The teacher training process and teacher career ladders have undergone many changes over the years. There are many different perspectives in educational institutions regarding the implementation of career steps, which took its final form with the “Regulation on Candidate Teaching and Teaching Career Steps” that came into effect on May 12, 2022. On the other hand, there are different opinions about the necessity of postgraduate education, the problems experienced in the education process and the exemption of postgraduate education from the career ladder application exam. The aim of this study is to determine the views of teachers and school administrators on the reasons for postgraduate education. In the study, the phenomenology (phenomenology) design, which is one of the qualitative research methods, was used. The study group of this study consists of a total of 14 people, 7 school administrators with postgraduate education and 1 postgraduate level and 6 undergraduate level teachers working in the 2021-2022 academic year. The study group was determined by purposive sampling method. Research data were collected with a semi-structured interview form consisting of 4 questions. Descriptive and content analysis techniques were used in the analysis of the research data. In the research; It has been concluded that postgraduate education is effective in the development of teachers' self-confidence, increasing their professional competence, arranging educational environments, planning educational activities at school, and creating school culture and positive school climate. In addition, it was concluded that necessary incentives should be made for taking postgraduate education. The exemption of postgraduate teachers from the teaching career ladder exam was evaluated as a reward for the effort given.
Öğretmen yetiştirme süreci ve öğretmen kariyer basamakları yıllar içinde çok fazla değişikliğe uğramıştır. 12 Mayıs 2022 tarihinde yürürlüğe giren “Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği” ile son şeklini almıştır. Öğretmenlik kariyer basamakları uygulanmasına yönelik eğitim kurumlarında farklı bakış açıları bulunmaktadır. Lisansüstü eğitimin gerekliliği, eğitim sürecinde yaşanılan sorunlar ve lisansüstü eğitim alanların kariyer basamakları uygulaması sınavından muaf tutulması bunlardan birkaçıdır. Bu çalışmanın amacı, öğretmen ve okul yöneticilerinin lisansüstü eğitim almaya ilişkin görüşlerini belirlemektir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılında görev yapan öğretmen ve okul yöneticileri oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Araştırma verileri 4 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada; lisansüstü eğitimin öğretmenlerin özgüvenlerinin gelişiminde, mesleki yeterliliklerinin artmasında, eğitim ortamlarının düzenlenmesinde, okulda eğitim faaliyetlerinin planlamasında ve okul kültürünün ve olumlu okul ikliminin oluşmasında etkili olacağı bildirilmiştir. Öğretmenlik kariyer basamakları sınavından lisansüstü eğitim gören öğretmelerin muaf tutulması ise verilen emeğin karşılığı olarak değerlendirilmiştir. Eğitimcilerin lisansüstü eğitim almaları için gerekli teşviklerin yapılması önerisinde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Acceptance Date | April 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 1 |