Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Content Analysis of Volleyball Clubs’ Instagram Posts: A Case Study of Efeler League

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 2, 16 - 28, 30.08.2025

Öz

The aim of this study is to examine the Instagram posts of Arkas Sports Club (Arkas Spor), Fenerbahçe Sports Club (Fenerbahçe Medicana), Galatasaray Sports Club (Galatasaray HDI Sigorta), Halkbank Sports Club (Halkbank) and Ziraat Bankası Sports Club (Ziraat Bankkart) teams in the 2024-2025 season SMS Group Efeler League of the Turkish Volleyball Federation (TVF) between February 1, 2025 and May 1, 2025. A total of 733 posts within the specified date range were examined using the content analysis method. The posts of the sports clubs were evaluated within the scope of the variables of post type, emoji usage status, content language and reason for sharing. The data obtained in the study were recorded in the ‘Office Excel’ environment. Descriptive data such as percentage and frequency were performed using the SPSS package program (SPSS 22.0, IBM). In the study, it was determined that sports clubs preferred photo posts more than video content. When the emoji usage variable is examined, it is seen that sports clubs frequently use emojis. According to the content language variable, it is determined that Fenerbahçe Medicana and Galatasaray HDI Sigorta prefer to use the official language, while Arkas Spor, Halkbank and Ziraat Bankkart stand out in using humorous language. It is determined that the reasons for sharing on the Instagram platform of sports clubs are mostly in the categories of match images, match information and after the match. According to the results obtained, it can be said that sports clubs tend to produce content related to the competition process in their Instagram posts, prefer photo content and use official language. It can be stated that humorous language and emoji are used selectively and strategically in the clubs' Instagram posts. In this context, it is predicted that it would be beneficial for sports clubs to develop strategies to increase fan interaction and support their video content production infrastructures.

Kaynakça

  • Abeza, G., & Sanderson, J. (2022). Theory and social media in sport studies. International Journal of Sport Communication, 15(4), 284-292. https://doi.org/10.1123/ijsc.2022-0108
  • Akkaya, Ö., & Zerenler, M. (2017). Sosyal medya ve spor pazarlaması ilişkisi: Taraftar tutumlarını belirlemeye yönelik bir araştırma: Beşiktaş Spor Kulübü örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(4), 945–963.
  • Akpınar, H. M. (2022). Spor pazarlamasında veri madenciliği: Twitter‟da veri madenciliği ve derbi örneği. İstatistik ve Uygulamalı Bilimler Dergisi, 6, 37–46. https://doi.org/10.52693/jsas.1214612
  • Akyazı, A. (2023, March 11–12). Spor iletişimi: Voleybol takımlarının sosyal medya kullanımı üzerine bir araştırma. 11th International Management and Social Research Conference, Istanbul.
  • Annamalai, B., Yoshida, M., Varshney, S., Pathak, A. A., & Venugopal, P. (2021). Social media content strategy for sport clubs to drive fan engagement. Journal of Retailing and Consumer Services, 62, 102648. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102648
  • Atalı, L., & Karacan, Ç. (2013). Üniversite liglerine katılan sporcuların bilgi teknolojileri ve sosyal medya araçları kullanımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 217–226. Berk, O., & Bayrak, T. (2019). Yıldız sporcuların sosyal medya etkileşimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 3(3), 226–236.
  • Buyrukoğlu, E., Coşkun, F., Bayındır, M., & Karagöz, S. (2023). Spor medyasında kadının rolü ve medya–spor ilişkisi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 56–64.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (36. Baskı). Pegem Akademi.
  • Canoğlu, M., & Üstüner, S. (2021). Sosyal medya iletişim etkinliğinin karşılaştırması: Fenerbahçe Spor Kulübü, Beşiktaş Jimnastik Kulübü ve Galatasaray Spor Kulübü örneği. 25. Pazarlama Kongresi.
  • Dinç, A. (2021). Spor bilimleri öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve sağlıklı beslenme tutumlarının incelenmesi: Iğdır ili örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 812–821.
  • Irmaksoy, M. (2022). Spor kulüplerinin Instagram paylaşımları üzerine bir inceleme: Beşiktaş, Fenerbahçe ve Galatasaray örneği. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 1(2), 150–167.
  • Kahya, Y. (2018). Bir iletişim aracı olarak mizah: sosyal medyada spor temalı „caps‟ kültürü. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 1020-1030. https://doi.org/10.33692/avrasyad.510079
  • Kalfa, M., & Kocamaz-Adaş, S. (2019). Sosyal medyayı kullanım açısından Gençlik ve Spor Bakanlığının analizi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 8–21.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Kuyucu, M. (2014). Futbol endüstrisinde sosyal medya pazarlama uygulamaları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(7), 161–175. https://doi.org/10.16992/ASOS.373
  • Lange-Faria, W., & Elliot, S. (2012). Understanding the role of social media in destination marketing. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 7(1), 193–211.
  • Martin, C. (2024). Effects of humorous language in social media and fandom levels on sport consumers’ merchandise value perceptions (Honors thesis No. 986). Georgia Southern University. https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/honors-theses/986/
  • Mutlu, E., & Yorulmazlar, M. M. (2021). Kurumsal iletişimde sosyal medya kullanımının kadın voleybol spor kulübü açısından incelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 6(1), 42–55. https://doi.org/10.29228/ERISS.4
  • Parlar, F. M., Çavuşoğlu, G., Ermiş, A., İmre, N., Parlar, F., & Taşmektepligi, M. Y. (2018). Futbolda sosyal rekabet devri: Deloitte Futbol Para Ligi‟ne giren kulüplerin sosyal medya içerikleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 13–22. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000337
  • Sarı, E. (2023). Türkiye‟deki üç büyük spor kulübünün e-sporda sosyal medya kullanım pratikleri: Twitter üzerine bir inceleme. Electronic Turkish Studies, 18(4), 1651.
  • Şimşek, A., & Koçak, A. (2022). Türkiye Spor Toto Süper Lig‟de yer alan futbol kulüplerinin Twitter kullanım pratiklerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 49, 315–332. https://doi.org/10.52642/susbed.1162316
  • Temel, A. S. (2019). Sosyal medya, spor ve spor pazarlaması. M. İlkim & F. Akçınar (Eds.), Sporda yeni akademik çalışmalar–3. Akademisyen Kitabevi.
  • Turan, E. B. (2022). Sosyal medya etkisinde spor. A. Yılmaz & B. Demir (Eds.), Spor bilimlerine kuramsal bakış (5, s. 57). ABC Yayınevi.
  • Üçüncüoğlu, M. (2021). Spor kulüplerinin iletişim ve pazarlama faaliyetlerinde sosyal medyanın rolü: İstanbul Başakşehir FK örneği. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 59–69.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, G. K. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. M. Metin (Ed.), Durum çalışması. Pegem Akademi.
  • Yin, R. K. (2013). Validity and generalization in future case study evaluations. Evaluation, 19(3), 321–332. https://doi.org/10.1177/13563890134970
  • Yüksel, H. (2021). Sosyal medyada futbol endeksli spor gazeteciliği. A. Editör & B. Editör (Eds.), Spor ve medya ilişkisi. Eğitim Yayınevi.

Voleybol Kulüplerinin Instagram Paylaşımlarının İçerik Analizi: Efeler Ligi Örneği

