Aim of this study is determine recognition status and usage habits of the university students of bee products (honey, pollen, propolis, royal jelly, bee venom and beeswax). The study was conducted with 641 students who attended a university in Rize in 2018-2019 academic year and agreed to participate in the study. The data of the study were collected by e-mail method through a survey. It was found that the average age of the participants was 20.32%, 63.5% were women, 49.6% were from the Black Sea Region, 65.7% were from the undergraduate education level, and 66.1% were students staying in the student dormitory. Honey among bee products (30.0%) is known, they prefer to consume honey (48.3%) due to its importance for health, consume with the suggestion of family / friends / neighbors / relatives (61.1%), and prefer to buy bee products from bee breeders (39.8%) has been determined. More promotions should be included in order to increase the awareness of other bee products other than honey among university students and to explain not only their importance for health but also their nutritional aspect.
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin arı ürünlerini (bal, polen, propolis, arı sütü, arı zehri ve bal mumu) tanıma durumu ve kullanım alışkanlıklarını belirlemektir. Çalışma Rize’deki bir üniversitede 2018-2019 Akademik yılında öğrenime devam eden ve çalışmaya katılmayı kabul eden 641 öğrenciye ile yapılmıştır. Araştırmanın verileri e-posta yöntemi ile anket yoluyla toplanmıştır. Katılımcıların yaş ortalamasının %20.32 olduğu, %63.5’inin kadın, %49.6’sının Karadeniz Bölgesi’nden, %65.7’sinin lisans eğitim seviyesinden, %66.1’inin öğrenci yurdunda kalan öğrencilerden oluştuğu bulunmuştur. Arı ürünlerinden en fazla balın (%30.0) tanındığı, sağlık için öneminden dolayı tüketmeyi tercih ettikleri (%48.3), aile/ arkadaş/komşu/yakınların önerisi ile tükettikleri (%61.1) ve arı ürünlerini satın alırken arı yetiştiricilerinden almayı tercih ettikleri (%39.8) belirlenmiştir. Üniversite öğrencileri arasında bal harici diğer arı ürünlerinin bilinirliğinin artırılması ve sadece sağlık için önemi değil besleyici yönünün de anlatılması için daha fazla tanıtıma yer verilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Food Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 9, 2020 |
Acceptance Date | October 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 2 |
Important Note: Since the author-referee information is kept confidential on both sides in our journal, both the author and the referees must upload the document to the system after removing their personal information in the review document section.
Note: Authors can also use homepage of our Journal.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
This work is licensed under Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.