Research Article
BibTex RIS Cite

Eleanor Coerr’ın ‘’Sadako ve Kâğıttan Bin Turna Kuşu’’ Adlı Çocuk Eserinin Yapı, İçerik ve Eğitsel İlkeler Çerçevesinde Değerlendirilmesi

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 19 - 32, 30.06.2024

Abstract

Erken yaşlarda çocukların kitaplarla tanışması kitap okuma sevgisinin kazanılmasını destekleyeceği gibi çocuğun bilişsel ve duygusal gelişimine de yardımcı olmaktadır. Nitelikli çocuk edebiyatı eserlerinin çocuğun bilişsel ve duygusal gelişimini olumlu yönde desteklemesi için taşıması gereken özellikler mevcuttur. Bu çalışmada Eleanor Coerr tarafından yazılan “Sadako ve Kâğıttan Bin Turna Kuşu” adlı yapıt dış yapı(biçimsel) özellikleri, iç yapı özellikleri ve eğitsel ilkeler bakımından incelenmiştir. Çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla sunulmuştur. Eleanor Coerr tarafından yazılan “Sadako ve Kâğıttan Bin Turna Kuşu” adlı çocuk edebiyatı eseri dış yapı özellikleri kapsamında değerlendirildiğinde çocuk edebiyatı özelliklerine uygunluk gösterirken iç yapı özellikleri ve eğitsel ilkeler kapsamında uygun olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aykaç, M. (2011). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı metinleriyle kurgulanan yaratıcı drama etkinliklerinin anlatma becerilerine etkisi [Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem Akademik Yayınları.
  • Baş, B. (2010). Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları, 15 (27), 138-159.
  • Baş, B., & Biros, Y. (2019). Çeviri çocuk edebiyatı eserlerinde yer alan değerler üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1095-1114. Doi:10.16916/aded.611462.
  • Canlı, S., & Aslan, C. (2018). Çetin Öner’in “Gülibik” adlı çocuk romanının yapısal ve eğitsel ilkeler açısından incelenmesi. İlköğretim Online Dergisi, 17(2), 812-833. Doi: 10.17051/ilkonline.2018.419306.
  • Çevik, A., & Müldür, M. (2021). Çocuk edebiyatında genel çatışma türleri, çatışma çözme yöntemleri ve kuşak çatışması: uçurtmam bulut şimdi ve gökyüzünde balonlar örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(3), 1027-1048.
  • Creswell, J.W. (2020). Araştırma deseni. Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Demiray, K. (1975). Türkçe çocuk edebiyatı. Milli Eğitim Basımevi.
  • Demir, A. (2019). Çocuk edebiyatı ve yaratıcı düşünme. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 8(60), 1011-1024. Doi:10.7816/idil-08-60-07.
  • Demircan, C. (2006). Tübitak çocuk kitaplığı dizisindeki kitapların dış yapısal ve iç yapısal olarak incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 12-27. Doi:10.17860/efd.85381.
  • Gürcan, H. İ. (1999). Okuma alışkanlığı ile kitap yayımcılığının kültürel iletişim ve teknolojisine bağlı sorunları karşısında Türkiye koşulları temelinde bir model önerisi [Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Güleryüz, H. (2013). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Edge Akademi Yayıncılık.
  • Karatay, H. (2018). Okuma eğitimi kuram ve uygulama. Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Logan, G. L. (1997). Automaticity and reading:perspectives from the instance theory of automatization. Reading and Writing Quarterly, 13(2),123-146. Subscription number: 931203866.
  • Oğuzkan, F. (2001). Çocuk edebiyatı. Anı Yayıncılık.
  • Neydim, N. (2003). Çeviri çocuk edebiyatı. Bu Yayıncılık.
  • Sever, S. (2002). Çocuk kitaplarına yansıtılan şiddet milli eğitim temel yasası ve çocuk haklarına dair sözleşme bağlamında bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 25-37. Doi:10.1501/Egifak_0000000059.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. Kök Yayıncılık.
  • Sever, S. (2006). Çocuk edebiyatı öğretimi nasıl olmalıdır? II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) Kitabı 4-6 Ekim 2006 içinde (s. 41-56). Ankara/Türkiye.
  • Şahin, G. (2014). Okul öncesi dönem çocuk kitaplarında görsel bir uyaran bir resim. Turkish Studies. 9(3), 1309-1324. Doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6507.
  • Şimsek, T. (2002). Çocuk edebiyatı kitabı. Rengârenk Yayıncılık.
  • Şirin, M. R. (2012). Çocuk ve gençlik edebiyatı ders notları. İstanbul.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve çocuk edebiyatı, edebiyatın amacı ve işlevi. Türk Dili Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı (s.12-31).
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri. Akçağ Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 19 - 32, 30.06.2024

