Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between the Perception of Luxury Consumption and Internal and External Values: The Case of Uşak

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 33 - 43, 19.10.2020

Abstract

Luxury has been expressed in different definitions under the influence of historical and cultural events from past to present and has turned into a phenomenon that varies from person to person. Today, a much different concept of luxury, defined as the new luxury, has emerged in line with the innovations brought by the age and the different demands of the generations that make up the society. In this context, the purpose of this study is to examine the relationship between luxury consumption perception and internal and external values. In other words, it is aimed to determine the current brand loyalty of consumers to luxury brands and products in various sectors in the market, and to predict the situation that will occur in luxury consumption preferences in the short and medium term. For these purposes, a questionnaire was applied to 453 people between the ages of 18-65 and living in Uşak. As a result of the analysis, a positive and statistically significant relationship was found between the new luxury perception and traditional luxury perception and internal and external values. The study also revealed that the new luxury perception and traditional luxury perception differ according to the demographic characteristics of the consumers.

References

  • Akyazgan, M. & Tığlı, M. (2003). Özellikli Lüks Tüketim Ürünlerinde Enderlik Prensibi ve Bir Uygulama. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5, 21-37.
  • Allison, G. (2008). A Cross-cultural ttudy of motivation for consuming luxuries. Doctoral Thesis, Lincoln University.
  • Atik, D. & Kaplan. D. M. (2011). Prestij tüketimi: Tüketicilerin kendilerini ayrıcalıklı hissetme arzuları ve kitlesel kişiselleştirme. Conference Paper, 1-10.
  • Bastien, V. Kapferer, N. J. (2012). The Luxury Strategy: Break the Rules of Marketing to Build Luxury Brands. London:Kogan
  • Danziger, P. N. (2005). Let them eat cake: Marketing luxury to the masses – As well As the classes. Dearborn Trade Publishing, USA.
  • Frank, R. H. (2006). Microeconomics and behaviour (6. Baskı). McGraw-Hill Irwin, New York.
  • Gans, H.J. (2007). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür. (2.Baskı) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hauck, W.E. & Stanforth, N. (2007). Cohort perception of luxury goods and services. Journal of Fashion Marketing and Management, Vol. 11 No. 2, 175-188.
  • Johnson, L. Vıgneron, F. (1999), A Rewiew and a Conceptual of Prestige Seeking Consumer Behavior, Academy of Marketing Science Rewiew, (1), 2-15.
  • Kapferer, J. N. (2008). The new strategic brand management: Creating and sustaining brand equity long term. (4.baskı). Kogan Page Publishers, Great Brittain.
  • Ma, Y.J. & Niehm, L.S. (2006). Service expectation of older generation Y customers: An examination of apparel retail settings. Managing Service Quality, Vol. 16 No. 6, 620-640.
  • Maden, D. (2014). Lüks Marka Yönetimi: Lüks Tüketim Motivasyonuna Yönelik Bir Analiz. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir

Lüks Tüketim Algisi ile İçsel ve Dişsal Değerler Arasindaki İlişki: Uşak İli Örneği

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 33 - 43, 19.10.2020

Abstract

Lüks, geçmişten günümüze tarihsel ve kültürel olayların etkisiyle farklı tanımlarla ifade edilmiş ve kişiden kişiye değişen bir olguya dönüşmüştür. Günümüzde ise, çağın getirdiği yenilikler ve toplumu oluşturan kuşakların farklı talepleri doğrultusunda yeni lüks olarak tanımlanan çok daha farklı bir lüks kavramı ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı lüks tüketim algısı ile içsel ve dışsal değerler arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Başka bir ifade ile tüketicilerin pazarda yer alan çeşitli sektörlerdeki lüks marka ve ürünlere olan mevcut marka bağlılıklarının tespit edilerek, kısa ve orta dönemde lüks tüketim tercihleri konusunda oluşacak durumun öngörülmesini amaçlanmaktadır. Bu amaçlarla çalışmada 18-65 yaş arasında ve Uşak’ta yaşayan 453 kişiye anket uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda yeni lüks algısı ve geleneksel lüks algısı ile içsel ve dışsal değerler arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca tüketicilerin demografik özelliklerine göre yeni lüks algısı ve geleneksel lüks algısı farklılaştığı ortaya konmuştur.

References

  • Akyazgan, M. & Tığlı, M. (2003). Özellikli Lüks Tüketim Ürünlerinde Enderlik Prensibi ve Bir Uygulama. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5, 21-37.
  • Allison, G. (2008). A Cross-cultural ttudy of motivation for consuming luxuries. Doctoral Thesis, Lincoln University.
  • Atik, D. & Kaplan. D. M. (2011). Prestij tüketimi: Tüketicilerin kendilerini ayrıcalıklı hissetme arzuları ve kitlesel kişiselleştirme. Conference Paper, 1-10.
  • Bastien, V. Kapferer, N. J. (2012). The Luxury Strategy: Break the Rules of Marketing to Build Luxury Brands. London:Kogan
  • Danziger, P. N. (2005). Let them eat cake: Marketing luxury to the masses – As well As the classes. Dearborn Trade Publishing, USA.
  • Frank, R. H. (2006). Microeconomics and behaviour (6. Baskı). McGraw-Hill Irwin, New York.
  • Gans, H.J. (2007). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür. (2.Baskı) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hauck, W.E. & Stanforth, N. (2007). Cohort perception of luxury goods and services. Journal of Fashion Marketing and Management, Vol. 11 No. 2, 175-188.
  • Johnson, L. Vıgneron, F. (1999), A Rewiew and a Conceptual of Prestige Seeking Consumer Behavior, Academy of Marketing Science Rewiew, (1), 2-15.
  • Kapferer, J. N. (2008). The new strategic brand management: Creating and sustaining brand equity long term. (4.baskı). Kogan Page Publishers, Great Brittain.
  • Ma, Y.J. & Niehm, L.S. (2006). Service expectation of older generation Y customers: An examination of apparel retail settings. Managing Service Quality, Vol. 16 No. 6, 620-640.
  • Maden, D. (2014). Lüks Marka Yönetimi: Lüks Tüketim Motivasyonuna Yönelik Bir Analiz. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Soba

Seval Özkan

Publication Date October 19, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Soba, M., & Özkan, S. (2020). Lüks Tüketim Algisi ile İçsel ve Dişsal Değerler Arasindaki İlişki: Uşak İli Örneği. International Journal of Business and Economic Studies, 2(1), 33-43.


28007

BES JOURNAL-International Journal of Business and Economic Studies is licensed with Creavtive Commons (CC) Attribution 4.0 International Licence (CC BY 4.0).