Bu araştırmanın amacı TRT Türk Halk Müziği Repertuar arşivine girmiş Trabzon yöresine ait kırık havalarda kadına ilişkin algının incelenmesidir. Bu araştırma nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde tasarlanmış olup 102 Trabzon türküsüne ait sözler doküman analiz yöntemi ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Kadın temasının anlatılış özelliklerinin benzer ve farklı yönleri ele alınarak kadına yüklenen roller, statü ve duygu durumu açısından ele alınarak analiz edilmiştir. Tema ve kategoriler genelden özele doğru tümdengelim yol izlenerek veriler tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre; incelenen türkülerde 46 şiddet içerikli eser, 18 şiddet ve övgüyü aynı anda içeren eser, 10 övgü içeren eser ve 28 kadınla ilgili söz içermeyen eserden oluştuğu görülmektedir. Şiddet ifadelerinin ağırlıkta olduğu ve sözel şiddet, cinsel şiddet, fiziksel şiddet, sosyal şiddet ve psikolojik şiddet unsurlarının yer aldığı görülmektedir. Olumlu olarak ise; fiziksel görünüm üzerinden sevgilinin güzelliği övülmüştür. Bu makale ile birlikte; rol model sayılabilen bestecilerin örnek kişi olmaları gerektiği ve topluma kazandırdığı eserlerde, daha yapıcı, birlik, beraberlik, kardeşlik, iyi niyet, övgü gibi daha güzel duyguları, kadınlara nasıl davranılması gerektiği gibi sözleri eserlerinde bulundurmaları gerektiği önerilmektedir. Bu bestecilerin kadına şiddet içerebilecek sözleri eserlerinde kullanmamaları, daha önce yazılmış eserlerin TRT ve diğer müzik kurumlarına kabulünde ciddi bir denetleme sürecinden geçilmesi gerektiği önerilmektedir.
The aim of this research is to examine the perceptions of women in the broken airs of the Trabzon region that have entered the TRT Turkish Folk Music Repertoire archive. This research was designed within the framework of a qualitative research approach, and the lyrics of 102 Trabzon folk songs were analysed using the document analysis method and content analysis methods. Similar and different aspects of the narrative features of the woman theme were discussed and analysed in terms of the roles assigned to women, status, and emotional state. Themes and categories are presented in tables by following a deductive method, namely, a general-to-specific method. According to the findings of the research, the folk songs examined comprise 46 works containing violence, 18 works containing violence and praise at the same time, 10 works containing praise, and 28 works containing no words about women. Expressions of violence are predominant, and elements of verbal, sexual, physical, social, and psychological violence are included. On a positive note, the beauty of the lover was praised through her physical appearance. This article suggests that composers who can be considered role models should include more constructive, better feelings such as unity, solidarity, brotherhood, goodwill, and praise, and words such as how women should be treated in their works. It is suggested that these composers should not use lyrics that may contain violence against women in their works and that a serious inspection process should be passed before the acceptance of previously written works to TRT and other music institutions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2 |