Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Konuşma Kaygısı Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 18 - 26, 30.06.2021

Öz

Bu çalışmada Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin konuşma kaygılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma Gazi TÖMER’de konuşma kulübüne katılan ve B2 seviyesinde olan 20 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan yapılandırılmış “Konuşma Kaygısını Belirleme Formu” kullanılmıştır. İlk olarak katılımcıların, demografik bilgileri içeren kısımları doldurmaları istenmiş, daha sonra konuşma kaygılarını değerlendirmeye yönelik soruların olduğu bölüme geçilmiştir. Bu aşamada, öğrencilerin konuşma becerisine yönelik görüşleri ve kaygı duyma veya duymama durumlarına ilişkin düşünceleri tespit edilmiştir. Araştırmada kullanılan görüşme formlarından elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 27.0 (Statistical Packages for Social Science) paket programından yararlanılmıştır. Betimleyici analizde sıklık (frekans) ve yüzde (%) kullanılmıştır. İçerik analizi ile değerlendirilen veriler, bulgular bölümünde tablolarda gösterilerek tespit ve değerlendirmeler sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin üçte ikisi konuşma kaygısı duyduklarını belirtmiştir. Bu durumun nedeni olarak tüm öğrencilerin ortak görüşü konuşurken düşüncelerinin karışması ve hazırlık yapmamaktır. Bu da konuşma kaygısının yaşanmasında en önemli nedenin öğrencilerin düşüncelerini sıraya koyma ve ifade etmede sıkıntı yaşamaları olduğunu göstermektedir. Aynı zamanda hazırlıklı konuşmanın kaygılarını giderici bir yöntem olduğu sonucu da ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Aydın, B. (1999) Konuşma ve yazma derslerinde yabancı dil öğrenimindeki kaygı nedenleri, Doktora Tezi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baş, G. (2014). Lise öğrencilerinde yabancı dil öğrenme kaygısı: nitel bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36): 101-119.
  • Boylu, E. ve Çangal, O. (2014). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: İran örneği. International Journal of Language Academy. 2(4): 127-151.
  • Durmuş, M. (2013). Yabancılara Türkçe öğretimi. Ankara: Grafikler Yayınları.
  • Gardner, R. ve Macintyre, P. (1993). On the measurement of affective variables in second language learning. Language Learning, 43, 157-194.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • İşcan, A., Yağmur, Ş., Kana, F. ve Koçer, Ö. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin ihtiyaç algıları: Betimsel bir durum çalışması, bilimsel bir durum çalışması. International Journal of Social Science, 6(4): 1185-1198.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygısı ölçeğinin türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 389-404
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Öner, G., Gedikoğlu, T. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 67-78.
  • Öztürk, T. (2003). Suggestions about reduced language anxiety caused by personal reasons. Yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Scovel, T. (1978). The effect of affect on foreign language learning: a review of the anxiety research, Language Learning, 28(1), 129-142.
  • Sertçetin, A. (2006). Classroom foreign language anxiety among Turkish primary school students. Yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sevim, O., Gedik, M. (2014), Ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 52: 379-393.
  • Tunçel, H. (2014). Yabancı dil olarak Türkçeye yönelik kaygı ve kaygının yabancı dil başarısına etkisi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5): 1987-2003.
  • Türk Dil Kurumu. (2014). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uçak, S. ve Gökçe, E (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin konuşma becerisini geliştirme stratejileri (Erbil örneği), Journal Of Turkish Language and Literature, 1(2): 221-228.
  • Yaman. H. (2010). Türk öğrencilerinin yazma kaygısı: Ölçek geliştirme ve çeşitli değişkenler açısından yordama çalışması.International Online Journal of Educational Sciences, 2(1): 267-289.
  • Yoğurtçu, K. ve Yoğurtçu, G. (2013). Yabancı dil olarak Türkçenin öğreniminde kaygının akademik başarıya etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11: 1115-1158.
  • Yaman, H. ve Sofu, M. (2014). Öğretmen adaylarına yönelik konuşma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173): 41-50.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hunar M. Ameen Bu kişi benim 0000-0002-7339-0930

Aliye Uslu Üstten 0000-0002-2937-6154

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ameen, H. M., & Uslu Üstten, A. (2021). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Konuşma Kaygısı Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi, 6(1), 18-26.