In this research, it is aimed to determine the mental images of the students of Hala Sultan Theology College, which is the first school with a formal religious education curriculum in the education system in the TRNC, for the teachers of the theology college, vocational courses and vocational courses through metaphors. The research was designed with the criterion sampling method in the phenomenological design, which is one of the qualitative research methods. The study group consists of 262 students studying in college and theology departments in the 2020-2021 academic year. The research data were subjected to content analysis and collected in two categories as positive and negative. According to this, students' perceptions of theology college, vocational courses and vocational course teachers are positive, female students have more positive perceptions than male students, 12th-grade students are positive compared to 9th-grade students according to class level, and students with dual citizenship according to citizenship level. It has been concluded that the positive and negative perceptions of students with TRNC and other country citizenships are higher than those of students.
Bu araştırmada KKTC eğitim sisteminde örgün din eğitimi müfredatına sahip ilk okul olan Hala Sultan İlahiyat Koleji öğrencilerinin; ilahiyat koleji, meslek dersleri ve meslek dersleri öğretmenlerine yönelik zihinsel imgelerinin metaforlar aracılığı ile belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desende ölçüt örnekleme yöntemiyle tasarlanmıştır. Çalışma grubu 2020-2021 eğitim öğretim yılında kolej ve ilahiyat bölümlerinde öğrenim görmekte olan 262 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri içerik analizine tabi tutularak olumlu ve olumsuz şeklinde iki kategoride toplanmıştır. Buna göre öğrencilerin ilahiyat koleji, meslek dersleri ve meslek dersleri öğretmenlerine yönelik algılarının olumlu olduğu, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre olumlu algılarının daha fazla olduğu, sınıf düzeyine göre 12. sınıf öğrencilerinin 9. sınıf öğrencilerine göre olumlu, vatandaşlık düzeyine göre ise çifte vatandaşlığa sahip öğrencilerin olumlu ve olumsuz algılarının KKTC ve diğer ülke vatandaşlığı bulunan öğrencilere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 30, 2022 |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | May 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |