Bu araştırmanın amacı, ortaokul grubundaki öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ve akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, İzmir ili Kemalpaşa ilçesindeki devlet ve özel okullarda öğrenim gören 471 öğrenci oluşturmuştur. Demografik özellikler hakkında bilgi toplamak amacıyla Demografik Bilgi Formu kullanıldı. Dijital oyun bağımlılığı düzeyini belirlemek için ise Ayhan ve Köseliören (2019) tarafından geliştirilen ve güvenirlik ve geçerlik çalışmaları yapılan Online Oyun Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Akademik erteleme düzeyini belirlemek için ise 2003 yılında Çakıcı tarafından geliştirilen akademik erteleme ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veri setindeki dağılımın normalliği için Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleri gerçekleştirilmiş, basıklık ve çarpıklık katsayıları incelenerek histogram üzerinde değerlendirilmiştir. Verilerin parametrik test varsayımlarını yerine getirmesi doğrultusunda özelliklerine göre betimleyici istatistik, değişkenler arası ilişkiler, korelasyon ve regresyon analizleri, farklılıkların tespit edilmesinde ise ikili gruplar için t-testi, ikiden fazla gruplar için ANOVA farklılıkların hangi gruplar arasında olduğunun tespit edilmesi için Post-Hoc analizleri yapılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemiyle ortaokul öğrencileri katılımcılarından toplanmış veri setinin normallik, basıklık ve çarpıklık analizi sonrası hipotez testleriyle alt problemlere cevap aranmıştır. Elde edilecek bulgular literatür eşliğinde tartışılarak yorumlanmıştır. Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı özel ve resmi ortaokullarda gerçekleştirilen bu çalışmada dijital oyun bağımlılığının akademik ertelemeye etkisi olduğu ortaya çıkarılmıştır. Dijital oyunlar çoğunlukla gençler arasında yaygın bir eğlenme aracı olarak kullanılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | 2023 Cilt: 4 Sayı : 3 |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 3 |