Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de ulaşım modlarının tarihsel bir perspektifini sunmaktır. Çalışmada, Türkiye Cumhuriyeti kurulmadan önce ve Cumhuriyetin kurulmasından sonra ulaşım modlarının tarihsel gelişimi üzerine genel bir bakış açısı sunulmaktadır. Bu noktada Karayolu, Demiryolu, Denizyolu ve Havayolu ulaşım modlarının cumhuriyet öncesi dönemdeki durumu ile cumhuriyet kurulduktan sonraki dönemin mevcut durumu ve gelişmeleri verilerek sonuca ulaşılmıştır. Sonuç olarak karayolu taşımacılığı cumhuriyet öncesinde savaşın da etkisiyle oldukça yıpranmış durumdayken cumhuriyet sonrasında kısıtlı kaynaklara sahip olunduğu için iyileştirme çalışmaları yapılarak geliştirilmeye çalışılmıştır. Demiryolu taşımacılığı Osmanlı döneminde yabancı sermayenin hâkim olduğu bir yapıdaydı. Cumhuriyetin ilanından sonra en fazla sermaye demiryollarının düzeltilmesine ve inşasına harcanmış ve yabancı sermayenin elinde olan demiryolu işletmeleri satın alınmıştır. Denizyolu taşımacılığı cumhuriyet öncesinde yok olmaya yakın bir sektör konumundaydı. Cumhuriyet sonrasında kısıtlı kaynaklardan dolayı yatırımlar yapılamasa da kabotaj kanunu çıkarılarak millileştirme ve denizlerdeki hakimiyet arttırılmaya çalışılmıştır. Yeni gemilerin inşası ve satın alınmasına öncelik verilerek dönemin denizcilik sektörüne yaklaştırma yönünde ihya çalışmaları yapılmıştır. Havayolu taşımacılığında ise Osmanlı devletinde uçuş ile ilgili çok fazla çalışma yürütülmediği görülmüştür. Cumhuriyetin kuruluşunun ardından Türk Teyyare Cemiyeti gibi kuruluşların kurulmasıyla havacılığın temelleri atılmıştır.
Ulaşım Modları Karayolu Taşımacılığı Demiryolu Taşımacılığı Denizyolu Taşımacılığı Havayolu Taşımacılığı
Bu çalışmanın tüm süreçlerinde Uluslararası Finansal Ekonomi ve Bankacılık Uygulamaları Dergisi’nin araştırma ve yayın etiği ilkelerine uygun olarak hareket edilmiştir.
Yazarlar herhangi bir kurumdan bu çalışma için destek almamıştır.
This paper aims to present a historical perspective of transportation modes in Turkey. This paper presents a general perspective on the historical development of transportation modes before and after the establishment of the Republic of Turkiye. At this point, a conclusion was reached by giving the situation of road, railway, maritime, and air transportation modes in the pre-republican period and the current situation and developments of the period after the establishment of the republic. As a result, while road transportation was quite worn out before the republic due to the effects of the war, it was tried to be improved by making improvements after the republic due to restricted capital. Railway transportation was in a structure dominated by foreign capital during the Ottoman period. After the proclamation of the Republic, most of the capital was spent on the repair and construction of railways, and railway enterprises owned by foreign capital were purchased. Maritime transportation was a sector close to extinction before the republic. Although investments could not be made after the Republic due to restricted capital, efforts were made to increase nationalization and dominance in the seas by enacting the cabotage law. By giving priority to the construction and purchase of new ships, revival efforts were made to bring them closer to the maritime sector of the period. In air transportation, it has been observed that not much work was carried out on flights in the Ottoman Empire. Following the establishment of the Republic, the foundations of aviation were laid with the establishment of organizations such as the “Türk Teyyare Cemiyeti” (Turkish Aircraft Association).
Transportation Modes Road Transportation Rail Transportation Maritime Transportation Air Transportation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 16, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | October 23, 2024 |
Acceptance Date | December 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |