İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Alanında Doktora Yapan Öğrencilerin Spor Sponsorluğu Kavramına Bakış Açılarının İncelenmesi (Nitel Bir Çalışma)

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 76 - 85, 30.04.2022

Öz

Farklı sponsorluk alanları içerisinde spor sponsorluğu önemli bir yer tutmaktadır. Spor sponsorluğu, sponsorluk türleri içerisinde en fazla rağbet gören alan olması nedeni ile incelenmesi önem teşkil etmektedir. Bu çalışmada amaç, Türkiye‘de çeşitli üniversitelerde spor bilimleri alanında hale hazırda doktora eğitimine devam etmekte olan öğrencilerin spor sponsorluğu kavramına bakış açılarını incelemek amacıyla tamamı farklı üniversitelerde
yer alan 7 katılımcı (5 erkek, 2 kadın) görüşleri incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni tercih edilmiş olup, verilerin toplanılmasında önceden hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi kullanılarak yorumlanmış ve spor bilimleri alanında doktora yapan öğrencelerin spor sponsorluğu kavramına ilişkin görüşleri belirlenen alt temalarda incelenmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin genel olarak; sponsorlukta önceliklerinin kulübe maddi destek, sponsorluk yolu ile tanıtılan ürünlerin tüketici neslinde teşvik uyandırdığı, kendilerinden daha başarılı olan bir kulübün ya da sporcunun sponsorluk yolu ile kullandığı sportif malzemeden etkileneceği, katılımcıların ifadelere doğrultusunda sonuçlarına varılmıştır. Ayrıca spor sponsorluğu içerisinde sponsor olan firmaların sosyal sorumluluk yönünün olduğunu düşündüklerini ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Akyıldız, M. ve Marangoz, M. (2008). Sporda sponsorluğun tüketicilerin satın alma niyetine yansıması. Ege Academic Review, 8(1), 153-166.
  • Argan, M. (2001). Spor pazarlamasında sponsorluk ve futbol branşında sponsorluk yapan kuruluşlara ilişkin bir araştırma. (Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Aydemir, O. (1998). Halkla ilişkiler aracı olarak sponsorluk. İstanbul: Epsilon Yayınları. Bozkurt, H. ve Kartal, R. (2008). Spor pazarlamasında halkla ilişkiler ve sponsorluk ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 23-33.
  • Budak, G. ve Budak, G. (2004). Halkla ilişkiler. İzmir: Barış Yayınları.
  • Covell, D. (2008). The Lowell spinners and the Yankee elimination project: A case study consideration of linking community relations and sponsorship. Sport Marketing Quarterly, 17(2), 122.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. New York: Sage Publications.
  • Crimmins, J. ve Horn, M. (1996). Sponsorship: From management ego trip to marketing success. Journal of Advertising Research, 36(4), 12.
  • Göksu, N. F. ve Keçeci, B. Ö. (2021). Kurumsal iletişim çerçevesinde türkiye‘de pazarlama odaklı spor sponsorluğu üzerine bir analiz. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1225-1246.
  • Güçlü, M. (2001). Olimpiyat oyunları ve spor sponsorluğu. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 223-239.
  • Karademir, T., Devecioğlu, S., Çoban, B., Açak, M. ve Kafkas, M. E. (2009). Spor sponsorluğunda sektörel yaklaşımlar. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 151-157.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Kazancı, M. (2004). Kamuda ve özel kesimde halkla ilişkiler. Ankara: Turhan Yayınevi.
  • Kocaömer, C. (2019). Elektronik spor faaliyetlerinde sponsorluğun marka değeri üzerine etkisi: League of Legends örneği. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (5), 46-82.
  • Melovic, B., Rogic, S., Smolovic, J. C., Dudic, B. ve Gregus, M. (2019). The impact of sport sponsorship perceptions and attitudes on purchasing decision of fans as consumers— Relevance for promotion of corporate social responsibility and sustainable practices. Sustainability, 11(6389), 1-16.
  • Öztürk, S. A. (1992). Pazarlama iletişiminde gelişen bir kavram: Destekleme faaliyetleri (Sponsorluk). Pazarlama Dünyası, 6(35), 3-6.
  • Tarakçı, I. E. ve Baş, M. (2018). Bütünleşik pazarlama iletişiminde spor sponsorluğu ve tüketici satın alma davranışı üzerindeki etkisi. Third Sector Social Economic Review, 53(1), 291-326.
  • Tekin, N. ve Eskicioğlu, Y. E. (2015). Spor sponsorluğu: Türk Hava Yolları–Türkiye Basketbol Federasyonu örneği. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 10(1), 14-36.
  • Temel, A. S. ve Sırın, E. F. (2017). The relationship between sports sponsorship and corporate image, reputation and intention to buy: Torku Case. Turkish Journal of Sport and Exercise, 19(2), 241-253.
  • Van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology & Practice, 1(1), 11-30.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel çalışma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel çalışma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm 2022 Cilt: 3 Sayı : 1
Yazarlar

Onur Öztürk Bu kişi benim

Mehmet İlkim Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, O., & İlkim, M. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Alanında Doktora Yapan Öğrencilerin Spor Sponsorluğu Kavramına Bakış Açılarının İncelenmesi (Nitel Bir Çalışma). Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 76-85.