Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Dijital Dünya ve Özgüven İlişkisi: Nitel Bir Araştırma
Yıl 2025,
Cilt: 6 Sayı: 2, 178 - 195, 30.08.2025
Şevval Atlı
,
Mehmet İnan
,
Tansu Kurtuldu
Öz
Bu çalışma, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin dijital yaşantıları ile özgüvenleri arasındaki bağlantıyı nitel bir araştırma yöntemi kullanarak değerlendirmeyi hedeflemektedir. Araştırma kapsamında, 2024-2025 eğitim-öğretim döneminde üniversitelerin spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören 13 gönüllü üniversite öğrencisiyle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden yarı yapılandırılmış form ile elde edilmiştir. Veriler fenomenolojik yaklaşım yöntemi ile desenlenmiş, temalar oluşturularak yorumlanmıştır. Araştırmanın bulguları, sosyal medyanın bireylerin duygusal durumlarını, kendilerini ifade etme şekillerini ve sosyal etkileşimlerini çeşitli şekillerde etkilediğini ortaya koymaktadır. Katılımcıların sosyal medya kullanım süreleri ve bağımlılık seviyeleri arasında farklılıklar gözlemlenirken, sosyal medyanın hem olumlu hem de olumsuz etkilerinin bulunduğu ve bireylerin özgüvenleriyle ilişkili olabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
-
Aksoy, M. E. (2018). A qualitative study on reasons for social media addiction. European Journal of
Educational Research, 861–865.
-
Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre
incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 405–421.
-
Baz, F. Ç. (2018). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine çalışma. OPUS–Uluslararası
Toplum Araştırmaları Dergisi, 276–295.
-
Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv sektöründe sosyal medyanın kullanımı ve Fiat örneği. Yeditepe Üniversitesi
Global Media Journal, 19–50.
-
Burrow, A. L., & Rainone, N. (2017). How many likes did I get?: Purpose moderates links between. Journal of
Experimental Social Psychology, 232–236.
-
Büyükaslan, A., & Kırık, A. M. (2015). Sosyalleşen olgular sosyal medya araştırmaları. Çizgi Kitabevi.
-
Cihan, B. B., & Ilgar Araç, E. (2018). Spor yapan ve spor yapmayan (sedanter) lise öğrencilerinin meraklılık
düzeylerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1649–1660.
https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.016
-
Chua, T. H., & Chang, L. (2016). Follow me and like my beautiful selfies: Singapore teenage girls' engagement
in self-presentation and peer comparison on social media. Computers in Human Behavior, 190–197.
-
Corbin, J., & Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing
grounded theory. Sage Publications.
-
Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Sage
Publications.
-
Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage
Publications.
-
Daníelsdóttir, S. (2014). Your body is awesome: Body respect for children. Singing Dragon.
Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Computers in Human Behavior,
187–195.
-
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self
determination of behavior. Psychological Inquiry, 227–268.
-
Demirci, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde madde bağımlılığı ve intihar ilişkisi (Yüksek lisans tezi).
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=KmBkRVMSEEFgoe_MCtbkiA&no=LpiUL8
M6eRqlpaqNU4ISyQ
-
Dirik, K. (2016). Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile öz-güven arasındaki ilişkilerin çeşitli değişkenler
açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi.
https://acikerisim.gelisim.edu.tr/items/72a7df7b-3df8-4438-b114-05189638965b
-
Fardouly, J., Diedrichs, P. C., Vartanian, L. R., & Halliwell, E. (2015). Social comparisons on social media: The
impact of Facebook on young women's body image concerns and mood. Body Image, 38–45.
-
Feltz, D. L. (1988). Self-confidence and sport performance. Exercise and Sport Sciences Reviews, 423–458.
-
Given, L. M. (2008). The SAGE encyclopedia of qualitative research methods. Sage Publications.
-
Griffiths, M. D. (2000). Does internet and computer “addiction” exist? Some case study evidence.
CyberPsychology & Behavior, 211–218.
-
Hambly, K. (2003). Özgüven. Alfa Yayınları.
-
İnce, M., & Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin
Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 736–749.
-
Joinson, A. N. (2001). Self-disclosure in computer-mediated communication: The role of self-awareness and
visual anonymity. European Journal of Social Psychology, 177–192.
-
Kıloğlu, N. T. (2021). Sosyal medya kullanan genç yetişkinlerde beden algısı ve özgüven arasındaki ilişki
(Yüksek lisans tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi. https://acikerisim.gelisim.edu.tr/items/436cd53f
e6b3-4cc2-97f6-bfbdcc9d424a
-
Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage Publications.
-
Michikyan, M., Subrahmanyam, K., & Dennis, J. (2014). Can you tell who I am? Neuroticism, extraversion, and
online self-presentation among young adults. Computers in Human Behavior, 179–183.
-
Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Sage Publications.
-
Ök, F. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları (Yüksek lisans
tezi). Fırat Üniversitesi. https://openaccess.firat.edu.tr/xmlui/handle/11508/15023
-
Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage
Publications.
-
Polkinghorne, D. E. (1989). Phenomenological research methods. In R. S. (Ed.), Existential-phenomenological
perspectives in psychology (pp. 41–60). Plenum.
-
Przybylski, A. K., & Weinstein, N. (2012). Can you connect with me now? How the presence of mobile
communication technology influences face-to-face conversation quality. Journal of Social and Personal
Relationships, 237–246.
-
Reinecke, L., & Trepte, S. (2014). Authenticity and well-being on social network sites: A two-wave longitudinal
study on the effects of online authenticity and positivity bias in communication. Computers in Human
Behavior, 95–102.
-
Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
Şener, S., & Yiğit, B. N. (2021). Sosyal medyanın gençlerin düşünce ve değerlerine etkisi. Akademik Platform
İslami Araştırmalar Dergisi, 529–553.
-
Tromholt, M. (2016). The Facebook experiment: Quitting Facebook leads to higher levels of well-being.
Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 661–666.
-
Turkle, S. (2011). Alone together: Why we expect more from technology and less from each other. Basic Books.
-
Turkle, S. (2015). Reclaiming conversation: The power of talk in a digital age. Penguin Books.
-
Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and psychological well-being
among young adults. Clinical Psychological Science, 697–707.
-
Ünlü, F. (2018). Orta yaş üstü bireylerde sosyal medya bağımlılığı ve sosyal izolasyon. PESA Uluslararası
Sosyal Araştırmalar Dergisi, 161–172.
-
Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Social consequences of the internet for adolescents. Current Directions in
Psychological Science, 1–5.
-
Verduyn, P., Gugushvili, N., Massar, K., Täht, K., & Kross, E. (2021). Social media and well-being: Pitfalls,
progress, and next steps. Current Opinion in Psychology, 21–26.
-
Yau, Y. H., & Potenza, M. N. (2014). This issue: Problematic internet use and behavioral addictions. Psychiatric
Annals, 365–367.
-
Yeşildal, M., & Ertaş, H. (2020). Sanal ortam yalnızlığı ve özgüven üzerine bir araştırma. Sinop Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 513–526.
-
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
-
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
The Relationship Between Digital World and Self-Confidence in Students of the Faculty of Sports Sciences: A Qualitative Research
Yıl 2025,
Cilt: 6 Sayı: 2, 178 - 195, 30.08.2025
Şevval Atlı
,
Mehmet İnan
,
Tansu Kurtuldu
Öz
This study aims to evaluate the connection between the digital lives of students of sports sciences faculty and their self-confidence using a qualitative research method. Within the scope of the research, interviews were conducted with 13 volunteer university students studying in sports sciences faculties of universities in the 2024-2025 academic year. The interviews were obtained with a semi-structured form. The data were patterned with the phenomenological approach method and interpreted by creating themes. The findings of the research reveal that social media affects individuals' emotional states, ways of expressing themselves, and social interactions in various ways. While differences were observed between the participants' social media usage duration and addiction levels, it was concluded that social media has both positive and negative effects and may be related to individuals' self-confidence
Kaynakça
-
Aksoy, M. E. (2018). A qualitative study on reasons for social media addiction. European Journal of
Educational Research, 861–865.
-
Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre
incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 405–421.
-
Baz, F. Ç. (2018). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine çalışma. OPUS–Uluslararası
Toplum Araştırmaları Dergisi, 276–295.
-
Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv sektöründe sosyal medyanın kullanımı ve Fiat örneği. Yeditepe Üniversitesi
Global Media Journal, 19–50.
-
Burrow, A. L., & Rainone, N. (2017). How many likes did I get?: Purpose moderates links between. Journal of
Experimental Social Psychology, 232–236.
-
Büyükaslan, A., & Kırık, A. M. (2015). Sosyalleşen olgular sosyal medya araştırmaları. Çizgi Kitabevi.
-
Cihan, B. B., & Ilgar Araç, E. (2018). Spor yapan ve spor yapmayan (sedanter) lise öğrencilerinin meraklılık
düzeylerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1649–1660.
https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.016
-
Chua, T. H., & Chang, L. (2016). Follow me and like my beautiful selfies: Singapore teenage girls' engagement
in self-presentation and peer comparison on social media. Computers in Human Behavior, 190–197.
-
Corbin, J., & Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing
grounded theory. Sage Publications.
-
Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Sage
Publications.
-
Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage
Publications.
-
Daníelsdóttir, S. (2014). Your body is awesome: Body respect for children. Singing Dragon.
Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Computers in Human Behavior,
187–195.
-
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self
determination of behavior. Psychological Inquiry, 227–268.
-
Demirci, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde madde bağımlılığı ve intihar ilişkisi (Yüksek lisans tezi).
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=KmBkRVMSEEFgoe_MCtbkiA&no=LpiUL8
M6eRqlpaqNU4ISyQ
-
Dirik, K. (2016). Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile öz-güven arasındaki ilişkilerin çeşitli değişkenler
açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi.
https://acikerisim.gelisim.edu.tr/items/72a7df7b-3df8-4438-b114-05189638965b
-
Fardouly, J., Diedrichs, P. C., Vartanian, L. R., & Halliwell, E. (2015). Social comparisons on social media: The
impact of Facebook on young women's body image concerns and mood. Body Image, 38–45.
-
Feltz, D. L. (1988). Self-confidence and sport performance. Exercise and Sport Sciences Reviews, 423–458.
-
Given, L. M. (2008). The SAGE encyclopedia of qualitative research methods. Sage Publications.
-
Griffiths, M. D. (2000). Does internet and computer “addiction” exist? Some case study evidence.
CyberPsychology & Behavior, 211–218.
-
Hambly, K. (2003). Özgüven. Alfa Yayınları.
-
İnce, M., & Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin
Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 736–749.
-
Joinson, A. N. (2001). Self-disclosure in computer-mediated communication: The role of self-awareness and
visual anonymity. European Journal of Social Psychology, 177–192.
-
Kıloğlu, N. T. (2021). Sosyal medya kullanan genç yetişkinlerde beden algısı ve özgüven arasındaki ilişki
(Yüksek lisans tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi. https://acikerisim.gelisim.edu.tr/items/436cd53f
e6b3-4cc2-97f6-bfbdcc9d424a
-
Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage Publications.
-
Michikyan, M., Subrahmanyam, K., & Dennis, J. (2014). Can you tell who I am? Neuroticism, extraversion, and
online self-presentation among young adults. Computers in Human Behavior, 179–183.
-
Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Sage Publications.
-
Ök, F. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları (Yüksek lisans
tezi). Fırat Üniversitesi. https://openaccess.firat.edu.tr/xmlui/handle/11508/15023
-
Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage
Publications.
-
Polkinghorne, D. E. (1989). Phenomenological research methods. In R. S. (Ed.), Existential-phenomenological
perspectives in psychology (pp. 41–60). Plenum.
-
Przybylski, A. K., & Weinstein, N. (2012). Can you connect with me now? How the presence of mobile
communication technology influences face-to-face conversation quality. Journal of Social and Personal
Relationships, 237–246.
-
Reinecke, L., & Trepte, S. (2014). Authenticity and well-being on social network sites: A two-wave longitudinal
study on the effects of online authenticity and positivity bias in communication. Computers in Human
Behavior, 95–102.
-
Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
Şener, S., & Yiğit, B. N. (2021). Sosyal medyanın gençlerin düşünce ve değerlerine etkisi. Akademik Platform
İslami Araştırmalar Dergisi, 529–553.
-
Tromholt, M. (2016). The Facebook experiment: Quitting Facebook leads to higher levels of well-being.
Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 661–666.
-
Turkle, S. (2011). Alone together: Why we expect more from technology and less from each other. Basic Books.
-
Turkle, S. (2015). Reclaiming conversation: The power of talk in a digital age. Penguin Books.
-
Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and psychological well-being
among young adults. Clinical Psychological Science, 697–707.
-
Ünlü, F. (2018). Orta yaş üstü bireylerde sosyal medya bağımlılığı ve sosyal izolasyon. PESA Uluslararası
Sosyal Araştırmalar Dergisi, 161–172.
-
Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Social consequences of the internet for adolescents. Current Directions in
Psychological Science, 1–5.
-
Verduyn, P., Gugushvili, N., Massar, K., Täht, K., & Kross, E. (2021). Social media and well-being: Pitfalls,
progress, and next steps. Current Opinion in Psychology, 21–26.
-
Yau, Y. H., & Potenza, M. N. (2014). This issue: Problematic internet use and behavioral addictions. Psychiatric
Annals, 365–367.
-
Yeşildal, M., & Ertaş, H. (2020). Sanal ortam yalnızlığı ve özgüven üzerine bir araştırma. Sinop Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 513–526.
-
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
-
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.