Amaç: Bu çalışma, hemşirelik bölümü ve uygulamalı bilimler öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı, siberkondri ve sağlık anksiyetesi ilişkisini incelemeyi ve karşılaştırmayı amaçlamıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, Şubat- Haziran 2024 tarihleri arasında Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ve Uygulamalı Bilimler Fakültesinde dâhil edilme kriterlerine uyan 535 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırma verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği”, “Sağlık Anksiyetesi Ölçeği” ve “Siberkondri Şiddeti Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde SPSS 23.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Bulgular: Çalışmaya dahil edilen öğrencilerin yaş ortalaması 21,41±3,00 olup, %61,3’ünün kadın olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeğinin puan ortalamasının 28,74±5,23, Sağlık Anksiyetesi Ölçeğinin puan ortalamasının 35,94±7,12, Siberkondri Şiddeti Ölçeğinin puan ortalamasının 96,11±24,68 olduğu saptanmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin siberkondri şiddeti ve aşırı kaygı puanlarının, diğer fakülte öğrencilerine göre anlamlı derecede daha yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). E-sağlık okuryazarlığı, hem sağlık anksiyetesi (β=-0,165, p<0.05) hem de siberkondri şiddeti (β=0,227, p<0.05) ile anlamlı ilişkiler göstermektedir. Sonuç: Çalışmada, e-sağlık okuryazarlığının sağlık anksiyetesi ve siberkondri şiddeti ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Sağlık okuryazarlığı düzeyinin artırılmasının, sağlık anksiyetesi ve siberkondri davranışlarını yönetmede önemli bir rol oynayabileceği düşünülmektedir. Elde edilen bulgular, üniversite öğrencilerine yönelik dijital sağlık eğitimi programlarının geliştirilmesine ve sağlık profesyonellerine bu alanda rehberlik edilmesine katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.
e-sağlık okuryazarlığı öğrenci siberkondri sağlık anksiyetesi
Objective: This study aimed to examine the relationship between e-health literacy, cyberchondria, and health anxiety among nursing and applied sciences students. Methods: The research was conducted between February and June 2024 with 543 students from the Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, and the Faculty of Applied Sciences who met the inclusion criteria. Data were collected using the "Personal Information Form," "E-Health Literacy Scale," "Health Anxiety Scale," and "Cyberchondria Severity Scale." Statistical analysis was performed using the SPSS 23.0 software package, and the significance level was set at p<0.05. Results: The mean age of the students included in the study was 21.41±3.00, and 61.3% of them were female. The mean score of the E-Health Literacy Scale was 28.74±5.23, the Health Anxiety Scale was 35.94±7.12, and the Cyberchondria Severity Scale was 96.11±24.68. Nursing students had significantly higher cyberchondria severity and excessive anxiety scores compared to students from other faculties (p<0.05). E-health literacy showed significant relationships with both health anxiety (β=-0.165, p<0.05) and cyberchondria severity (β=0.227, p<0.05). Conclusions: The study found that e-health literacy is associated with health anxiety and cyberchondria severity. Increasing health literacy levels may play a crucial role in managing health anxiety and cyberchondria behaviors. The findings are thought to contribute to the development of digital health education programs for university students and provide guidance for healthcare professionals in this field.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |