The discipline of International Relations is increasingly paying attention to nationalism, although this
attention is mostly limited with the role of nationalism on international system. By presenting an approach
born out of the intersection of Historical Sociology in International Relations (HSIR) and the Modernist
School of Nationalism, this paper aims at expanding the terrain of nationalism studies in International
Relations (IR). Using Iran as an example, it demonstrates that three basic premises of HSIR—the interaction
between domestic and international dynamics, historicization, and multi-causality—are central to analysing
nationalism, which is only associated with the domestic level. It argues that HSIR has much to offer not
only to studies of nationalism and/in the Middle East but also to the discipline of IR by elucidating the
international connections of this seemingly domestic issue.
Uluslararası İlişkiler disiplini milliyetçiliğe giderek daha fazla önem vermektedir ancak bu önem çoğunlukla
milliyetçiliğin uluslararası sisteme etkisi ile sınırlı kalmaktadır. Uluslararası İlişkiler disiplinindeki Tarihsel
Sosyoloji ve modernist milliyetçilik teorilerinin kesişim noktasına dayanarak kavramsal çerçevesini oluşturan
bu çalışma, Uluslararası İlişkilerde milliyetçilik çalışmalarına alan açmayı amaçlamaktadır. Uluslararası İlişkiler
disiplinindeki Tarihsel Sosyolojide yer alan ulusal ve uluslararası dinamikler arasındaki etkileşim, tarihselleştirme
ve çoklu-nedensellik prensiplerinin, sadece ulusal alan ile ilişkilendirilen milliyetçilik analizi için önemini İran
örneği üzerinden tartışmaktadır. Çalışma Uluslararası İlişkiler disiplinindeki Tarihsel Sosyoloji yaklaşımının
sadece milliyetçilik çalışmalarına ve Ortadoğu Çalışmalarına değil, ulusal kabul edilen milliyetçiliğin uluslararası
bağlantılarını göstererek Uluslararası İlişkiler disiplinine de katkıda bulunacağını ortaya koymaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |