Research Article
BibTex RIS Cite

EBRU SANATI MÜZE ÖNERİSİ

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 68 - 77, 30.12.2024

Abstract

13.yüzyılda Türkistan’da, 14.yüzyılda İran’da başladığı tahmin edilen, İpek Yolu ile Anadolu’ya gelen ebru sanatı, Avrupa’ya Türk Kâğıdı adıyla gitmiştir. Uzun yıllardır dünyanın birçok yerinde Türk sanatı olarak ülkemizi temsil eden ebru sanatı, her ne kadar bugün farklı teknikler ile çeşitlenmiş ve modern yorumlamalar ile varlığını sürdürse de geleneksel yapısını korumaktadır. 20. ve 21. yüzyıllarda çağdaş sanat ve onunla beraber çağın ilerleyen teknolojisinin getirdiği müze sunumları, teşhir edilen eserler kadar konuşulur olmuştur. Bu çağdaş sunumlar ile meydana getirilebilecek bir müze, ebru sanatını en iyi şekilde temsil ederek onu ilgi çekici kılmalıdır. Somut kültürel ögelerimizden biri olan ebru sanatının, tarihi gelişimini anlatan, kendine özgü malzeme ve teknikleri ile üretilmiş eserlerinin sergilendiği, donanımlı bir müzeye sahip olması; bu sanatın korunması, gelişmesi ve tanıtılması elzemdir.

Ethical Statement

Makalede kullanılan ve şahsıma ait olmayan bilgiler için yararlandığım ve alıntıladığım kaynaklara doğru şekilde atıf yapıldı.

Supporting Institution

İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ

Thanks

Prof. Dr. Fethiye ERBAY ve Doç. Dr. Mutlu ERBAY

References

  • Akiş, M. (2023). Türkiye Milli Kültür Vakfı Gelenekli Sanatlar Müzesi. Lale Kültür Sanat ve Medeniyet, 97-103
  • Aksu, M. (t.y.) Mimarlıkta video projeksiyon haritalama kullanımı. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Enformatiği, 107-117
  • Balkanal, Z. (2021) Osmanlı’dan gelen kültür mirasımız geleneksel Türk sanatları-IV. Folklor Akademi Dergisi, 218- 226
  • Barutçugil, H. (1999), Renklerin Sonsuzluğu. İstanbul: Yaşar Eğitim ve Kültür Vakfı
  • Barutçugil, H. (2007), Türklerin Ebru Sanatı. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı
  • Başkan, S. (1997) Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye’de Resim. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı
  • Dere, Ö. (t.y.). Ebru Sanatı: tarihçe, malzeme, uygulama. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi
  • Edhem, H. (1924) Elvah-ı Nakşiye Koleksiyonu. İstanbul: MEB Elhan, S. (1998). Türk Ebru Sanatı Tarihçesi Yapım Teknikleri Ebrucular. İstanbul: Murat Kitap Basım ve Yayın
  • Erbay, F. (2017) Müzelerde eğitim ve tasarım atölyelerinde informel eğitim-214.Milli Eğitim, 239-253
  • Erbay, M. (2022). Müzelerde Sergileme ve Sunum Tekniklerinin Planlanması. İstanbul: Beta
  • Gerçek, F. (1999) Türk Müzeciliği, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı
  • Modoğlu, T. (2012). Erzurum Resim ve Heykel Müzesi koleksiyonundaki eserler. Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi
  • Sadak, Y., Şener, S. Ve Gören, A. (Ed.). (1997). Türk Resim Sanatında Şişli Atölyesi ve Viyana Sergisi, İstanbul: Şişli Belediyesi Resim ve Heykel Müzeleri Yayınları
  • İnternet Kaynakları
  • Garip Ay Van Gogh portresinin ebru teknesinde tasviri görseli (2024 , Nisan 13) https://www.uplifers.com/van-goghla-ebru- sanatini-bir-araya-getiren-sanatci-garip-ay/
  • Hikmet Barutçugil Barut ebru ve minyatür görseli (2024, Nisan 20) Üsküdar Kültür Sanat web sitesi: http://www. uskudarkultursanat.com/sergilerimiz/ardinda-iz-birakanlar/ ebru/hikmet-barutcugil
  • İstanbul Resim ve Heykel Müzesi (2024, Aralık 20) İstanbul Resim ve Heykel Müzesi web sitesi https://irhm.msgsu.edu. tr/muze-hakkinda/
  • İzmir Resim ve Heykel Müzesi (2024, Aralık 20) İzmir Kültür Sanat Fabrikası web sitesi https://izmirkultursanatfabrikasi. gov.tr/tr/muzeler/izmir-resim-heykel-muzesi
  • UNESCO Dünya Miras Listesinde Ebru sanatı (2024, Nisan 28), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı web sitesi: https:// yakegm.ktb.gov.tr/TR-126302/turk-kagit-susleme-sanati- ebru-unesco-tarafindan-oy-birligiyle-dunya-somut-olmayan- kultur-mirasi-olarak-temsili-listeye-kabul-edildi. html

