This study aims to investigate the effect of education on economic growth in Turkey over the period of 1960-2018 using newly developed Fourier-Shin cointegration test and dynamic least square (DOLS) estimator. The results of the Fourier-Shin cointegration test shows that there is a long-term relationship between vocational high school graduates, university graduates and economic growth. Moreover, the long-term coefficients obtained with the DOLS estimator indicate that university education positively affect economic growth. The increase in university graduates supports economic growth. However, the positive coefficient of vocational high school education is statistically insignificant and quite low. Therefore, it can be said that graduates of vocational high schools in Turkey do not contribute enough to production. Consequently, university education should continue to be supported and vocational high school education should be improved.
Bu çalışma Türkiye’de 1960-2018 döneminde yeni geliştirilen Fourier-Shin eşbütünleşme testi ve dinamik en küçük kareler (DEKK) tahmincisini kullanarak eğitimin ekonomik büyüme üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Fourier-Shin eşbütünleşme testi meslek lisesi mezunları, üniversite mezunları ve ekonomik büyüme arasında uzun dönemli bir ilişki olduğunu göstermektedir. Ayrıca, DEKK tahmincisi ile elde edilen uzun dönem katsayıları üniversite eğitiminin ekonomik büyümeyi olumlu yönde etkilediğini belirtmektedir. Üniversite mezunlarındaki artış ekonomik büyümeyi desteklemektedir. Ancak mesleki lise eğitiminin pozitif katsayısı istatistiksel olarak anlamsız ve oldukça düşüktür. Bu nedenle Türkiye'de meslek lisesi mezunlarının üretim düzeyine yeterince katkı yapmadığı söylenebilir. Sonuç itibariyle üniversite eğitiminin desteklenmeye devam edilmesi, meslek lisesi eğitiminin ise iyileştirilmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2019 |
Submission Date | January 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 2 |
International Journal of Economics and Innovation