BibTex RIS Cite

The Investigation of the Effects of Life Safety Basic Training Program on the Knowledge of Safety of Six-Year Old Children

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 19 - 28, 28.04.2016

Abstract

The objective of this research is to investigate the effects of Basic Life Safety Training Program on the life safety knowledge of children those trained by the researchers. The program was developed for six to seven-year-old children and composed of twelve different lectures. The survey took place at two preschool educational facility in Agri region and applied to a total of 30 children, i.e., 18 girls and 12 boys, studying in a six-year-old learning group.  The final intent of the program is to provide an awareness on the children for the possible dangers, to teach the ability for predicting and getting away from any dangerous occasion and to build some skills for how to act in danger. The program was developed to fit the specialty of improvement for six-year-old children. Individual interviews, ahead of and following the program, were conducted with the children taken part in the survey. ‘’Life Safety Training Program for Children’’ is composed of five sub-sections. Those are; child alone at home, child alone in the garden, child alone on the traffic, child abuse, child and fire. One can see the total efficiency of the program by considering the difference in the scores before and after the program. Putting the life safety training program in place to National Education Curriculum and thus providing a safety awareness in a systematic way in the early stages of childhood can be proposed.

References

  • Aksu, M, Turhan, F. (2012). Yeni tehditler, güvenliğin genişleme boyutları ve insani güvenlik, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, C:4, S:2, s.69-80.
  • Alisinanoğlu, F., Akduman, G., Güven, G., (2009). Çocuklar ve trafik kazaları. Ulaşım ve Trafik Güvenliği Dergisi, C.3,S,1,16-19.
  • Avdeeva, N. (1997). Okulöncesi dönemi çocuklara cangüvenliği eğitimi// Okulöncesi eğitim kurumları için geliştirilmiş eğitim programı. Okulöncesi Eğitim Dergisi
  • Dmitrenko, Z. (2012). Okulöncesi dönemi çocuklara can güvenliği eğitimi. Çocukluk Basımevi Yayınları, Moskova.
  • Karakuş, N. (1988). 0-6 yaş grubu çocuğu olan annelerin en sık görülen ev kazalarına ilişkin bilgi ve davranışları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kırca, C. (2006). İlköğretim ilk kademedeki öğrencilerin anne babalarının cinsel istismarı önleme programlarına yönelik tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı, Ankara.
  • Kozlova, S. (2003). Modern dünyada çocuklara ahlak eğitimi. Okuloncesi Eğitimi Dergisi, 9. Sayı, Moskova.
  • Stepanov, M., Mayorov, O. ( 2007). Koruyucu kod: Şehirde nasıl hayatta kalınır. Grifon Yaynınları, Moskova.
  • Suslov, V. (2010). Cangüvenliği Esasları: 4-5. Sınıflar için testler. Legion Yayınevi, Rostov.
  • Uçar, M. (2014). Bilişsel süreç yaklaşımına dayalı olarak hazırlanan cinsel istismarı önleme becerisi öğretim programının etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Bölümü, Özel Eğitim Anabilim Dalı, Zihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı, Bolu.
  • Yıldız, Y. (2012). Çocuklarda görülen ev kazalarında ailelerin yaptığı uygulamalar ve alınan güvenlik önlemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, Mersin.
Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 19 - 28, 28.04.2016

Abstract

References

  • Aksu, M, Turhan, F. (2012). Yeni tehditler, güvenliğin genişleme boyutları ve insani güvenlik, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, C:4, S:2, s.69-80.
  • Alisinanoğlu, F., Akduman, G., Güven, G., (2009). Çocuklar ve trafik kazaları. Ulaşım ve Trafik Güvenliği Dergisi, C.3,S,1,16-19.
  • Avdeeva, N. (1997). Okulöncesi dönemi çocuklara cangüvenliği eğitimi// Okulöncesi eğitim kurumları için geliştirilmiş eğitim programı. Okulöncesi Eğitim Dergisi
  • Dmitrenko, Z. (2012). Okulöncesi dönemi çocuklara can güvenliği eğitimi. Çocukluk Basımevi Yayınları, Moskova.
  • Karakuş, N. (1988). 0-6 yaş grubu çocuğu olan annelerin en sık görülen ev kazalarına ilişkin bilgi ve davranışları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kırca, C. (2006). İlköğretim ilk kademedeki öğrencilerin anne babalarının cinsel istismarı önleme programlarına yönelik tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı, Ankara.
  • Kozlova, S. (2003). Modern dünyada çocuklara ahlak eğitimi. Okuloncesi Eğitimi Dergisi, 9. Sayı, Moskova.
  • Stepanov, M., Mayorov, O. ( 2007). Koruyucu kod: Şehirde nasıl hayatta kalınır. Grifon Yaynınları, Moskova.
  • Suslov, V. (2010). Cangüvenliği Esasları: 4-5. Sınıflar için testler. Legion Yayınevi, Rostov.
  • Uçar, M. (2014). Bilişsel süreç yaklaşımına dayalı olarak hazırlanan cinsel istismarı önleme becerisi öğretim programının etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Bölümü, Özel Eğitim Anabilim Dalı, Zihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı, Bolu.
  • Yıldız, Y. (2012). Çocuklarda görülen ev kazalarında ailelerin yaptığı uygulamalar ve alınan güvenlik önlemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, Mersin.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section MAKALELER
Authors

Medera Halmatov

Sultanberk Halmatov This is me

Publication Date April 28, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Halmatov, M., & Halmatov, S. (2016). The Investigation of the Effects of Life Safety Basic Training Program on the Knowledge of Safety of Six-Year Old Children. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 2(1), 19-28.
e-ISSN: 2458-8628