Conference Paper
BibTex RIS Cite

İlkokul Öğrencilerinin Temiz ve Kirli Çevre İle İlgili Görüşleri

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 26 - 41, 31.12.2015

Abstract

Bu çalışma, bir köy ilköğretim okulunda öğrenim gören ikinci sınıf öğrencilerinin temiz ve kirli çevre ile ilgili görüşlerini belirlemek ve aynı öğrencilerin üçüncü sınıfa geçtiklerinde bu düşüncelerinin değişip değişmediğini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışma, 2007-2008 Eğitim-Öğretim Yılı Güz Dönemi’nde Balıkesir’e bağlı bir köy ilköğretim okulunda öğrenim gören 11 ikinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiş olup, aynı çalışma bu öğrencilerin üçüncü sınıfa geçmeleriyle tekrar edilmiştir. Nitel veriler; doküman incelemesi, resim çalışması ve yapılandırılmamış görüşme teknikleri ile toplanmıştır. Veri analizinde; doküman analizi, betimsel ve içerik analizi teknikleri kullanılarak yapılmıştır. Çalışmada; öğrencilerin temiz ve kirli çevreye ilişkin görüşlerinin Hayat Bilgisi ve Türkçe ders programlarından kaynaklanmadığı, bunun yaş değişkeninden kaynaklandığı sonucuna varılmıştır. Kısaca, çocuklar büyüdükçe etraflarındaki çevre olaylarının daha çok farkına varmakta ve bu olaylara daha eleştirel gözle bakabilmektedirler.

References

  • Atasoy, E. (2005). Çevre için eğitim: ilköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalışma. (Yayınlanmış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Bursa).
  • Backett-Milburn, K., & McKie, L. (1999). A critical appraisal of the draw and write technique. Health Educatıon Research Theory & Practice, 14(3), 387-398.
  • Bahar, M., Özel, M., Prokop, P., & Uşak, M. (2008). Science student teachers’ ideas of the heart. Journal of Baltic Science Education, 7(2), 1648-3898.
  • Beyhun, E. N., Vaizoğlu, A. S., Mete, A., Okur, S., Ongun, M., Orçan, & S., Güler, Ç. (2007). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi 2005-2006 öğretim dönemi son sınıf öğrencilerinde
  • çevresel risk algılama düzeyleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(5), 345–350.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, Geliştirilmiş 14. Baskı.
  • Ceylan, S. (2008). 8-9 yaş çocuk resimlerinin yaşıtları üzerindeki etkisi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara).
  • Çepel, N. (2003). Ekolojik sorunlar ve çözümleri (2. Basım). Ankara: TÜBİTAK Yayınları. Çetin, G., Özarslan, M., Işık, E., & Eser, H. (2013). Students’ views about health concept by drawing and writing technique. Energy Education Science and Technology, Part B, 5(1),
  • -606.
  • Ehrlen, K. (2009). Drawings as representations of children’s conceptions. International Journal
  • of Science Education, 31(1), 41-57.
  • Ersoy, A. F., & Türkkan B. (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları
  • sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 96-109.
  • Erten, S. (2003). 5. sınıf öğrencilerinde çöplerin azaltılması bilincinin kazandırılmasına yönelik
  • bir eğitim modeli. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 94-103.
