994). Öfke, kaygı ve depresyon eğilimlerinin bilişsel alt yapısıyla ilgili bir çalışma. Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 12-25.
  • Spielberger, C. D., Jacobs, G., Russell, S., & Crane, R. S. (1983). Assessment of anger: The state-trait anger scale. Advances in Personality Assessment, 2, 161-189.
  • Starner, T. M., & Peters, R. M. (2004). Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of School Nursing, 20(6), 335-342.
  • Sung, K.M., Puskar, K.R. ve Sereika, S. (2006). Psikososyal faktörler ve gençlerin baş etme stratejileri. Pennsylvania Yüksek Okulu Halk Sağlığı Hemşireliği, 23(6), 523-529.
  • Tambağ, H., & Öz, F. (2005). Aileleri İle Birlikte Ve Yetiştirme Yurtlarinda Yaşayan Ergenlerin Öfke İfade Etme Biçimleri. Kriz Dergisi, 13(1), 11-21.
  • Tenenbaum, G. Stewart, E., Singer, R. N., & Duda, J. (1997). Aggression and violence in sport: an ISSP position stand. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 37(2), 146-150.
  • Törestad, B. (1990). What is anger provoking? A psychophysical study of perceived causes of anger. Aggressive Behavior, 16(1), 9-26.
  • Üzümcü, B., & Müezzin, E. E. (2018). Öğretmenlerin bilişsel esneklik ve mesleki doyum düzeyinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 8-25.
  • Vaz, E. W., & Clarke, W. (1982). The professionalization of young hockey players. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Williams, A. M. (2009). Perceiving the intentions of others: how do skilled performers make anticipation judgments? Progress in brain research, 174, 73-83.
  • Yılmaz, A., İnce, G. Kırımoğlu, H. (2020), Beden Eğitimi ve Çocuk Gelişimi Öğrencilerinin Bilişsel Esneklik ve Kaynaştırma Eğitimine Bakış Açıları. Trakya Eğitim Dergisi, 10 (1), 207-220.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Training
Journal Section 2021 Cilt: 2 Sayı : 3
Authors

Mehmet Kara This is me

Nuriye Şeyma Kara This is me

Mehmet Çağrı Çetin This is me

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Kara, M., Kara, N. Ş., & Çetin, M. Ç. (2021). The Relationship Between Karate Trainers’ Continuous Angry and Angry Expressions and Levels of Cognitive Flexibility. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 1-12.