Research Article
BibTex RIS Cite

Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitapları Üzerinde Bir Değerlendirme

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 21 - 33, 30.06.2017

Abstract

Dil öğretimi, dinleme, okuma, konuşma, yazma ve anlama olmak üzere beş temel dil becerisine dayanmaktadır. Avrupa ülkelerinde, o ülkeye göç edenlerin ana dilini öğretimi için seviyelere göre ana dili öğretim materyalleri oluşturulmaktadır. Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe öğretimi materyallerinin en sistemli halini Milli Eğitim Bakanlığı’nın hazırlamış olduğu kitaplarda görmekteyiz. Oluşturulan bu kitaplar, alandaki büyük boşluğu doldursa da ihtiyacı karşılama noktasında eksiklikler göstermektedir. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı yurt dışındaki Türk çocukları için hazırlanan Türkçe ve Türk kültürü Ders Öğretim Materyalleri ve Çalışma Kitaplarını ders kitabı ölçütleri çerçevesinde incelemektir. (1-3, 4-5, 6-7, 8-10. Sınıflar) ve bu ders kitaplarına ait çalışma kitapları oluşturmaktadır. Kitaplardan elde edilen veriler üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda ders kitaplarının hedef yaş düzeyine uygun olmadığı, kitapların nitelik bakımından eksiklikleri olduğu görülmüştür. Bu doğrultuda ders kitaplarının geliştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Ateşal, Z. (2014). 8-10. sınıf Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabının hedef yaş düzeyine uygunluğu.Turkophone, 1(1), 62-73.
  • Çelik,Y.,Gülcü,İ. (2016). Yurtdışında Kullanılan Türkçe ve Türk Kültürü Ders Kitaplarına Yönelik Öğretmen Görüşleri.Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, s. 287 - 296, Haziran 2016
  • Çınar,İ.,İnce,B. (2015). Türkçe Ve Türk Kültürü Ders Kitaplarındaki Söz Varlığına Derlem Temelli Bir Bakış.International Journal of Languages’ EducationandTeaching, ISSN: 2198 – 4999, Mannheim – GERMANY ,Volume 3/1 April 2015 p. 198-209
  • Demir,T. (2010). Yurt Dışındaki Türk Çocukları İçin Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı Kapsamındaki Türkçe Dersi Kazanımlarının Değerlendirilmesi.GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 30, Sayı 3 (2010) 913-937
  • Deniz,K.,Uysal,B. (2010). Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve metni ve yurt dışındaki Türk çocukları için Türkçe ve Türk kültürü öğretim programı. TÜBAR, XXVII: 239-261.
  • Ekmekçi, V.,Karadüz, A. (2015). Yurt Dışında Yaşayan İki Dilli Çocuklar İçin Hazırlanan Türkçe Ve Türk Kültürü Dersi Kitabına Eleştirel Bir Bakış.TurkıshStudies -International PeriodicalfortheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. H. Ömer Karpuz Armağanı), Volume 10/15 Fall 2015, Ankara.
  • Göz, İ. (2003).Yazılı Türkçenin Kelime Sıklığı Sözlüğü. Ankara:Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • İnce, B. (2011). Fransa Bağlamında 4-5. Sınıf Türkçe ve Türk Kültürü Ders Kitabının Okunabilirliği ve Hedef Yaş Düzeyine Uygunluğu. III. Uluslararası Türkçenin Eğitimi Öğretimi Kurultayı, Türkçe Öğretimi Üzerine Çalışmalarda sunulmuş bildiri, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir
  • Özcan, E. (2011). 6-7. Sınıf Türkçe ve Türk Kültürü Ders Kitabının Okunabilirliği ve Hedef Yaş Düzeyine Uygunluğu: Fransa Örneği.SakaryaUniversityJournal of Education (SUJE), 11, 16-24
  • Şen,Ü. (2010).Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarının Ana Dili Eğitimine Yönelik Millî Eğitim Bakanlığı Bünyesinde Yapılan Çalışma Ve Uygulamalar.ZfWTVol. 2, No. 3
  • Uyar,Y. (2007).Öğretiminde Kültür Aktarımı ve Kültürel Kimlik Geliştirme.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabı 1-3.sınıflar, Devlet Kitapları, Ankara,2010 Türkçe ve Türk Kültürü çalışma kitabı 1-3.sınıflar, Devlet Kitapları,Ankara,2010 Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabı 4-5.sınıflar, Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü çalışma kitabı 4-5.sınıflar, Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabı 6-7.sınıflar, Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü çalışma kitabı 6-7.sınıflar Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabı 8-10.sınıflar Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü çalışma kitabı 8-10.sınıflar Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü öğretmen kılavuz kitabı Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Yeni Öğretim Programı. (2009). http://strazburg.meb.gov.tr/habers/yeni_ogretim_program.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 01.06.2016).
Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 21 - 33, 30.06.2017