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 2, 16 - 28, 30.08.2025

Öz

Bu çalışmanın amacını Türkiye Voleybol Federasyonu (TVF) 2024-2025 sezonu SMS Grup Efeler Ligi’nde yer alan Arkas Spor Kulübü (Arkas Spor), Fenerbahçe Spor Kulübü (Fenerbahçe Medicana), Galatasaray Spor Kulübü (Galatasaray HDI Sigorta), Halkbank Spor Kulübü (Halkbank) ve Ziraat Bankası Spor Kulübü (Ziraat Bankkart) takımlarının 1 Şubat, 2025- 1 Mayıs, 2025 tarihleri arasındaki Instagram paylaşımlarının incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırmada belirlenen tarih aralığındaki toplam 733 paylaşım içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Spor kulüplerinin paylaşımları; paylaşım türü, emoji kullanım durumu, içerik dili ve paylaşım nedeni değişkenleri kapsamında değerlendirilmiştir. Çalışmada elde edilen veriler ‘Office Excel’ ortamında kaydedilmiştir. Yüzde ve frekans gibi betimsel veriler SPSS paket programı (SPSS 22.0, IBM) aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada spor kulüplerinin fotoğraf paylaşımlarını video içeriklerine göre daha fazla tercih ettiği belirlenmiştir. Emoji kullanma durumu değişkenine incelendiğinde spor kulüplerinin emoji kullanımına sıklıkla yer verdikleri görülmüştür. İçerik dili değişkenine göre Fenerbahçe Medicana ve Galatasaray HDI Sigorta'nın resmi dil kullanımını tercih ettiği, Arkas Spor, Halkbank ve Ziraat Bankkart’ın ise mizahi dil kullanımında öne çıktığı belirlenmiştir. Spor kulüplerinin Instagram platformunda paylaşım nedenlerinin ise en fazla maç görüntüleri, maç bilgilendirmesi ve maç sonrası kategorilerinde olduğu belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre spor kulüplerinin Instagram paylaşımlarında müsabaka sürecine yönelik içerik üretimine yöneldikleri, fotoğraf içeriklerini tercih ettikleri ve resmi dil kullandıkları söylenebilir. Kulüplerin Instagram paylaşımlarında mizahi dil ve emoji kullanımına seçici ve stratejik bir şekilde yer verildiği ifade edilebilir. Bu doğrultuda spor kulüplerinin taraftar etkileşimini artırmaya yönelik stratejiler geliştirmelerinin ve video içerik üretim altyapılarını desteklemelerinin faydalı olabileceği öngörülmektedir.

