Türkiye; doğal gaz rezervleriyle tüketim bölgeleri arasında doğal bir köprü olma özelliği sebebiyle başarılı bir doğal gaz ticaret merkezi kurulabilmek adına büyük bir potansiyele sahiptir. Bugüne kadar Türkiye’de doğal gaz ticaretinin geliştirilmesi ve doğal gaz ticaret merkezi oluşturulması konusunda çeşitli adımlar atılmış olsa da, Türkiye bu konuda hala uzun bir yola sahiptir. Bu kapsamda, “Türkiye bir doğal gaz ticaret merkezini nasıl kurar ve bir doğal gaz ticaret merkezi kurmak için gereklilikler nelerdir?” soruları gündeme gelmektedir. Bu açıdan, bu çalışmada Türkiye doğal gaz piyasasının mevcut yapısı, gelişmiş Avrupa piyasaları ile de karşılaştırılarak analiz edilmiş ve Türkiye’nin başarılı bir doğal gaz ticaret merkezi oluşturabilmesi için gerekli piyasa yapısı hususunda çeşitli politika önerileri sunulmuştur. Bu çalışmada elde edilen en önemli sonuç Türkiye’nin uzun dönemli doğal gaz alım kontratlarının sona ermesi öncesinde stratejik bir yol haritası çizmesi gerekliliği olduğudur.
Since Turkey is a natural bridge located between the gas reserves and consumption regions, it has a big potential to create a successful natural gas hub. Although initial steps have been taken to path the way to facilitate the gas trade and create a gas hub in Turkey, there is still a long way. In this study, we derived requirements from the literature to create a working gas hub, analyzed the Turkish natural gas market’s current structure in light of the derived requirements by benchmarking with developed European gas hubs, and made several policy suggestions to form a new market structure for the sake of creation of a successful gas hub. The most important result that we have obtained via this study is that Turkey is on a critical path before the expiration of long-term supply contracts and should draw a strategic path as soon as possible.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Economics, Public Administration, International Relations |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 22, 2021 |
Submission Date | January 19, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 1 |
International Journal of Economics and Innovation