Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Bağlayıcı Bilgisi Üzerine Bir İnceleme

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 290 - 299, 30.11.2025
https://doi.org/10.62605/ufb.1736200

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı ortaokul öğrencilerinin bağlayıcı bilgi düzeylerini sınıf düzeyi, cinsiyet, okuma sıklığı ve yazma sıklığına göre incelemektedir. Bu çalışmada, tarama araştırmalarının genel modellerinden karşılaştırmalı tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma, 2023-2024 eğitim öğretim yılında 856 ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrencilerin bağlayıcı bilgisinin belirlenmesi amacıyla Bağlayıcı Testi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 26 programından yararlanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 alınmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla çarpıklık ve basıklık katsayılarının -2 ile 2 arasında olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca varyansların homojenliği varsayımı incelenmiş ve varyansların homojen dağılım gösterdiği belirlenmiştir (p>0.05). Yapılan çözümleme sonucunda 5, 6 ve 7. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin bağlayıcı bilgilerinin “orta”, 8. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin ise “yüksek” düzeyde olduğu saptanmıştır. Sınıf düzeyinin bağlayıcı başarı düzeyi üzerinde orta düzeyde etkili olduğu görülmüştür. Bulgular, kız ve erkek öğrencilerin bağlayıcı başarı düzeylerinin orta düzeyde seyrettiğini, kız öğrenciler lehine anlamlı bir fark bulunduğunu ve cinsiyetin bağlaç başarıları üzerinde düşük düzeyde etkili olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin bağlayıcı testi puanları arasında okuma sıklığına göre anlamlı fark olduğu görülmüştür. Çoklu karşılaştırma testi sonuçlarına göre, hiç okumayan öğrencilerle ayda bir, ayda iki ve ayda üçten fazla okuyan öğrenciler arasında hiç okumayan öğrenciler aleyhine fark vardır. Okuma sıklığının bağlayıcı başarıları üzerinde düşük düzeyde etkili olduğu bulunmuştur.

References

  • Cain, K. Patson, N., & Andrews, L. (2005). Age-And Ability- Related Differences İn Young Readers’ Use Of Conjunctions. Journal Of Child Language, 32(4), 877-892.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis For The Behavioral Sciences (2nd Ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cunningham, A. E. & Stanovich, K. E. (1998). The İmpact Of Print Exposure On Word Recognition. In J. L. Metsala & L. C. Ehri (Eds.), Word Recognition İn Beginning Literacy Lawrence Erlbaum Associates Publishers, (Pp. 235–262).
  • Çetinkaya, G. Ülper, H. Ve Bayat, N. (2014). Developıng Connectıves Test And Examınıng Students’ Connectıves Knowledge Based On Varıous Varıables. International Journal Of Language Academy, 2/3, 88-98.
  • Çetinkaya, G. Ülper, H., & Bayat, N. (2016). Bağlayıcı Kullanımına İlişkin Yanlışların Çözümlenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal Of Theoretical Educational Science], 9(2), 198-213.
  • Duggleby, S. Tang, W. & Kuo-Newhouse, A. (2015), Does The Use Of Connective Words İn Written Assessments Predict High School Students Reading and Writing Achievement. Reading Psychology, 37(4), 511–532.
  • Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (4th Ed.). Sage.
  • Gençer, Y. & Çetinkaya, G. (2015). Investigating The Relationship Between Connectives and Readers’ Reading Comprehension Level. Reading Improvement, 52(2), 39-50.
  • Halliday, M. A. & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman.
  • Hyland, K. & Tse, P. (2004). Metadiscourse İn Academic Writing: A Reappraisal. Applied Linguistics. 25,156-177.
  • Irmak, E. (2019). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatımlarında Bağdaşıklık Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi: Balıkesir.
  • Kurtul, K. (2011). Türkçe ve İngilizce’deki Bağlaçların Yazılı Metinlerde Kullanımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Laufer, B. & Nation, P. (1995). Vocabulary Size and Use: Lexical Richness İn L2 Written Production. Applied Linguistics, 16, 307-322.
  • Ülper, H. Çetinkaya, G., & Bayat, N. (2017). Okuduğunu Anlama Testinin Geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 175-190.
  • Ülper, H. & Çetinkaya, G. (2020). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 107-121.
  • Varışoğlu, M. C. & Hamzadayı, E. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen C1 Düzeyindeki Öğrencilerin Bağlayıcı Bilgi Düzeyleri. Turkish Studies, 13(4), 1291–1304.
  • Zeyrek, D. & Webber, B. L. (2008), A Discourse Resource For Turkish: Annotating Discourse Connectives İn The Metu Corpus. in Third International Joint Conference On Natural Language Processing, IJCNLP 2008, Hyderabad, India, January 7-12 Pp. 65-72. http://aclweb.org/anthology/I/I08/I08-7009.pdf sayfasından erişim sağlanmıştır.