Kaynakça

  • Abeza, G., & Sanderson, J. (2022). Theory and social media in sport studies. International Journal of Sport Communication, 15(4), 284-292. https://doi.org/10.1123/ijsc.2022-0108
  • Akkaya, Ö., & Zerenler, M. (2017). Sosyal medya ve spor pazarlaması ilişkisi: Taraftar tutumlarını belirlemeye yönelik bir araştırma: Beşiktaş Spor Kulübü örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(4), 945–963.
  • Akpınar, H. M. (2022). Spor pazarlamasında veri madenciliği: Twitter‟da veri madenciliği ve derbi örneği. İstatistik ve Uygulamalı Bilimler Dergisi, 6, 37–46. https://doi.org/10.52693/jsas.1214612
  • Akyazı, A. (2023, March 11–12). Spor iletişimi: Voleybol takımlarının sosyal medya kullanımı üzerine bir araştırma. 11th International Management and Social Research Conference, Istanbul.
  • Annamalai, B., Yoshida, M., Varshney, S., Pathak, A. A., & Venugopal, P. (2021). Social media content strategy for sport clubs to drive fan engagement. Journal of Retailing and Consumer Services, 62, 102648. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102648
  • Atalı, L., & Karacan, Ç. (2013). Üniversite liglerine katılan sporcuların bilgi teknolojileri ve sosyal medya araçları kullanımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 217–226. Berk, O., & Bayrak, T. (2019). Yıldız sporcuların sosyal medya etkileşimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 3(3), 226–236.
  • Buyrukoğlu, E., Coşkun, F., Bayındır, M., & Karagöz, S. (2023). Spor medyasında kadının rolü ve medya–spor ilişkisi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 56–64.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (36. Baskı). Pegem Akademi.
  • Canoğlu, M., & Üstüner, S. (2021). Sosyal medya iletişim etkinliğinin karşılaştırması: Fenerbahçe Spor Kulübü, Beşiktaş Jimnastik Kulübü ve Galatasaray Spor Kulübü örneği. 25. Pazarlama Kongresi.
  • Dinç, A. (2021). Spor bilimleri öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve sağlıklı beslenme tutumlarının incelenmesi: Iğdır ili örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 812–821.
  • Irmaksoy, M. (2022). Spor kulüplerinin Instagram paylaşımları üzerine bir inceleme: Beşiktaş, Fenerbahçe ve Galatasaray örneği. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 1(2), 150–167.
  • Kahya, Y. (2018). Bir iletişim aracı olarak mizah: sosyal medyada spor temalı „caps‟ kültürü. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 1020-1030. https://doi.org/10.33692/avrasyad.510079
  • Kalfa, M., & Kocamaz-Adaş, S. (2019). Sosyal medyayı kullanım açısından Gençlik ve Spor Bakanlığının analizi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 8–21.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Kuyucu, M. (2014). Futbol endüstrisinde sosyal medya pazarlama uygulamaları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(7), 161–175. https://doi.org/10.16992/ASOS.373
  • Lange-Faria, W., & Elliot, S. (2012). Understanding the role of social media in destination marketing. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 7(1), 193–211.
  • Martin, C. (2024). Effects of humorous language in social media and fandom levels on sport consumers’ merchandise value perceptions (Honors thesis No. 986). Georgia Southern University. https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/honors-theses/986/
  • Mutlu, E., & Yorulmazlar, M. M. (2021). Kurumsal iletişimde sosyal medya kullanımının kadın voleybol spor kulübü açısından incelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 6(1), 42–55. https://doi.org/10.29228/ERISS.4
  • Parlar, F. M., Çavuşoğlu, G., Ermiş, A., İmre, N., Parlar, F., & Taşmektepligi, M. Y. (2018). Futbolda sosyal rekabet devri: Deloitte Futbol Para Ligi‟ne giren kulüplerin sosyal medya içerikleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 13–22. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000337
  • Sarı, E. (2023). Türkiye‟deki üç büyük spor kulübünün e-sporda sosyal medya kullanım pratikleri: Twitter üzerine bir inceleme. Electronic Turkish Studies, 18(4), 1651.
  • Şimşek, A., & Koçak, A. (2022). Türkiye Spor Toto Süper Lig‟de yer alan futbol kulüplerinin Twitter kullanım pratiklerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 49, 315–332. https://doi.org/10.52642/susbed.1162316
  • Temel, A. S. (2019). Sosyal medya, spor ve spor pazarlaması. M. İlkim & F. Akçınar (Eds.), Sporda yeni akademik çalışmalar–3. Akademisyen Kitabevi.
  • Turan, E. B. (2022). Sosyal medya etkisinde spor. A. Yılmaz & B. Demir (Eds.), Spor bilimlerine kuramsal bakış (5, s. 57). ABC Yayınevi.
  • Üçüncüoğlu, M. (2021). Spor kulüplerinin iletişim ve pazarlama faaliyetlerinde sosyal medyanın rolü: İstanbul Başakşehir FK örneği. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 59–69.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, G. K. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. M. Metin (Ed.), Durum çalışması. Pegem Akademi.
  • Yin, R. K. (2013). Validity and generalization in future case study evaluations. Evaluation, 19(3), 321–332. https://doi.org/10.1177/13563890134970
  • Yüksel, H. (2021). Sosyal medyada futbol endeksli spor gazeteciliği. A. Editör & B. Editör (Eds.), Spor ve medya ilişkisi. Eğitim Yayınevi.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Karakuş 0000-0003-4157-2382

Kaan Karakuş 0000-0002-1568-7816

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 14 Haziran 2025
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karakuş, E., & Karakuş, K. (2025). Voleybol Kulüplerinin Instagram Paylaşımlarının İçerik Analizi: Efeler Ligi Örneği. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 16-28.