  • Evans, W., & Reilly, J. (1996). Drawings as a method of program evaluation and communication with school-age children. Journal of Extention, 34(6). http://www.joe.org/joe/1996december/a2.php (Erişim Tarihi: 11.05.2015)
  • Erten, S. (2006). Enerji tasarrufu davranışında ortaya çıkabilecek psikolojik ve sosyolojik engeller. 25. Enerji Verimliliği Konferansı, 23-34.
  • Karpuzcu, M. (2006). Çevre kirlenmesi ve kontrolü (8. Baskı). İstanbul: Kubbealtı Neşriyat. Özsoy, S. (2012). Investigating elementary school students' perceptions about environment through their drawings. Educational Sciences: Theory & Practice, Spring 2012, 12(2),
  • -1139.
  • Paraskevopoulos, S., Padeliadu, S., & Zafiropoulos, K. (1998). Environmental knowledge of
  • elementary school students in Greece. Journal of Environmental Education, 29(3), 55-60. Piko, B. F., & Bak, J. (2006). Children’s perceptions of health and illness: Images and lay concepts in preadolescence. Health Education Research, Theory and Practice, 21(5), 643-
  • -
  • Pluhar, Z. F., Piko, B. F., Kovacs, S., & Uzzoli, A. (2009). Air pollution is bad for my health: Hungarian children’s knowledge of the role of environment in health and disease. Health & Place, 15, 239-246.
  • Sadık, F., Çakan, H., & Artut, K. (2011). Çocuk resimlerine yansıyan çevre sorunlarının sosyo- ekonomik farklılıklara göre analizi. Elementary Education Online, 10(3), 1066-1080. Spence, C. (2007). Küresel ısınma. (1. Baskı) (Çev. S. Gönen ve S. Ağar). İstanbul: Pegasus
  • Yayınları.
  • Stavridou, H., & Marinopoulos, D. (2001). Water and air pollution: Primary students’
  • conceptions about “itineraries” and interactions of substances. Chemistry Education
  • Reseacrh and Practice, 2, 31-41.
  • Şimşekli, Y. (2004). Çevre bilincinin geliştirilmesine yönelik çevre eğitimi etkinliklerine
  • ilköğretim okullarının duyarlılığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 83- 92.
  • Taşkın, Ö., & Şahin, B. (2008).“Çevre” kavramı ve altı yaş okul öncesi çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 1-12.
  • Tecer, S. (2007). Çevre için eğitim: Balıkesir ili ilköğretim öğrencilerinin çevresel tutum, bilgi, duyarlılık ve aktif katılım düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. (Yayınlanmamış
  • -
  • Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Çevre
  • Mühendisliği Anabilim Dalı, Zonguldak), s.138.
  • White, R., & Gunstone, R. (1998). Probing understanding. The Falmer Press, 114-150.
  • Woods, S. E., Springett, J., Porcellato, L., & Dugdill, L. (2005). ‘Stop it, it’s bad for you and
  • me’: Experiences of and views on passive smoking among primary-school children in
  • Liverpool. Health Education Research, 20(6), 645-655.
  • Yardımcı, E., & Bağcı-Kılıç G. (2010). Çocukların gözünden çevre ve çevre sorunları.
  • İlköğretim Online, 9(3), 1122-1136, 2010. http://ilkogretim-online.org.tr (Erişim Tarihi:
  • 05.2015)
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı).
  • Ankara: Seçkin Yayıncılık.

PRIMARY SCHOOL STUDENTS’ VIEWS ABOUT CLEAN AND UNCLEAN ENVIRONMENT

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 26 - 41, 31.12.2015

Abstract

The aim of the study was to determine 2nd grade students’ views about clean and unclean environment in a rural primary school and whether their views changed based on the relevant curriculum content or 3 rd grade. The study was carried out with 11 second grade students in a rural primary school in Balıkesir in 2007- 2008 academic years. The study was repeated when same students were the third grade. Data were collected by document analysis, drawing pictures and unstructured interview techniques. Data related to pictures and interviews were analyzed based on content analysis and descriptive analysis techniques. The study results revealed that the students’ views about clean and unclean environment did not change by the curriculum of Primary Social Studies and Turkish. However, the students’ views about clean and unclean environment changed by age. As the students grew up, they were getting more conscious of the events around themselves and they were able to evaluate these situations more critically and interrogatively.  

References

  • Atasoy, E. (2005). Çevre için eğitim: ilköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalışma. (Yayınlanmış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Bursa).
  • Backett-Milburn, K., & McKie, L. (1999). A critical appraisal of the draw and write technique. Health Educatıon Research Theory & Practice, 14(3), 387-398.
  • Bahar, M., Özel, M., Prokop, P., & Uşak, M. (2008). Science student teachers’ ideas of the heart. Journal of Baltic Science Education, 7(2), 1648-3898.
  • Beyhun, E. N., Vaizoğlu, A. S., Mete, A., Okur, S., Ongun, M., Orçan, & S., Güler, Ç. (2007). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi 2005-2006 öğretim dönemi son sınıf öğrencilerinde
  • çevresel risk algılama düzeyleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(5), 345–350.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, Geliştirilmiş 14. Baskı.
  • Ceylan, S. (2008). 8-9 yaş çocuk resimlerinin yaşıtları üzerindeki etkisi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara).
  • Çepel, N. (2003). Ekolojik sorunlar ve çözümleri (2. Basım). Ankara: TÜBİTAK Yayınları. Çetin, G., Özarslan, M., Işık, E., & Eser, H. (2013). Students’ views about health concept by drawing and writing technique. Energy Education Science and Technology, Part B, 5(1),
  • -606.
  • Ehrlen, K. (2009). Drawings as representations of children’s conceptions. International Journal
  • of Science Education, 31(1), 41-57.
  • Ersoy, A. F., & Türkkan B. (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları
  • sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 96-109.
  • Erten, S. (2003). 5. sınıf öğrencilerinde çöplerin azaltılması bilincinin kazandırılmasına yönelik
  • bir eğitim modeli. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 94-103.
  • Evans, W., & Reilly, J. (1996). Drawings as a method of program evaluation and communication with school-age children. Journal of Extention, 34(6). http://www.joe.org/joe/1996december/a2.php (Erişim Tarihi: 11.05.2015)
  • Erten, S. (2006). Enerji tasarrufu davranışında ortaya çıkabilecek psikolojik ve sosyolojik engeller. 25. Enerji Verimliliği Konferansı, 23-34.
  • Karpuzcu, M. (2006). Çevre kirlenmesi ve kontrolü (8. Baskı). İstanbul: Kubbealtı Neşriyat. Özsoy, S. (2012). Investigating elementary school students' perceptions about environment through their drawings. Educational Sciences: Theory & Practice, Spring 2012, 12(2),
  • -1139.
  • Paraskevopoulos, S., Padeliadu, S., & Zafiropoulos, K. (1998). Environmental knowledge of
  • elementary school students in Greece. Journal of Environmental Education, 29(3), 55-60. Piko, B. F., & Bak, J. (2006). Children’s perceptions of health and illness: Images and lay concepts in preadolescence. Health Education Research, Theory and Practice, 21(5), 643-
  • -
  • Pluhar, Z. F., Piko, B. F., Kovacs, S., & Uzzoli, A. (2009). Air pollution is bad for my health: Hungarian children’s knowledge of the role of environment in health and disease. Health & Place, 15, 239-246.
  • Sadık, F., Çakan, H., & Artut, K. (2011). Çocuk resimlerine yansıyan çevre sorunlarının sosyo- ekonomik farklılıklara göre analizi. Elementary Education Online, 10(3), 1066-1080. Spence, C. (2007). Küresel ısınma. (1. Baskı) (Çev. S. Gönen ve S. Ağar). İstanbul: Pegasus
  • Yayınları.
  • Stavridou, H., & Marinopoulos, D. (2001). Water and air pollution: Primary students’
  • conceptions about “itineraries” and interactions of substances. Chemistry Education
  • Reseacrh and Practice, 2, 31-41.
  • Şimşekli, Y. (2004). Çevre bilincinin geliştirilmesine yönelik çevre eğitimi etkinliklerine
  • ilköğretim okullarının duyarlılığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 83- 92.
  • Taşkın, Ö., & Şahin, B. (2008).“Çevre” kavramı ve altı yaş okul öncesi çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 1-12.
  • Tecer, S. (2007). Çevre için eğitim: Balıkesir ili ilköğretim öğrencilerinin çevresel tutum, bilgi, duyarlılık ve aktif katılım düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. (Yayınlanmamış
  • -
  • Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Çevre
  • Mühendisliği Anabilim Dalı, Zonguldak), s.138.
  • White, R., & Gunstone, R. (1998). Probing understanding. The Falmer Press, 114-150.
  • Woods, S. E., Springett, J., Porcellato, L., & Dugdill, L. (2005). ‘Stop it, it’s bad for you and
  • me’: Experiences of and views on passive smoking among primary-school children in
  • Liverpool. Health Education Research, 20(6), 645-655.
  • Yardımcı, E., & Bağcı-Kılıç G. (2010). Çocukların gözünden çevre ve çevre sorunları.
  • İlköğretim Online, 9(3), 1122-1136, 2010. http://ilkogretim-online.org.tr (Erişim Tarihi:
  • 05.2015)
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı).
  • Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Gülcan Çetin

Neşe Badem This is me

Publication Date December 31, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Çetin, G., & Badem, N. (2015). İlkokul Öğrencilerinin Temiz ve Kirli Çevre İle İlgili Görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 1(1), 26-41.
e-ISSN: 2458-8628