Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe ve Farsçanın Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Temel Düzeydeki Ders Kitaplarının Kelime Sıklıkları Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 14, 30.06.2019

Öz

Dil, kelimelerden oluşmaktadır. Dolayısıyla kelime öğrenimi hem ana dil hem de yabancı dil edinimi ve öğreniminde önem arz etmektedir. Dil öğreniminin temel kelimelerin öğrenimi ile başlanması, günlük hayatta sık kullanılan kelimelerin belirlenmesini gerekli kılmaktadır. Böylece kelime sıklığı çalışmaları ehemmiyet kazanmaktadır. Bu araştırmada da yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan Gazi Ü. TÖMER’de “Yabancılar İçin Türkçe” ve yabancı dil olarak Farsça öğretiminde kullanılan “Peyk-e Parsi” temel düzeydeki ders kitaplarındaki okuma metinlerinde sık kullanılan kelimelerin tespiti ve bunların sıklıkları açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada evren olarak her iki dilde yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan kitaplar, örneklem olarak da adı geçen bu kitaplardaki okuma metinleri ele alınmıştır. Çünkü yabancı dil öğretiminde, kelime öğretimi daha çok ders kitaplarının okuma metinleri vasıtası ile yapılmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yönteminden doküman tarama tekniği ile verilere ulaşmak için “AntConc” ve “Word” uygulamalarından yararlanılmıştır. Araştırılan konunun sonucunda ise incelenen kitaplarda sık kullanılan kelimelerdeki frekanslarında çok az benzerlik olduğu belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2003). Dil, şu büyülü düzen. Ankara: Bilgi.
  • Aksu, B. T. & Adalı, E. (2018). Çağdaş Türkçenin sıklık sözlüğü. İstanbul: ÖTÜKEN.
  • Aydın, M. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders ve okuma kitaplarındaki kelime sıklığı ve seviyelere göre kelime hazinesi çalışması. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erol, H. F. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde temel seviyede kelime edinimi. Yayınlanmış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erol, H. F. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisi. F. Yıldırım & B. Tüfekçioğlu (Edt.). Yabancı dil olarak Türkçe öğretilmesi kuramlar - yöntemler - beceriler - uygulamalar içinde (177-211). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gazi Üniversitesi TÖMER, (2013). Yabancılar İçin Türkçe (A2 Düzeyi). Ankara: TÖMER.
  • İran İslam Cumhuriyeti Büyükelçiliği Kültür Müsteşarlığı, (2016). Peyk-e Persi (Temel). Ankara: Türkiye’de İran İslam Cumhuriyeti Büyükelçiliği Kültür Müsteşarlığı.
  • Kara, M. & Ulutaş, M. (2017). “İlköğretim 100 temel eserdeki söz varlığının derlem tabanlı incelenmesi”. I. Uluslararası Türklerin Dünyası Sosyal Bilimler Sempozyumu. Türklerin Dünyası Enstitüsü. 11-14 Mayıs 2017. Antalya. ss. 503-520.
  • Kara, M. & Ünal, M. (2019). “Üstün yetenekli öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki söz varlığının derlem tabanlı incelemesi.” International Journal of Languages Education and Teaching, 7 (1), 252-261.
  • Memiş, M. R. (2018). “Kelime Hazinesi ve Yabancı Dilde Kelime Öğretimi Üzerine”. Turkish Studies Volume 13/19, Summer 2018, p. 1273-1289.
  • Memiş, M. R. & Kara, M. (2018). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Sözcük Yapım Bilgisi Eğitiminin Okuduğunu Anlama Becerisi Üzerindeki Etkisi”, International Journal of Language Academy Volume 6/1 March 2018 p. 266 / 288.
  • Ölker, G. (2011). Yazılı Türkçenin kelime sıklığı sözlüğü. Konya: Kömen.
  • Tahiroğlu, B. T. (2010). “Derlem, bilgisayar destekli sözlük bilimi, eş dizimlilik ve otomatik terim çıkarımı. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı (Belleten), 58 (1), 183-197.
  • Tüfekçioğlu, B. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kelime öğretimi. F. Yıldırım & B. Tüfekçioğlu (Edt.). Yabancı dil olarak Türkçe öğretilmesi kuramlar - yöntemler - beceriler - uygulamalar içinde (267-287). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türk Dil Kurumu, (2005). Türkçe sözlük. Ankara: TDK.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fehime Shirazi Bu kişi benim 0000-0003-4691-5460

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Shirazi, F. (2019). Türkçe ve Farsçanın Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Temel Düzeydeki Ders Kitaplarının Kelime Sıklıkları Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi, 4(1), 1-14.