Pavel Filonov is one of the ‘first wave-Russian avant-garde artists’ whose
creativity is less known due to Soviet censorship. This article studies scientific
research and artistic perspective of Pavel Filonov who was the founder of Russian
analytical art and one of the leading actors of the Russian expressionism, primitivism,
symbolism and cubo-futurism in the beginning of 20th century. As he was the founder
of the ‘School of the Masters of Russian Analytical Art’ (1925-1932), Filonov
researched the internal laws of artistic creativity and studied on the concept of
‘intellectual analysis’ which means the control over the creativity process. The stages
of the intellectual analysis will be emphasized and the items from his declaration of
the content of analytical art will be demonstrated in the article. His thoughts and
works are briefly emphasized as well as the theories of analytical art he supported,
censors and hardships he had faced throughout his life will also be discussed.
Additionally, some visual materials in support of the subject matter are presented for
the readers.
Pavel Filonov, yaratıcılığı Sovyet sansürü yüzünden az bilinen birinci dalga Rus
avangart sanatçılarındandır. Bu makalede, Rus analitik sanatının kurucusu ve 20.
yüzyılın başındaki Rus dışavurumculuğu, primitivizm, sembolizm ve kübofütürizm
akımlarının en önemli isimlerinden Pavel Filonov’un sanata bakışı ve bilimsel
araştırmaları incelenmiştir. ‘Rus Analitik Sanatının Ustaları Okulu’nun (1925-1932)
kurucusu P. Filonov, sanatsal yaratıcılığın içsel kurallarını incelemiş ve yaratıcılık
sürecinin kontrolü anlamına gelen ‘entelektüel analiz’ kavramı üzerinde çalışmıştır.
Bu makalede entelektüel analizin merhaleleri üzerinde durulmakta ve sanat
okullarında okutulan, analitik sanatın içeriğini maddeler halinde inceleyen
bildirisinden örnekler verilmektedir. Sanatçının görüşleri ve sanatına kısaca
değinilmiş, ömrünün sonuna dek savunduğu analitik sanat kuramları, duygu ve
düşünceleri, uğradığı sansür ve haksızlıklar ele alınmıştır. Ayrıca görsel dokümanlar,
konunun akışı içinde okuyucuya sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 5 |