Yüce Allah, ilâhî kitaplarını tek başına değil, onları açıklayan ve uygulayan peygamberlerle birlikte göndermiştir. Zira kitapları açıklayan ve onları hayatla birleştiren peygamberler olmasa vahiy metinlerinin çok farklı anlamlarda kullanılması kaçınılmaz olacaktır. Nitekim tarihi süreçte bunların çeşitli örnekleri ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda son ilâhî kitap olan Kur’ân’ın anlaşılmasında Hz. Peygamber’in söz ve fiillerini içeren hadislerin tefsir kaynaklarına nasıl katkı sağladığı, hadisler olmadığı zaman âyetlerin anlaşılmasında ve yorumlanmasında ne gibi sorunların yahut nasıl bir İslam anlayışının ortaya çıktığı nüzûl sırasına göre ilk sûre özelinde araştırılacaktır. Buna göre, rivayet tefsirlerinden Taberî’nin (öl. 310/923) Câmiu’l-Beyân ‘an te’vîli âyi’l-Kur’ân’ı, akıl ve nakli birlikte esas alan İmam Mâturîdî’nin (öl. 333/944) Tevîlâtü’l-Kur’ân’ı, akla öncelik veren Mutezile’ye müntesip ez-Zemahşerî’nin (öl. 538/1144) el-Keşşâf ʿan hakāʾikı gavâmizi’t-tenzîl ve ʿuyûni’l-ekāvîl fî vücûhi’t-teʾvîl ’i, Muhammed Abduh’un (1849-1905) Tefsîru cüz’i Amme’si, Şinkîtî’nin (1907-1974) Edvâʾü’l-beyân fî îzâhi’l-Kurʾân bi’l-Kur’ân’ı, Bayraklı’nın Yeni Bir Anlayışın Işığında Kur’an Tefsiri esas alınarak bunların kullandıkları hadisler incelenecektir. Yine ilk dönem müelliflerinden Abdurrezzâk b. Hemmâm’ın (öl. 211/826) hem hadis hem tefsir kitabı incelenecektir. Ayrıca hadis kitaplarındaki tefsir bölümlerinde mezkûr sûrede zikredilen hadisler incelenecek ve tefsir kitaplarıyla karşılaştırması yapılacaktır.
Teşekkür ederim
Almighty Allah sent His divine books with the prophets who interpreted and implemented them. Indeed, if it weren't for the prophets who explained the books and applied them to real life, the revealed text would have been used in quite different ways. In fact, numerous examples of these have evolved during the historical process. As a result, the significance of the Prophet’s words and acts in interpreting the Qur’ān is obvious. In this paper, the first surah will be explored in the order of their revelation to see how hadīths contribute to the sources of tafsīr, what challenges exist in comprehending and interpreting the verses when there are no hadīths, and what kind of Islamic understanding arises. Within this context the following commentaries on the Qur’ān will be analyzed from the perspective of how the hadīths are employed in understanding the Qur’ān: al- Tabarī’s (d. 310/923) Jami‘ al-Bayan an Ta’wīl Ay al-Qur’ān, as a narrative tafsīr, Ta’wilat al-Qur’ān by Imam Maturidī (d. 333/944) a commentary based on both narration and reason, al-Kashshāf ‘an Haqa‘iq Ghawāmi at-Tanzīl wa ‘Uyūn al-Aqawīl fī Wujūh al-Ta’wīl by Zamakhsharī (d. 538/1144), who was a member of Mu‘tazila which is a sect prioritizing reason, Tefsīru juz’i Amme by Muhammed Abduh (1849-1905), Adwāʾal-bayān fī īzāhi al-Qur’ān bi al-Qur’ān by Şinkītī (1907-1974) and Commentary of the Qur’ān in the Light of a New Understanding by Bayraktar Bayraklı. Also, both the hadith and tafsīr books of Abdurrezzaq (d. 211/826) will be examined. Furthermore, the aforementioned hadiths in the tafsīr parts of the hadith books will be evaluated and compared to the tafsīr books.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Hadith |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Early Pub Date | July 30, 2023 |
Publication Date | July 31, 2023 |
Submission Date | May 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |
UMDE Dini Tetkikler Dergisi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).