One of the critiques of International Relations (IR) is that the discipline’s discursive boundaries are particularly
rigid and continue to be shaped and maintained by dominant Western-centric concepts and discourses. This
paper explores the apparent dichotomy between how concepts like ‘the international’ are interpreted by IR
scholars and the experiences of ordinary people on which these concepts are imposed. How people engage with
borders will be used as an illustration, with borders being regarded by IR scholars as constituting important
boundaries that are essential to the field’s understanding of the world as consisting of neatly separated sovereign,
territorial states. Two examples that highlight the arbitrary nature of national borders in Africa draw these
assumptions into question and suggest that defining what does or does not constitute the international is, in
reality, much more complex than suggested by the theoretical abstractions found in standard IR texts.
Uluslararası İlişkilere yöneltilen eleştirilerden biri, disiplinin söylemsel sınırlarının bilhassa katı olduğu ve
Batı merkezli egemen kavramlar ve söylemler tarafından şekillendirilmeye ve korunmaya devam ediyor
olduğudur. Bu makale, ‘uluslararası’ gibi kavramların uluslararası ilişikiler alanındaki bilim insanları tarafından
nasıl yorumlandığı ile bu kavramların dayatıldığı sıradan insanların deneyimleri arasındaki açık ikilemi
araştırmaktadır. İnsanların sınırlarla nasıl ilişki kurdukları, disiplinin dünyayı özenle birbirinden ayrılmış egemen,
teritoryal devletler olarak ele alan anlayışına esas teşkil eden ve uluslararası ilişkiler akademisyenleri tarafından
önemli kurucu hudutlar olarak ele alınan sınırlar bağlamında, bir örnek olarak kullanılacaktır. Afrika’daki ulusal
sınırların keyfi doğasını vurgulayan iki örnek bu varsayımları sorgulamakta ve neyin uluslararasını oluşturup
oluşturmadığını tanımlamanın, aslında standart uluslararası ilişkiler metinlerinde göründüğünden çok daha
karmaşık olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 70 |