Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil-Kültür Bağlamında Türk Dizilerinin Değerlendirilmesi: "Ezel" Dizisi Örneği

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: Özel sayı 1, 22 - 27, 26.09.2021

Öz

Türkçenin yabancı dil olarak eğitiminde ve öğretiminde birçok materyal kullanılmaktadır. Metinler, şarkılar, diziler bunlar arasında sayılabilir. Bu materyaller dil-kültür unsurlarının zenginliğini daha açık ve anlaşılır biçimde yansıtmak adına gereklidir. Dil-kültür kavramını açık bir biçimde yansıtmak için de kullanılan materyallerin zengin bir içeriğe sahip olması beklenir. Bu bağlamda diziler konuşulan dilin kullanım özelliklerini yansıtmak adına geniş bir çerçeveye sahiptir. Bu çalışmada Türk dizilerinden “Ezel” dizisinin yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılabilirliğini ortaya koymak adına dizide bir bölümde yer alan kalıp ifadelerin tasnifi ortaya konmuştur ve belirlenen kalıp ifadelerin öğretimine yönelik bağımsız dil kullanımı seviyesinde etkinlik önerileri sunulmuştur. Bu çalışmanın yabancılara Türkçe öğretimi için kullanılan materyalleri zenginleştirmesine katkı sunacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2015) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK Yayınları, Ankara
  • Akıncılar, A. (2018). Türkçe öğrenen yabancılar için Dede Korkut Hikâyeleri’nin b1 düzeyinde sadeleştirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Aktan, F. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde Halide edip Adıvar'ın himmet çocuk hikâyesinin b1-b2 düzeyinde sadeleştirilmesi ve etkinlik hazırlanması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Bakan, H. (2012). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Ölçütler Çerçevesinde Bir Sadeleştirme Denemesi: Sait Faik Abasıyanık, ‘Meserret Oteli’, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Canbulat, Mehmet ve Dilekçi Atilla, 2013, Türkçe Ders Kitaplarındaki Kalıp Sözler ve Öğrencilerin Kalıp Sözler Kullanma Düzeyleri, Ankara
  • Çocuk, H. E. (2021). Tomris Uyar’ın “Düşkırıcı” ve “Gecegezen Kızlar’’ Öykülerinin B1 Düzeyine Göre Sadeleştirilmesi. Kara, Ö. T. ve Erol, S. (Ed.), Güncel Alan Eğitimi Araştırmaları III içinde. (s. 19-40). Akademisyen Yayınevi: Ankara
  • Çotusöken, Y. (1994). Deyimlerimiz, İstanbul: Özgül Yayınları
  • Ezel Dizisi 1. Bölüm ( 05. 04. 2021) https://www.youtube.com/watch?v=FSo8aRocl9w
  • Geray, H. (2006). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş iletişim alanından örneklerle. Ankara: Siyasal. Güvenç, B. (1994). İnsan ve Kültür, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Harmandar, M. (2020). Haldun Taner öykülerinin temel dil becerileri bağlamında b1 düzeyine ilişkin değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Harmandar, M , Kanatlı, F . (2020). HALDUN TANER’İN “SAHİB-İ SEYF-Ü KALEM” ADLI ÖYKÜSÜNÜN TEMEL DİL BECERİLERİ BAĞLAMINDA B1 DÜZEYİNE İLİŞKİN DEĞERLENDİRİLMESİ . Journal of Advanced Education Studies , 2 (2) , 194-208 . DOI: 10.48166/ejaes.837818
  • İpek, E. M. (2018) Yabancılara Türkçe öğretiminde metindilbilimsel ölçütler çerçevesinde Mustafa Kutlu'nun Ya Tahammül Ya Sefer isimli hikâyesinin sadeleştirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Kara, M. ve Memiş, M. R. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Kalıp İfadeleri Kullanmadaki Yeterlilik Düzeyleri. International Journal of Languages Education and Teaching. UDES 2015 Özel sayısı, 1670-1681.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yay.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323‐ 343.
  • Süner, R. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazınsan Metinlerin B1 Düzeyine Uyarlanması: Eskici Örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muharrem Harmandar

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: Özel sayı 1

Kaynak Göster

APA Harmandar, M. (2021). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil-Kültür Bağlamında Türk Dizilerinin Değerlendirilmesi: "Ezel" Dizisi Örneği. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(Özel sayı 1), 22-27.