Social networks, defined as virtual environments where people interact with other users using the internet, were first created for a group of university students to communicate with their schoolmates. Later, these networks were used for many different purposes, such as entertainment, news, advertising, product marketing and sales, education, and access to information on various topics. Professionals also create groups on these networks, share information with their colleagues in their field, and quickly access the information they need about their profession. Many people practicing accounting are also members of such groups on social networks. This study aims to examine the use of social networks by accounting professionals to access professional information. For this purpose, the groups actively used by accounting professionals were investigated using various keywords in social networks widely used worldwide and in Türkiye. After that, it was determined that the group with the most participants was on Facebook. This group was selected in the context of case study, one of one of the qualitative research techniques, and all the posts in this page were accepted as data. The web scraping method obtained 1,328 posts made in a specific time interval. These data were analyzed by content analysis method. In conclusion, it was confirmed that social networks were used by members of the accounting profession in order to access professional knowledge rather than social interaction.
İnsanların interneti kullanarak diğer kullanıcılarla etkileşime geçtiği sanal ortamlar olarak tanımlanan sosyal ağlar, ilk olarak bir grup üniversite öğrencisinin okul arkadaşlarıyla iletişim kurması için oluşturulmuştur. Daha sonra bu ağlar eğlence, haber, reklam, ürün pazarlama ve satışı, eğitim, çeşitli konularda bilgiye erişim gibi birçok farklı amaçla kullanılmaya başlanmıştır. Bazı meslek mensupları da bu ağlar üzerinde gruplar oluşturarak kendi alanlarındaki meslektaşları ile bilgi paylaşımında bulunmakta ve meslekleri ile ilgili ihtiyaç duydukları bilgilere hızlı bir şekilde ulaşabilmektedir. Muhasebe mesleğini icra eden birçok kişi de sosyal ağlardaki bu tür gruplara üyedir. Bu çalışma, muhasebe meslek mensuplarının mesleki bilgiye erişmek için sosyal ağları kullanımını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla dünya genelinde ve Türkiye'de yaygın olarak kullanılan sosyal ağlarda çeşitli anahtar kelimeler kullanılarak muhasebe meslek mensuplarının aktif olarak kullandıkları gruplar araştırılmıştır. Bunun ardından en çok katılımcının olduğu grubun Facebook'ta olduğu belirlenmiştir. Nitel araştırma tekniklerinden biri olan durum çalışması kapsamında belirlenen bu grup sayfasındaki tüm paylaşımlar veri olarak kabul edilmiştir. Web kazıma yöntemi ile belirli bir zaman aralığında yapılan 1.328 paylaşım elde edilmiştir. Bu veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak muhasebe meslek mensuplarının oluşturdukları gruplar aracılığıyla sosyal etkileşimden ziyade mesleki bilgiye erişmek için sosyal ağları kullandıkları tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | December 17, 2023 |
Acceptance Date | March 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
BES JOURNAL-International Journal of Business and Economic Studies is licensed with Creavtive Commons (CC) Attribution 4.0 International Licence (CC BY 4.0).