The purpose of this study is to examine the effect of academics' perceptions of learning organizational culture on the meaning of work and work engagement. The population of the study consists of academicians working in a state university (N = 1530). The sample of the study consists of 215 participants (n= 215) who were reached through the online survey technique according to the convenience sampling method and who voluntarily agreed to participate in the study. The data were collected using the 'Learning Organization Scale', the validity and reliability of which was conducted by Çetin and Baydar (2021), the 'Meaning of Work Scale' developed by Steger et al. (2012), the ' Work Engagement Scale' developed by Schaufeli et al. (2006) and the 'Personal Information Form'. Descriptive statistical methods (number, percentage, mean and standard deviation), Pearson correlation test and multiple linear regression analysis were performed using SPSS package program. As a result of the analyses, it was found that there was a significant positive relationship between the participants' perceptions of learning organizational culture and the meaningful work and work engagement. Thus, it was determined that if the participants' perceptions of learning organizational culture increase, the meaningful work and work engagement they attribute to work also increase. In addition, it was found that the participants' perceptions of learning organizational culture for their organizations positively affected the meaning of work and work engagement.
Bu çalışmanın amacı akademisyenlerin kurumlarına ilişkin öğrenen örgüt kültürü algılarının işin anlamı ve işe tutkunluğa etkisini incelemektir. Araştırmanın evrenini bir devlet üniversitesinde görev yapmakta olan akademisyenler oluşturmaktadır (N = 1530). Araştırmanın örneklemini, kolayda örnekleme yöntemine göre çevrimiçi anket tekniği aracılığıyla ulaşılan ve gönüllü olarak araştırmaya katılmayı kabul eden 215 katılımcı oluşturmaktadır (n = 215). Veriler, Çetin ve Baydar (2021) tarafından geçerlilik ve güvenilirliği yapılan ‘Öğrenen Örgüt Ölçeği’, Steger vd. (2012) tarafından geliştirilen ‘İşin Anlamı Ölçeği’, Schaufeli vd. (2006) tarafından geliştirilen ‘İşe Tutkunluk Ölçeği’ ve ‘Kişisel Bilgi Formu’ kullanılarak toplanmıştır. Toplanan verilerin SPSS paket programı kullanılarak tanımlayıcı istatistiksel metotları (sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma), pearson korelasyon testi ve regresyon analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların öğrenen örgüt kültürüne yönelik algıları ile işin anlamı ve işe tutkunluk arasında olumlu yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Böylelikle katılımcıların öğrenen örgüt kültürüne ilişkin algılarının artması durumunda işe yönelik yükledikleri anlam ve tutkunluğun da artış gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların kurumlarına yönelik öğrenen örgüt kültürü algılarının işin anlamı ve işe tutkunluğu olumlu yönde etkilediği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Management and Organization Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2024 |
Submission Date | June 27, 2024 |
Acceptance Date | July 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |