Kyrgyzstan is the first and only country among the independent post-Soviet
Turkic republics, which was called “Island of Democracy” and in two decades four
different presidents took the office. After the collapse of the Soviet Union Kyrgyzstan
gained independence and in 2011 for the first time there were more than 80 candidates
who wanted to participate in the presidential election. It means that there was a big
competition among the contenders for achieving voters’ trust, support and votes.
Therefore candidates had to apply all methods to enhance their impact and the
efficiency of their election campaign. This paper explores Kyrgyzstan’s last
Presidential Elections, Network Society, Social Media position and new methods to
attract audience by election campaign. The personal blogs of contenders will be
examined. A special emphasis will be paid on political parties’ leaders promises to
voters, whether political parties were able to organize creative election campaigns, the
similarities and differences in election communication, the coherence of the party
identity, image of the leader, the party program, and political and ideological structure
of the party, which will be analyzed according to their brand identities. The research
will be conducted through the application of qualitative methodology.
Kyrgyzstan Presidential Election Kyrgyzstan Presidential Election Campaign Political Communication Kyrgyzstan Social Media Kyrgyzstan Political Parties
Kırgızistan, Orta Asya ülkeleri arasından ‘Demokrasi Adası’ ismini koruyarak
dördüncü kez cumhurbaşkanlığı seçimlerini gerçekleştirmiş olan tek ülkedir.
SSCB’nin yıkılmasının ardından ‘bağımsızlığını’ kazanmış olan Kırgızistan tarihinde
ilk kez cumhurbaşkanlığı seçimlerine 80’den fazla aday kayıt yaptırmıştır. Bu
gösterge, adaylar arasında büyük bir rekabetin mevcut olduğunu göstermektedir.
Seçmenlerin desteği, güveni ve oyuna sahip olmak için adaylar arasında şiddetli bir
mücadele yaşanmıştır. Dolayısıyla seçim kampanyalarının etki ve verimliliğini
arttırmak üzere adaylar tüm metotları kullanmak zorunda kalmışlardır. Вalışmada
Kırgızistan son cumhurbaşkanlığı seçimlerinin özellikleriyle birlikte Ağ Toplumu ve
Sosyal Medyanın bugünkü durumu ve adayların yeni medya araçlarını kampanya
amaçlı kullanma yöntemleri, adayların bireysel blogları araştırılacaktır. Böylece
Kırgızistan’da siyasal iletişimin yeni boyutlarının sosyal medya aracılığıyla nasıl bir
şekil aldığı incelenecektir. Özellikle incelemede 2011 Kırgızistan Cumhurbaşkanlığı
Seçimlerinde siyasal partilerin seçmenleri ilgilendirecek vaatlere nasıl yöneldikleri,
yaratıcı strateji kampanyalarını nasıl oluşturdukları üzerinde durulacaktır. Partilerin
siyasal marka kimliklerine bağlı olarak seçim iletişimini yürütme benzerlik ve
farklılıkları ortaya konulmaya Нalışılacak, parti kimliği, lider imajı ve partinin
savunduğu görüşler Çerçevesinde de siyasal ideolojik yapılanma analizine
odaklanılacaktır. Araştırma niteliksel metodolojiye dayalı olarak yürütülecektir.
Seçim Kampanyası Kırgızistan Cumhurbaşkanlığı Seçimi Kırgızistan Sosyal Medya Siyasal İletişim Kırgızistan Siyasal Partileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 5 |