Abstract

References

  • Ateşal, Z. (2014). 8-10. sınıf Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabının hedef yaş düzeyine uygunluğu.Turkophone, 1(1), 62-73.
  • Çelik,Y.,Gülcü,İ. (2016). Yurtdışında Kullanılan Türkçe ve Türk Kültürü Ders Kitaplarına Yönelik Öğretmen Görüşleri.Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, s. 287 - 296, Haziran 2016
  • Çınar,İ.,İnce,B. (2015). Türkçe Ve Türk Kültürü Ders Kitaplarındaki Söz Varlığına Derlem Temelli Bir Bakış.International Journal of Languages’ EducationandTeaching, ISSN: 2198 – 4999, Mannheim – GERMANY ,Volume 3/1 April 2015 p. 198-209
  • Demir,T. (2010). Yurt Dışındaki Türk Çocukları İçin Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı Kapsamındaki Türkçe Dersi Kazanımlarının Değerlendirilmesi.GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 30, Sayı 3 (2010) 913-937
  • Deniz,K.,Uysal,B. (2010). Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve metni ve yurt dışındaki Türk çocukları için Türkçe ve Türk kültürü öğretim programı. TÜBAR, XXVII: 239-261.
  • Ekmekçi, V.,Karadüz, A. (2015). Yurt Dışında Yaşayan İki Dilli Çocuklar İçin Hazırlanan Türkçe Ve Türk Kültürü Dersi Kitabına Eleştirel Bir Bakış.TurkıshStudies -International PeriodicalfortheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. H. Ömer Karpuz Armağanı), Volume 10/15 Fall 2015, Ankara.
  • Göz, İ. (2003).Yazılı Türkçenin Kelime Sıklığı Sözlüğü. Ankara:Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • İnce, B. (2011). Fransa Bağlamında 4-5. Sınıf Türkçe ve Türk Kültürü Ders Kitabının Okunabilirliği ve Hedef Yaş Düzeyine Uygunluğu. III. Uluslararası Türkçenin Eğitimi Öğretimi Kurultayı, Türkçe Öğretimi Üzerine Çalışmalarda sunulmuş bildiri, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir
  • Özcan, E. (2011). 6-7. Sınıf Türkçe ve Türk Kültürü Ders Kitabının Okunabilirliği ve Hedef Yaş Düzeyine Uygunluğu: Fransa Örneği.SakaryaUniversityJournal of Education (SUJE), 11, 16-24
  • Şen,Ü. (2010).Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarının Ana Dili Eğitimine Yönelik Millî Eğitim Bakanlığı Bünyesinde Yapılan Çalışma Ve Uygulamalar.ZfWTVol. 2, No. 3
  • Uyar,Y. (2007).Öğretiminde Kültür Aktarımı ve Kültürel Kimlik Geliştirme.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabı 1-3.sınıflar, Devlet Kitapları, Ankara,2010 Türkçe ve Türk Kültürü çalışma kitabı 1-3.sınıflar, Devlet Kitapları,Ankara,2010 Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabı 4-5.sınıflar, Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü çalışma kitabı 4-5.sınıflar, Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabı 6-7.sınıflar, Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü çalışma kitabı 6-7.sınıflar Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabı 8-10.sınıflar Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü çalışma kitabı 8-10.sınıflar Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Türkçe ve Türk Kültürü öğretmen kılavuz kitabı Devlet Kitapları, Ankara,2010
  • Yeni Öğretim Programı. (2009). http://strazburg.meb.gov.tr/habers/yeni_ogretim_program.pdf adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 01.06.2016).
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Article
Authors

Nilgün Çelik This is me 0000-0001-8745-327X

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Çelik, N. (2017). Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitapları Üzerinde Bir Değerlendirme. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi, 2(1), 21-33.