A Study on Connective Knowledge of Middle School Students

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 290 - 299, 30.11.2025
https://doi.org/10.62605/ufb.1736200

Abstract

The primary objective of this study was to examine middle school students' knowledge of connectives by grade level, gender, reading frequency, and writing frequency. This study employed a comparative screening model, a common survey research model. The study was conducted with 856 middle school students during the 2023-2024 academic year. The Connectives Test was used to determine students' knowledge of connectives. SPSS 26 was used to analyze the data. The significance level was set at 0.05. To determine whether the data exhibited a normal distribution, the skewness and kurtosis coefficients were found to be between -2 and 2. Furthermore, the assumption of homogeneity of variances was examined, and it was determined that the variances were homogeneously distributed (p>0.05). The analysis revealed that the 5th, 6th, and 7th grade students had a "medium" level of connective knowledge, while the 8th grade students had a "high" level. Grade level was found to have a moderate impact on connective test success. Findings indicate that connective test success levels for both male and female students were moderate, with a significant difference in favor of female students, and gender had a low impact on connective test success. A significant difference was found between students' connective test scores based on reading frequency. According to the multiple comparison test results, there is a significant difference between students who never read and those who read more than once a month, twice a month, or three times a month, to the detriment of those who never read. Reading frequency was found to have a minor impact on binding success.

References

  • Cain, K. Patson, N., & Andrews, L. (2005). Age-And Ability- Related Differences İn Young Readers’ Use Of Conjunctions. Journal Of Child Language, 32(4), 877-892.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis For The Behavioral Sciences (2nd Ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cunningham, A. E. & Stanovich, K. E. (1998). The İmpact Of Print Exposure On Word Recognition. In J. L. Metsala & L. C. Ehri (Eds.), Word Recognition İn Beginning Literacy Lawrence Erlbaum Associates Publishers, (Pp. 235–262).
  • Çetinkaya, G. Ülper, H. Ve Bayat, N. (2014). Developıng Connectıves Test And Examınıng Students’ Connectıves Knowledge Based On Varıous Varıables. International Journal Of Language Academy, 2/3, 88-98.
  • Çetinkaya, G. Ülper, H., & Bayat, N. (2016). Bağlayıcı Kullanımına İlişkin Yanlışların Çözümlenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal Of Theoretical Educational Science], 9(2), 198-213.
  • Duggleby, S. Tang, W. & Kuo-Newhouse, A. (2015), Does The Use Of Connective Words İn Written Assessments Predict High School Students Reading and Writing Achievement. Reading Psychology, 37(4), 511–532.
  • Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (4th Ed.). Sage.
  • Gençer, Y. & Çetinkaya, G. (2015). Investigating The Relationship Between Connectives and Readers’ Reading Comprehension Level. Reading Improvement, 52(2), 39-50.
  • Halliday, M. A. & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman.
  • Hyland, K. & Tse, P. (2004). Metadiscourse İn Academic Writing: A Reappraisal. Applied Linguistics. 25,156-177.
  • Irmak, E. (2019). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatımlarında Bağdaşıklık Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi: Balıkesir.
  • Kurtul, K. (2011). Türkçe ve İngilizce’deki Bağlaçların Yazılı Metinlerde Kullanımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Laufer, B. & Nation, P. (1995). Vocabulary Size and Use: Lexical Richness İn L2 Written Production. Applied Linguistics, 16, 307-322.
  • Ülper, H. Çetinkaya, G., & Bayat, N. (2017). Okuduğunu Anlama Testinin Geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 175-190.
  • Ülper, H. & Çetinkaya, G. (2020). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 107-121.
  • Varışoğlu, M. C. & Hamzadayı, E. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen C1 Düzeyindeki Öğrencilerin Bağlayıcı Bilgi Düzeyleri. Turkish Studies, 13(4), 1291–1304.
  • Zeyrek, D. & Webber, B. L. (2008), A Discourse Resource For Turkish: Annotating Discourse Connectives İn The Metu Corpus. in Third International Joint Conference On Natural Language Processing, IJCNLP 2008, Hyderabad, India, January 7-12 Pp. 65-72. http://aclweb.org/anthology/I/I08/I08-7009.pdf sayfasından erişim sağlanmıştır.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Article
Authors