Abstract

References

  • Aykaç, M. (2011). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı metinleriyle kurgulanan yaratıcı drama etkinliklerinin anlatma becerilerine etkisi [Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem Akademik Yayınları.
  • Baş, B. (2010). Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları, 15 (27), 138-159.
  • Baş, B., & Biros, Y. (2019). Çeviri çocuk edebiyatı eserlerinde yer alan değerler üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1095-1114. Doi:10.16916/aded.611462.
  • Canlı, S., & Aslan, C. (2018). Çetin Öner’in “Gülibik” adlı çocuk romanının yapısal ve eğitsel ilkeler açısından incelenmesi. İlköğretim Online Dergisi, 17(2), 812-833. Doi: 10.17051/ilkonline.2018.419306.
  • Çevik, A., & Müldür, M. (2021). Çocuk edebiyatında genel çatışma türleri, çatışma çözme yöntemleri ve kuşak çatışması: uçurtmam bulut şimdi ve gökyüzünde balonlar örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(3), 1027-1048.
  • Creswell, J.W. (2020). Araştırma deseni. Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Demiray, K. (1975). Türkçe çocuk edebiyatı. Milli Eğitim Basımevi.
  • Demir, A. (2019). Çocuk edebiyatı ve yaratıcı düşünme. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 8(60), 1011-1024. Doi:10.7816/idil-08-60-07.
  • Demircan, C. (2006). Tübitak çocuk kitaplığı dizisindeki kitapların dış yapısal ve iç yapısal olarak incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 12-27. Doi:10.17860/efd.85381.
  • Gürcan, H. İ. (1999). Okuma alışkanlığı ile kitap yayımcılığının kültürel iletişim ve teknolojisine bağlı sorunları karşısında Türkiye koşulları temelinde bir model önerisi [Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Güleryüz, H. (2013). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Edge Akademi Yayıncılık.
  • Karatay, H. (2018). Okuma eğitimi kuram ve uygulama. Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Logan, G. L. (1997). Automaticity and reading:perspectives from the instance theory of automatization. Reading and Writing Quarterly, 13(2),123-146. Subscription number: 931203866.
  • Oğuzkan, F. (2001). Çocuk edebiyatı. Anı Yayıncılık.
  • Neydim, N. (2003). Çeviri çocuk edebiyatı. Bu Yayıncılık.
  • Sever, S. (2002). Çocuk kitaplarına yansıtılan şiddet milli eğitim temel yasası ve çocuk haklarına dair sözleşme bağlamında bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 25-37. Doi:10.1501/Egifak_0000000059.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. Kök Yayıncılık.
  • Sever, S. (2006). Çocuk edebiyatı öğretimi nasıl olmalıdır? II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) Kitabı 4-6 Ekim 2006 içinde (s. 41-56). Ankara/Türkiye.
  • Şahin, G. (2014). Okul öncesi dönem çocuk kitaplarında görsel bir uyaran bir resim. Turkish Studies. 9(3), 1309-1324. Doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6507.
  • Şimsek, T. (2002). Çocuk edebiyatı kitabı. Rengârenk Yayıncılık.
  • Şirin, M. R. (2012). Çocuk ve gençlik edebiyatı ders notları. İstanbul.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve çocuk edebiyatı, edebiyatın amacı ve işlevi. Türk Dili Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı (s.12-31).
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri. Akçağ Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Article
Authors

Eylül Şerife Yüksel

Publication Date June 30, 2024
Submission Date March 28, 2024
Acceptance Date May 9, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Yüksel, E. Ş. (2024). Eleanor Coerr’ın ‘’Sadako ve Kâğıttan Bin Turna Kuşu’’ Adlı Çocuk Eserinin Yapı, İçerik ve Eğitsel İlkeler Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi, 9(1), 19-32.