Cinsiyet eşitsizliğinin her iki politika ve Akademi çok önem kazanmış sorunlarından biridir. Soruna verilen dikkatin artması, hem kısa hem de uzun vadeli gelişime etkilerinin kitlesel olarak kabul edilmesinin bir sonucu olmuştur. Kadınları dezavantajlı durumlara yerleştirmiş ve böylece büyümelerini ve gelişimlerini azaltmış olsa da, çeşitli ülkelerde insan sermayesinin optimal kullanımını da tehlikeye atmıştır. Gana'da, kadınların genellikle ikinci sınıf vatandaşlar olarak ele alındığı cinsiyet eşitsizliği ataerkilliğe kadar izlenebilir. Gana'daki kadınlar çeşitli yaşam alanlarında yetersiz kalırken, üç ana alan eğitim, ekonomi ve politik katılımdır. Bu makale, yukarıda belirtilen üç alanda cinsiyet eşitsizliğindeki mevcut eğilimleri tartışmaktadır. Aynı zamanda eşitsizliklerin nedenlerini de sorguluyor. Makale, Gana'daki cinsiyet eşitsizliğini çözmek için kabul edilen müdahaleleri keşfederek sona eriyor.
Gender inequality is one of the problems that has gained much attention in both policy and academia. The increased attention paid to the problem has been as a result of the mass acknowledgment of both its short and long term effects on development. While it has placed females in disadvantaged situations and thereby curtailed their growth and development, it has also compromised the optimal utilization of human capital in various countries. In Ghana, gender inequality in which females have usually been treated as second-class citizens can be traced back to patriarchy. While females in Ghana are underprivileged in various arenas of life, the three main areas are education, economy and political participation. This paper discusses the current trends in gender inequality in the three above-stated areas. It also interrogates the causes of the inequalities. The paper concludes by exploring interventions that have been
adopted to resolve gender inequality in Ghana.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | May 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |