13.yüzyılda Türkistan’da, 14.yüzyılda İran’da başladığı tahmin edilen, İpek Yolu ile Anadolu’ya gelen ebru sanatı, Avrupa’ya Türk Kâğıdı adıyla gitmiştir. Uzun yıllardır dünyanın birçok yerinde Türk sanatı olarak ülkemizi temsil eden ebru sanatı, her ne kadar bugün farklı teknikler ile çeşitlenmiş ve modern yorumlamalar ile varlığını sürdürse de geleneksel yapısını korumaktadır. 20. ve 21. yüzyıllarda çağdaş sanat ve onunla beraber çağın ilerleyen teknolojisinin getirdiği müze sunumları, teşhir edilen eserler kadar konuşulur olmuştur. Bu çağdaş sunumlar ile meydana getirilebilecek bir müze, ebru sanatını en iyi şekilde temsil ederek onu ilgi çekici kılmalıdır. Somut kültürel ögelerimizden biri olan ebru sanatının, tarihi gelişimini anlatan, kendine özgü malzeme ve teknikleri ile üretilmiş eserlerinin sergilendiği, donanımlı bir müzeye sahip olması; bu sanatın korunması, gelişmesi ve tanıtılması elzemdir.
Makalede kullanılan ve şahsıma ait olmayan bilgiler için yararlandığım ve alıntıladığım kaynaklara doğru şekilde atıf yapıldı.
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
Prof. Dr. Fethiye ERBAY ve Doç. Dr. Mutlu ERBAY
The art of marbling, which is thought to have started in Turkestan in the 13th century and in Iran in the 14th century, came to Anatolia via the Silk Road and went to Europe under the name Turkish Paper. The art of marbling, which has represented our country as a Turkish art in many parts of the world for many years, maintains its traditional structure even though it continues to exist with diversification with different techniques and modern interpretations. In the 20th and 21st centuries, contemporary art and museum presentations brought about by the advancing technology of the age have become as talked about as the works on display. A museum that can be created with these contemporary presentations should represent the art of marbling in the best possible way and make it interesting. Having a well-equipped museum that explains the historical development of the art of marbling, one of our tangible cultural elements, and exhibits works produced with its unique materials and techniques; It is essential to protect, develop and promote this art.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Intangible Cultural Heritage |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2024 |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | November 12, 2024 |
Acceptance Date | December 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |
CreativeCommons Attribtion-ShareAlike 4.0 International Licence 146271331027042
Diamond Open Access refers to a scholarly publication model in which journals and platforms do not charge fees to either authors or readers.
Open Access Statement:
This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
Archiving Policy:
http://jfhs.scientificwebjournals.com/en/pub/jfhs/lockss-manifest
Archiving is done according to ULAKBİM "DergiPark" publication policy (LOCKSS).