In
this work, the approach of Erika Fischer-Lichte, one of the important
theoreticians of performance art which emerged in Europe, will be summarized
and the use of body, one of the most important production areas of performance,
will be discussed. It will talk about the concept of developing alternative
materials and methods to remove the opposition and life-art boundaries against
formalism in artistic movements, which are among the main characteristics of
performance. Within this understanding, Marina Abramović's performance of the
Rhythm series will be discussed from the perspective of breaking down the
classical norms in the world, by including the performer body and indeed all
kinds of objects.
Bu çalışmada, Avrupa’da ortaya çıkmış
olan performans sanatının önemli teorisyenlerinden olan Erika
Fischer-Lichte’nin yaklaşımı özetlenecek ve performansın en önemli üretim
alanlarından bir tanesi olan beden kullanımı üzerine tartışılacaktır.
Performansın temel özellikleri arasında yer alan, sanat
akımlarındaki biçimciliğe karşı muhalif ve yaşam-sanat sınırlarını ortadan
kaldırma amacıyla alternatif malzeme ve yöntemler geliştiren anlayışından
bahsedilecektir. Bu anlayış çerçevesinde, Marina Abramović’in Rhythm
serileri performanslarının, icracı bedenini
ve aslında her türden nesneyi dahil ederek, sanattaki klasik normları nasıl
parçaladığına değinilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2017 |
Submission Date | November 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |