BibTex RIS Cite

ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELER VE SOSYAL HİZMET

Year 2006, Issue: 1, 28 - 46, 01.05.2006

Abstract

Zihinsel engelli çocuğa sahip aileler, psiko-sosyal ve ekonomik odaklı birçok sorun yaşayabilmektedir. Beklenenden farklı bir çocuğa sahip olmak, aileye bağımlılık, çocuğu kabullenememe, eşler arasında yaşanılan çatışmalar, ömür boyu bakım, anne babanın ölümünden sonra çocuğun durumunun ne olacağı ve ekonomik kaygılar bu ailelerde çeşitli sorunlara neden olabilmektedir. Aşağıdaki çalışmada, zihinsel engelli çocuğa sahip ailelerin yaşadığı bazı sorunlar ve bu sorunlara yönelik olarak SHU’nun ne tür çalışmalar yapabileceği tartışılmaktadır

References

  • Crnic A. Keith., William, N. Friedrich ve Mark T. Greenberg.
  • “Adaptation of Families with Mentally Retarded Children: A Model of Stress
  • Coping, and Family Ecology”, American Journal of Mental Deficiency, 88, (2)
  • 138, (1983). 2. Kazak, A.E., ve Marvin, R.S. “Differences, Difficulties and Adaptation
  • Stress and Social Networks in Families with a Disabilities: Linking Process
  • with Outcome”, Journal of Paediatric Psychology, 24 (1), 41-53, (1984). 3. Kazak, Anne E. “Families with Physically Handicapped Children
  • Social, Ecology and Family System”, Family Process, 25, June, 265-281, (1986). 4. Rodriguez, C.M., ve Murphy, L.E. “Parenting Stress and Abuse
  • Potential in Mothers of Children with Developmental Disabilities”, Child
  • Maltreatment, 2, (3), 245-252, (1997). 5. Miller, B.C., ve Myers-Walls, J.A. Parenthood: Stress and Coping
  • Strategies. McCubbin, H.I. ve Figley, C.R. (Editors). Stress and the Family
  • Volume I: Coping with normative Transitions. New York: Brunner Mazel, (1983). 6. Dönmez, Necate Baykoç. Bayhan ve Artan İsmihan. “Engelli Çocuğa
  • Sahip Ailelerinin Beklentileri ve Endişe Duydukları Konuların İncelenmesi”
  • Sosyal Hizmetler Dergisi, 1, (11), 16–24, (2000). 7. Işıkhan, Vedat. Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Annelerin Sorunları.
  • H.Ü. Yayınları, 2005, (1–22). 8. Işıkhan, Vedat. Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Anne ve Babalarda
  • Depresyon. Ankara, 2005, (1–22). 9. Girli, Alev. Yurdakul, Arzu., ve Sarısoy, Murat., Özekeş, Mustafa
  • “Zihinsel Engelli ve Otistik Çocukların Anne-babalarına Yönelik Grup Danışmanlığının Depresyon, Benlik Saygısı ve Tutumları Üzerine Etkisi”
  • Saray Rehabilitasyon, sayı: 6, Nisan-Haziran: 2-9, (2000). Byrne, E.A. ve Cunningham C.C. “The Effects of Mentally
  • Handicapped Children on Families-A Conceptual Review”, J. Child. Psychol.
  • Psyhiat, 26, (6): 847-864, (1985). Aksaz, Kuloğlu Neslihan. “Otistik Çocukların ve Öğretilebilir Zihinsel Özürlü Çocukların Anne Babalarının Kaygı Düzeyleri”, Psikoloji Dergisi, Ankara, 7, 25, 14–19, (1990). 12.
  • Babaların) Gereksinimlerinin Belirlenmesi”, (Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, (1996). 13.
  • Anne Babalardaki Stresin Yordanması”, Özel Eğitim, 1, (2), Ankara, (1992). 14.
  • Düzeylerinin Karşılaştırılarak Çocuğa Yönelik Beklentilerinin Belirlenmesi, (Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı, İzmir, Nisan, (1995). 15.
  • and Resources for Parenting and Living”, Families in Society: The Journal of Contemporary Human Services 81, (2), 118-129, (2000). 16.
  • Handicapped Children”, International Conference on Special Education 2001
  • Interaction and Collaboration, Antalya, 24–27 June, (2001). Zucman, E. Childhood Disability in the Family: Recognizing the Added Handicap, New York: World Rehabilitation Fund, Inc. (1982). 18.
  • Study of Fathers of Mentally Retarded and of Chronically Ill Children”, American Journal of Orthopsychiatry, 46, 246-255, (1976). 19.
  • Parents of Handicapped Children: A Multidimensional Approach”, American Journal on Mental Retardation. 94, (3), 240-244, (1989). 20.
  • Developmental Family Systems Perspective”, Journal of Autism and Developmental Disorders, 18, 2, (1988). 21.
  • and Future Expectations”, Journal of Developmental and Physical Disabilities
  • Vol. 14, No. 2. June, s. 159-170, (2002). Russo, J, Theresa ve Allon, A. Moira. “Helping Military Families Who
  • Have a Child with a Disability Cope with Stress”. Early Childhood Education
  • Journal, 29, 1, 3-8, (2001). Barker, Robert. L. The Social Work Dictionary. NASW, (1988). 24.
  • Müdahale Yöntemleri. Ankara (1988). 25.
  • Çalışmalar. T.C. Başbakanlık Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Ankara, Nisan, (2004). 26.
  • “Towards an Understanding of Families with Physically Disabled Adolescent”, Social Work in Health Care, 17, (4), (1992). 27.
  • Çoşansu, Saray Rehabilitasyon, 3, Ağustos-Eylül, 29–31, (1999). 28.
  • Social Work Practice”, Social Work, 34, 350-354, (1989). 29.
  • Work, 40, 6, 729-736, (1995). 30.
  • Practice: A Working Definition of Social Work Practice, 3, (2), 3-9, (1958). Yargıcı, Sibel. Dayanışma ve Yardımlaşma Derneği Yayını No: 001, Ankara, ss: 83–89, (2005). 33.
  • Disabilities: Assessment and Comparison of Self Reported Needs in Relation to Situatinal Variables”. Journal of Developmental and Physical Disabilities
  • Vol. 14, No. 2. June, pp. 191–201, (2002). 34.
  • Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 25, 4, Sivas, (2003).

ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELER VE SOSYAL HİZMET

Year 2006, Issue: 1, 28 - 46, 01.05.2006

Abstract

Families with mentally retarded children can suffer so many psycho-social and economic problems. Factors such as having an exceptional child, dependency to the family, having difficulty on accepting the child, conflicts between spouses, lifelong care, what will happen to the child after the death of the parents, and economic worries may cause various problems among these families. At below study, some problems of the families with mentally retarded children and what sort of study could do by social workers are discussed

References

  • Crnic A. Keith., William, N. Friedrich ve Mark T. Greenberg.
  • “Adaptation of Families with Mentally Retarded Children: A Model of Stress
  • Coping, and Family Ecology”, American Journal of Mental Deficiency, 88, (2)
  • 138, (1983). 2. Kazak, A.E., ve Marvin, R.S. “Differences, Difficulties and Adaptation
  • Stress and Social Networks in Families with a Disabilities: Linking Process
  • with Outcome”, Journal of Paediatric Psychology, 24 (1), 41-53, (1984). 3. Kazak, Anne E. “Families with Physically Handicapped Children
  • Social, Ecology and Family System”, Family Process, 25, June, 265-281, (1986). 4. Rodriguez, C.M., ve Murphy, L.E. “Parenting Stress and Abuse
  • Potential in Mothers of Children with Developmental Disabilities”, Child
  • Maltreatment, 2, (3), 245-252, (1997). 5. Miller, B.C., ve Myers-Walls, J.A. Parenthood: Stress and Coping
  • Strategies. McCubbin, H.I. ve Figley, C.R. (Editors). Stress and the Family
  • Volume I: Coping with normative Transitions. New York: Brunner Mazel, (1983). 6. Dönmez, Necate Baykoç. Bayhan ve Artan İsmihan. “Engelli Çocuğa
  • Sahip Ailelerinin Beklentileri ve Endişe Duydukları Konuların İncelenmesi”
  • Sosyal Hizmetler Dergisi, 1, (11), 16–24, (2000). 7. Işıkhan, Vedat. Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Annelerin Sorunları.
  • H.Ü. Yayınları, 2005, (1–22). 8. Işıkhan, Vedat. Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Anne ve Babalarda
  • Depresyon. Ankara, 2005, (1–22). 9. Girli, Alev. Yurdakul, Arzu., ve Sarısoy, Murat., Özekeş, Mustafa
  • “Zihinsel Engelli ve Otistik Çocukların Anne-babalarına Yönelik Grup Danışmanlığının Depresyon, Benlik Saygısı ve Tutumları Üzerine Etkisi”
  • Saray Rehabilitasyon, sayı: 6, Nisan-Haziran: 2-9, (2000). Byrne, E.A. ve Cunningham C.C. “The Effects of Mentally
  • Handicapped Children on Families-A Conceptual Review”, J. Child. Psychol.
  • Psyhiat, 26, (6): 847-864, (1985). Aksaz, Kuloğlu Neslihan. “Otistik Çocukların ve Öğretilebilir Zihinsel Özürlü Çocukların Anne Babalarının Kaygı Düzeyleri”, Psikoloji Dergisi, Ankara, 7, 25, 14–19, (1990). 12.
  • Babaların) Gereksinimlerinin Belirlenmesi”, (Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, (1996). 13.
  • Anne Babalardaki Stresin Yordanması”, Özel Eğitim, 1, (2), Ankara, (1992). 14.
  • Düzeylerinin Karşılaştırılarak Çocuğa Yönelik Beklentilerinin Belirlenmesi, (Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı, İzmir, Nisan, (1995). 15.
  • and Resources for Parenting and Living”, Families in Society: The Journal of Contemporary Human Services 81, (2), 118-129, (2000). 16.
  • Handicapped Children”, International Conference on Special Education 2001
  • Interaction and Collaboration, Antalya, 24–27 June, (2001). Zucman, E. Childhood Disability in the Family: Recognizing the Added Handicap, New York: World Rehabilitation Fund, Inc. (1982). 18.
  • Study of Fathers of Mentally Retarded and of Chronically Ill Children”, American Journal of Orthopsychiatry, 46, 246-255, (1976). 19.
  • Parents of Handicapped Children: A Multidimensional Approach”, American Journal on Mental Retardation. 94, (3), 240-244, (1989). 20.
  • Developmental Family Systems Perspective”, Journal of Autism and Developmental Disorders, 18, 2, (1988). 21.
  • and Future Expectations”, Journal of Developmental and Physical Disabilities
  • Vol. 14, No. 2. June, s. 159-170, (2002). Russo, J, Theresa ve Allon, A. Moira. “Helping Military Families Who
  • Have a Child with a Disability Cope with Stress”. Early Childhood Education
  • Journal, 29, 1, 3-8, (2001). Barker, Robert. L. The Social Work Dictionary. NASW, (1988). 24.
  • Müdahale Yöntemleri. Ankara (1988). 25.
  • Çalışmalar. T.C. Başbakanlık Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Ankara, Nisan, (2004). 26.
  • “Towards an Understanding of Families with Physically Disabled Adolescent”, Social Work in Health Care, 17, (4), (1992). 27.
  • Çoşansu, Saray Rehabilitasyon, 3, Ağustos-Eylül, 29–31, (1999). 28.
  • Social Work Practice”, Social Work, 34, 350-354, (1989). 29.
  • Work, 40, 6, 729-736, (1995). 30.
  • Practice: A Working Definition of Social Work Practice, 3, (2), 3-9, (1958). Yargıcı, Sibel. Dayanışma ve Yardımlaşma Derneği Yayını No: 001, Ankara, ss: 83–89, (2005). 33.
  • Disabilities: Assessment and Comparison of Self Reported Needs in Relation to Situatinal Variables”. Journal of Developmental and Physical Disabilities
  • Vol. 14, No. 2. June, pp. 191–201, (2002). 34.
  • Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 25, 4, Sivas, (2003).
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Vedat Işıkhan This is me

Publication Date May 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Issue: 1

Cite

APA Işıkhan, V. (2006). ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELER VE SOSYAL HİZMET. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi(1), 28-46.