Aziz Olcay Olğaç 0009-0007-4707-2107

Mevlüt Metin Türktaş 0000-0001-6678-8361

Publication Date November 30, 2025
Submission Date July 8, 2025
Acceptance Date October 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Olğaç, A. O., & Türktaş, M. M. (2025). Ortaokul Öğrencilerinin Bağlayıcı Bilgisi Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Filoloji Bengü, 5(2), 290-299. https://doi.org/10.62605/ufb.1736200
AMA Olğaç AO, Türktaş MM. Ortaokul Öğrencilerinin Bağlayıcı Bilgisi Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Filoloji Bengü. November 2025;5(2):290-299. doi:10.62605/ufb.1736200
Chicago Olğaç, Aziz Olcay, and Mevlüt Metin Türktaş. “Ortaokul Öğrencilerinin Bağlayıcı Bilgisi Üzerine Bir İnceleme”. Uluslararası Filoloji Bengü 5, no. 2 (November 2025): 290-99. https://doi.org/10.62605/ufb.1736200.
EndNote Olğaç AO, Türktaş MM (November 1, 2025) Ortaokul Öğrencilerinin Bağlayıcı Bilgisi Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Filoloji Bengü 5 2 290–299.
IEEE A. O. Olğaç and M. M. Türktaş, “Ortaokul Öğrencilerinin Bağlayıcı Bilgisi Üzerine Bir İnceleme”, Uluslararası Filoloji Bengü, vol. 5, no. 2, pp. 290–299, 2025, doi: 10.62605/ufb.1736200.
ISNAD Olğaç, Aziz Olcay - Türktaş, Mevlüt Metin. “Ortaokul Öğrencilerinin Bağlayıcı Bilgisi Üzerine Bir İnceleme”. Uluslararası Filoloji Bengü 5/2 (November2025), 290-299. https://doi.org/10.62605/ufb.1736200.
JAMA Olğaç AO, Türktaş MM. Ortaokul Öğrencilerinin Bağlayıcı Bilgisi Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Filoloji Bengü. 2025;5:290–299.
MLA Olğaç, Aziz Olcay and Mevlüt Metin Türktaş. “Ortaokul Öğrencilerinin Bağlayıcı Bilgisi Üzerine Bir İnceleme”. Uluslararası Filoloji Bengü, vol. 5, no. 2, 2025, pp. 290-9, doi:10.62605/ufb.1736200.
Vancouver Olğaç AO, Türktaş MM. Ortaokul Öğrencilerinin Bağlayıcı Bilgisi Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Filoloji Bengü. 2025;5(2):290-9.

International Journal of Philology Bengü is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).