EBRU ART MUSEUM RECOMMENDATİON

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 68 - 77, 30.12.2024

Abstract

The art of marbling, which is thought to have started in Turkestan in the 13th century and in Iran in the 14th century, came to Anatolia via the Silk Road and went to Europe under the name Turkish Paper. The art of marbling, which has represented our country as a Turkish art in many parts of the world for many years, maintains its traditional structure even though it continues to exist with diversification with different techniques and modern interpretations. In the 20th and 21st centuries, contemporary art and museum presentations brought about by the advancing technology of the age have become as talked about as the works on display. A museum that can be created with these contemporary presentations should represent the art of marbling in the best possible way and make it interesting. Having a well-equipped museum that explains the historical development of the art of marbling, one of our tangible cultural elements, and exhibits works produced with its unique materials and techniques; It is essential to protect, develop and promote this art.

References

  • Akiş, M. (2023). Türkiye Milli Kültür Vakfı Gelenekli Sanatlar Müzesi. Lale Kültür Sanat ve Medeniyet, 97-103
  • Aksu, M. (t.y.) Mimarlıkta video projeksiyon haritalama kullanımı. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Enformatiği, 107-117
  • Balkanal, Z. (2021) Osmanlı’dan gelen kültür mirasımız geleneksel Türk sanatları-IV. Folklor Akademi Dergisi, 218- 226
  • Barutçugil, H. (1999), Renklerin Sonsuzluğu. İstanbul: Yaşar Eğitim ve Kültür Vakfı
  • Barutçugil, H. (2007), Türklerin Ebru Sanatı. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı
  • Başkan, S. (1997) Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye’de Resim. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı
  • Dere, Ö. (t.y.). Ebru Sanatı: tarihçe, malzeme, uygulama. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi
  • Edhem, H. (1924) Elvah-ı Nakşiye Koleksiyonu. İstanbul: MEB Elhan, S. (1998). Türk Ebru Sanatı Tarihçesi Yapım Teknikleri Ebrucular. İstanbul: Murat Kitap Basım ve Yayın
  • Erbay, F. (2017) Müzelerde eğitim ve tasarım atölyelerinde informel eğitim-214.Milli Eğitim, 239-253
  • Erbay, M. (2022). Müzelerde Sergileme ve Sunum Tekniklerinin Planlanması. İstanbul: Beta
  • Gerçek, F. (1999) Türk Müzeciliği, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı
  • Modoğlu, T. (2012). Erzurum Resim ve Heykel Müzesi koleksiyonundaki eserler. Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi
  • Sadak, Y., Şener, S. Ve Gören, A. (Ed.). (1997). Türk Resim Sanatında Şişli Atölyesi ve Viyana Sergisi, İstanbul: Şişli Belediyesi Resim ve Heykel Müzeleri Yayınları
  • İnternet Kaynakları
  • Garip Ay Van Gogh portresinin ebru teknesinde tasviri görseli (2024 , Nisan 13) https://www.uplifers.com/van-goghla-ebru- sanatini-bir-araya-getiren-sanatci-garip-ay/
  • Hikmet Barutçugil Barut ebru ve minyatür görseli (2024, Nisan 20) Üsküdar Kültür Sanat web sitesi: http://www. uskudarkultursanat.com/sergilerimiz/ardinda-iz-birakanlar/ ebru/hikmet-barutcugil
  • İstanbul Resim ve Heykel Müzesi (2024, Aralık 20) İstanbul Resim ve Heykel Müzesi web sitesi https://irhm.msgsu.edu. tr/muze-hakkinda/
  • İzmir Resim ve Heykel Müzesi (2024, Aralık 20) İzmir Kültür Sanat Fabrikası web sitesi https://izmirkultursanatfabrikasi. gov.tr/tr/muzeler/izmir-resim-heykel-muzesi
  • UNESCO Dünya Miras Listesinde Ebru sanatı (2024, Nisan 28), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı web sitesi: https:// yakegm.ktb.gov.tr/TR-126302/turk-kagit-susleme-sanati- ebru-unesco-tarafindan-oy-birligiyle-dunya-somut-olmayan- kultur-mirasi-olarak-temsili-listeye-kabul-edildi. html
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Intangible Cultural Heritage
Journal Section Articles
Authors

Tuğçe Olgundağ 0009-0004-0013-2190

Early Pub Date December 30, 2024
Publication Date December 30, 2024
Submission Date November 12, 2024
Acceptance Date December 24, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Olgundağ, T. (2024). EBRU ART MUSEUM RECOMMENDATİON. UNIMUSEUM, 7(2), 68-77.

1462713310

CreativeCommons Attribtion-ShareAlike 4.0 International Licence 146271331027042

Diamond Open Access refers to a scholarly publication model in which journals and platforms do not charge fees to either authors or readers.

Open Access Statement:
This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
Archiving Policy:


http://jfhs.scientificwebjournals.com/en/pub/jfhs/lockss-manifest
Archiving is done according to ULAKBİM "DergiPark" publication policy (LOCKSS).