Luxury has been expressed in different definitions under the influence of historical and cultural events from past to present and has turned into a phenomenon that varies from person to person. Today, a much different concept of luxury, defined as the new luxury, has emerged in line with the innovations brought by the age and the different demands of the generations that make up the society. In this context, the purpose of this study is to examine the relationship between luxury consumption perception and internal and external values. In other words, it is aimed to determine the current brand loyalty of consumers to luxury brands and products in various sectors in the market, and to predict the situation that will occur in luxury consumption preferences in the short and medium term. For these purposes, a questionnaire was applied to 453 people between the ages of 18-65 and living in Uşak. As a result of the analysis, a positive and statistically significant relationship was found between the new luxury perception and traditional luxury perception and internal and external values. The study also revealed that the new luxury perception and traditional luxury perception differ according to the demographic characteristics of the consumers.
Lüks, geçmişten günümüze tarihsel ve kültürel olayların etkisiyle farklı tanımlarla ifade edilmiş ve kişiden kişiye değişen bir olguya dönüşmüştür. Günümüzde ise, çağın getirdiği yenilikler ve toplumu oluşturan kuşakların farklı talepleri doğrultusunda yeni lüks olarak tanımlanan çok daha farklı bir lüks kavramı ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı lüks tüketim algısı ile içsel ve dışsal değerler arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Başka bir ifade ile tüketicilerin pazarda yer alan çeşitli sektörlerdeki lüks marka ve ürünlere olan mevcut marka bağlılıklarının tespit edilerek, kısa ve orta dönemde lüks tüketim tercihleri konusunda oluşacak durumun öngörülmesini amaçlanmaktadır. Bu amaçlarla çalışmada 18-65 yaş arasında ve Uşak’ta yaşayan 453 kişiye anket uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda yeni lüks algısı ve geleneksel lüks algısı ile içsel ve dışsal değerler arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca tüketicilerin demografik özelliklerine göre yeni lüks algısı ve geleneksel lüks algısı farklılaştığı ortaya konmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |
BES JOURNAL-International Journal of Business and Economic Studies is licensed with Creavtive Commons (CC) Attribution 4.0 International Licence (CC BY 4.0).