Research Article
BibTex RIS Cite

English School Theory of International Relations: Its Origins, Concepts, and Debates

Year 2010, Volume: 7 Issue: 25, 43 - 68, 01.03.2010

Abstract

This article introduces and evaluates the English School of international relations theories. First we discuss the School’s roots, traditions, founding fathers and its ontology and methodology. Then the main arguments of the English School (ES) that constitute its core tenets and the grand questions that the founding fathers discussed are presented. In the second part, the two paths – normative and structural – taken by second generation ES scholars are discussed. This article argues that ES has a potential to be a ‘grand theory’ for the IR literature due to its rich theoretical background that allows both analytical and normative analyses.

References

  • .....

Uluslararası İlişkilerde İngiliz Okulu Kuramı: Kökenleri

Year 2010, Volume: 7 Issue: 25, 43 - 68, 01.03.2010

Abstract

Bu makale uluslararası ilişkilere kuramsal yaklaşımlardan biri olan İngiliz Okulu’nu tanıtmayı ve değerlendirmeyi amaçlamaktadır. İngiliz Okulu’nun ne olduğunu anlatmak için, öncelikle Okul’un kökleri, kurucuları, ontolojik ve yöntembilimsel duruşu tanıtılmış ve tartışılmıştır. Daha sonra Okul’un özünü oluşturan temel argümanlar belirlenmiş ve kurucularının tartıştıkları önemli sorular ele alınmıştır. Makalenin ikinci bölümünde ise, Okulun ikinci nesli diyebileceğimiz kuramcıların ürettikleri normatif ve yapısalcı eserlere ve tartışmalara yer verilmiştir. Sonuç olarak makale Okulun hem normatif hem de analitik analizlere imkân sağladığı için bir ‘büyük kuram’ potansiyeline sahip olduğunu iddia etmektedir.

References

  • .....
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Other ID JA69ME29BB
Journal Section Research Article
Authors

Balkan Devlen This is me

Özgür Özdamar This is me

Publication Date March 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 7 Issue: 25

Cite

APA Devlen, B., & Özdamar, Ö. (2010). Uluslararası İlişkilerde İngiliz Okulu Kuramı: Kökenleri. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 7(25), 43-68.
AMA Devlen B, Özdamar Ö. Uluslararası İlişkilerde İngiliz Okulu Kuramı: Kökenleri. uidergisi. March 2010;7(25):43-68.
Chicago Devlen, Balkan, and Özgür Özdamar. “Uluslararası İlişkilerde İngiliz Okulu Kuramı: Kökenleri”. Uluslararası İlişkiler Dergisi 7, no. 25 (March 2010): 43-68.
EndNote Devlen B, Özdamar Ö (March 1, 2010) Uluslararası İlişkilerde İngiliz Okulu Kuramı: Kökenleri. Uluslararası İlişkiler Dergisi 7 25 43–68.
IEEE B. Devlen and Ö. Özdamar, “Uluslararası İlişkilerde İngiliz Okulu Kuramı: Kökenleri”, uidergisi, vol. 7, no. 25, pp. 43–68, 2010.
ISNAD Devlen, Balkan - Özdamar, Özgür. “Uluslararası İlişkilerde İngiliz Okulu Kuramı: Kökenleri”. Uluslararası İlişkiler Dergisi 7/25 (March 2010), 43-68.
JAMA Devlen B, Özdamar Ö. Uluslararası İlişkilerde İngiliz Okulu Kuramı: Kökenleri. uidergisi. 2010;7:43–68.
MLA Devlen, Balkan and Özgür Özdamar. “Uluslararası İlişkilerde İngiliz Okulu Kuramı: Kökenleri”. Uluslararası İlişkiler Dergisi, vol. 7, no. 25, 2010, pp. 43-68.
Vancouver Devlen B, Özdamar Ö. Uluslararası İlişkilerde İngiliz Okulu Kuramı: Kökenleri. uidergisi. 2010;7(25):43-68.