Objectives:The aim of this study was to evaluate the level of knowledge of dental students and newly graduated dentists concerning anatomical landmarks identified on panoramic radiographs. Methods: This study was conducted as a web-based survey. Students continuing their education in the 4th and 5th grades of dentistry faculties and dentists who graduated within the last 1 year were included in our study. The answers given to the anatomical points on the panoramic radiograph were recorded as "true" and "false". SPSS was used to analyse the data. The data obtained were analysed by Kolmogorov-Smirnov test and Mann-Whitney U Test. P < 0.05 was considered statistically significant. Results: 300 people participated of which 59.6% of the participants were female and 40.4% were male. The answers given to a total of 18 anatomical point questions did not show a significant difference according to gender (p=0.469). There was no question that all participants answered correctly. The highest correct answer rate was found for the anatomical point 'Mental foramen' with 289 (96.3%) participants. The lowest correct answer rate was found for the anatomical point 'Soft palate' with 48 (16%) participants. According to educational status, 5th grade students were the group with statistically significantly lower correct answers (p=0.017) Conclusions: These results indicate that training approaches should be developed for anatomical landmarks with lower correct response rates. Dentists working on a complicated structure should have a good command of this anatomy, and for this purpose, efforts should be made during the teaching program on anatomical structures that are difficult to identify and keep their knowledge up-to-date.
Anatomical landmarks Dental radiology education Dentistry education Diagnosis Panoramic radiography
Amaç: Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği öğrencilerinin ve yeni mezun diş hekimlerinin panoramik radyografilerde tanımlanan anatomik işaretler hakkındaki bilgi düzeylerini değerlendirmektir. Yöntemler: Bu çalışma internet-tabanlı bir anket çalışması olarak yürütüldü. Çalışmamıza diş hekimliği fakültelerinin 4. ve 5. sınıflarında eğitimlerine devam eden öğrenciler ve son 1 yıl içinde mezun olan diş hekimleri dahil edildi. Panoramik radyografideki anatomik nokta sorularına verilen cevaplar "doğru" ve "yanlış" olarak kaydedildi. Verilerin analizinde SPSS kullanıldı. Elde edilen veriler Kolmogorov-Smirnov testi ve Mann-Whitney U Testi ile analiz edildi. p < 0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi. Sonuçlar: 300 kişinin katıldığı ankete katılanların %59,6'sı kadın, %40,4'ü erkektir. Toplam 18 anatomik nokta sorusuna verilen cevaplar cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir (p=0.469). Tüm katılımcıların doğru cevapladığı soru bulunmamaktadır. En yüksek doğru cevap oranı 289 (%96,3) katılımcı ile 'Mental foramen' anatomik noktası için bulunmuştur. En düşük doğru cevap oranı ise 48 (%16) katılımcı ile 'Yumuşak damak' anatomik noktası için bulunmuştur. Eğitim durumuna göre, 5. sınıf öğrencileri istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha düşük doğru cevap veren grup olmuştur (p=0.017) Sonuçlar: Bu sonuçlar, doğru yanıt oranı daha düşük olan anatomik işaretler için eğitim yaklaşımları geliştirilmesi gerektiğini göstermektedir. Komplike bir yapı üzerinde çalışan diş hekimlerinin bu anatomiye hakim olması gerekmektedir ve bu amaçla öğretim programı sırasında tanımlanması zor olan anatomik yapılar üzerinde çalışmalar yapılmalı ve bilgileri güncel tutulmalıdır.
Anatomik noktalar Dental radyoloji eğitimi Diş hekimliği eğitimi Panoramik radyografi Tanı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |