Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 30 - 41, 22.06.2020

Abstract

References

  • Binark, İ.(1975). Eski Kitapçılık Sanatlarımız, Ankara.
  • Blaır S. S.; Bloom, J. M., (1995). The Art And Artchıtecture Of İslam, 1250-1800, Yale university Presss1995, s.165-183
  • Çığ, K.(1971).Türk Kitap Kapları, İstanbul.
  • Çağman, F.; Tanındı, Z., (1996). "Remarks on Some Manuscripts from the Topkapl Palace Treasury in the Context of Ottoman-Safavid Relations," Muqarnas 13.
  • Derman, Ç. (2012). “Tarihimizde Mushaflar’ın Bezenmesi” Diyanet İlmi Dergi, “Kur’an” özel sayısı, Ankara, s.647-653
  • Dener, H.(1957). Süleymaniye Umumi Kütüphanesi. İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Haldane, Duncan,(1983), Islamıc Bookbindings, World of İslam Festival Trust, England
  • Hillenbrant R.(2005). İslam Sanatı ve Mimarlığı, Barış matbaa
  • James, D.(1980). Qur’ans And Bindings from The Chester Beatty Library, World of İslam Festival Trust.
  • Karaca, B.(2002). “Safevî Devleti’nin Ortaya Çıkışı ve II. Bayezid Dönemi Osmanlı-Safevî İlişkileri” Türkler Ansiklopedisi, Cilt: IX, Ankara, s.409-418.
  • Kaya, N.(2010). “Süleymaniye Kütüphanesi” İslam ansiklopedisi, cilt 38, s.121-123
  • Gündüz, T. (2000).“Safevîler” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C.35, İstanbul, s.451-457.
  • Özen Mine E.(1985). Türk Cilt Sanatı, Ankara.
  • Raby, J; TANINDIZ.(1993).Turkısh Bookbinding ın The 15Th Century, Oxford,
  • Sümer, F.(1999). Safevi Devletinin Kuruluşu ve Gelişmesinde Anadolu Türklerinin Rolü, Ankara.
  • Tanındı, Z. (2016).“Illumination and Decarative Designs” The Art Of The Qur’an, Freer Gallery of Art ,İstanbul 2016, s.98-116
  • Ulaç L. (2006). XVI.Yüzyıl Şiraz El Yazmaları (Türkmen Valiler, Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar), Mas Matbaacılık, İstanbul, “Türkiye İş Bankası Yayınları”
  • Karaca B,(2002), “Safevî Devleti’nin Ortaya Çıkışı ve II. Bayezid Dönemi Osmanlı-Safevî İlişkileri” Türkler Ansiklopedisi, Cilt: IX, Ankara, s.409-418
  • Özkeçeci İ. – Özkeçeci Ş.B.(2007).Türk Sanatında Tezhip, İstanbul

SÜLEYMANİYE KÜTÜPHANESİ’NDE BULUNAN SAFEVİ DÖNEM ÖZELLİĞİ GÖSTEREN BAZI YAZMA ESERLERİN CİLTLERİ

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 30 - 41, 22.06.2020

Abstract

İslam sanatı içinde önemli bir yer teşkil eden Safevi devleti gösterişli sanat eserleri ile temsil edilmiştir. Safevi hükümdarları sanatçıları korumuş ve sanat faaliyetlerinin gelişiminde önemli rol oynamıştır. Özellikle kitap sanatlarına verdikleri önem pek çok konuda yazma eser üretimine neden olmuştur. Bu eserler Tebriz, Herat, Şiraz, İsfahan gibi, sanat merkezlerinde üretilmiştir. Bu merkezlerden Şiraz, minyatürlü ve tezhipli yazma eserlerin üretimin yapıldığı önemli merkezlerden biri olmuş, tarih, bilim, edebiyat, din gibi pek çok konularda yazma eserler istinsah edilmiştir. Bunlardan İslam dünyasının kutsal kitabı olan Kur'anı Kerim nüshaları Safevi döneminde de önem arz etmiş, gerek cilt, hat, gerekse sayfa tezyinatı açısından nadir, özellikli Kur'an-ı Kerim nüshaları üretilmiştir. Bu nüshalardan bazıları bugün ülkemizdeki bazı yazma eser kütüphanelerinde bulunmaktadır. Makalede Safevi dönemi cilt sanatının oluşumunu etkileyen etmenler üzerinde durarak, Süleymaniye Kütüphanesi, Sultan Ahmed I koleksiyonunda yer alan ve Safevi dönem özelliği gösteren bazı Kur’an-ı Kerim nüshalarının ciltleri örneğinde Safevi cilt sanatında kullanılan motif ve kompozisyonlar değerlendirilecektir. Ayrıca söz konusu nüshaların cilt tezyinatı ele alınıp motif, kompozisyon ve renk özelliklerine değinilmiştir.

References

  • Binark, İ.(1975). Eski Kitapçılık Sanatlarımız, Ankara.
  • Blaır S. S.; Bloom, J. M., (1995). The Art And Artchıtecture Of İslam, 1250-1800, Yale university Presss1995, s.165-183
  • Çığ, K.(1971).Türk Kitap Kapları, İstanbul.
  • Çağman, F.; Tanındı, Z., (1996). "Remarks on Some Manuscripts from the Topkapl Palace Treasury in the Context of Ottoman-Safavid Relations," Muqarnas 13.
  • Derman, Ç. (2012). “Tarihimizde Mushaflar’ın Bezenmesi” Diyanet İlmi Dergi, “Kur’an” özel sayısı, Ankara, s.647-653
  • Dener, H.(1957). Süleymaniye Umumi Kütüphanesi. İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Haldane, Duncan,(1983), Islamıc Bookbindings, World of İslam Festival Trust, England
  • Hillenbrant R.(2005). İslam Sanatı ve Mimarlığı, Barış matbaa
  • James, D.(1980). Qur’ans And Bindings from The Chester Beatty Library, World of İslam Festival Trust.
  • Karaca, B.(2002). “Safevî Devleti’nin Ortaya Çıkışı ve II. Bayezid Dönemi Osmanlı-Safevî İlişkileri” Türkler Ansiklopedisi, Cilt: IX, Ankara, s.409-418.
  • Kaya, N.(2010). “Süleymaniye Kütüphanesi” İslam ansiklopedisi, cilt 38, s.121-123
  • Gündüz, T. (2000).“Safevîler” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C.35, İstanbul, s.451-457.
  • Özen Mine E.(1985). Türk Cilt Sanatı, Ankara.
  • Raby, J; TANINDIZ.(1993).Turkısh Bookbinding ın The 15Th Century, Oxford,
  • Sümer, F.(1999). Safevi Devletinin Kuruluşu ve Gelişmesinde Anadolu Türklerinin Rolü, Ankara.
  • Tanındı, Z. (2016).“Illumination and Decarative Designs” The Art Of The Qur’an, Freer Gallery of Art ,İstanbul 2016, s.98-116
  • Ulaç L. (2006). XVI.Yüzyıl Şiraz El Yazmaları (Türkmen Valiler, Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar), Mas Matbaacılık, İstanbul, “Türkiye İş Bankası Yayınları”
  • Karaca B,(2002), “Safevî Devleti’nin Ortaya Çıkışı ve II. Bayezid Dönemi Osmanlı-Safevî İlişkileri” Türkler Ansiklopedisi, Cilt: IX, Ankara, s.409-418
  • Özkeçeci İ. – Özkeçeci Ş.B.(2007).Türk Sanatında Tezhip, İstanbul
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Gül Güney

Publication Date June 22, 2020
Submission Date April 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Güney, G. (2020). SÜLEYMANİYE KÜTÜPHANESİ’NDE BULUNAN SAFEVİ DÖNEM ÖZELLİĞİ GÖSTEREN BAZI YAZMA ESERLERİN CİLTLERİ. UNIMUSEUM, 3(1), 30-41.

1462713310

CreativeCommons Attribtion-ShareAlike 4.0 International Licence 146271331027042

Diamond Open Access refers to a scholarly publication model in which journals and platforms do not charge fees to either authors or readers.

Open Access Statement:
This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
Archiving Policy:


http://jfhs.scientificwebjournals.com/en/pub/jfhs/lockss-manifest
Archiving is done according to ULAKBİM "DergiPark" publication policy (LOCKSS).