It is frequently being mentioned that family members with disabled child encounter a set of unpleasant situations in terms of social, economic and physiological. This situation which is hard to be adapted and admitted by families makes the family member, especially who is in care one to one (mostly women), subjected to a series of problems. Therefore, it is assumed that having habits are effective for women’s empowerment. In this research which is based on qualitative method, we aimed that the women’s reading habit visible. The criterion sampling of the study is chosen amongst the purposeful sampling methods, and consists of mostly handicapped 23 women who continue to their education in Special Education and Rehabilitation Center. Study findings show that most of participants prefer reading printed books for enlightening and developing themselves personally, and they need to read more and become conscious in order to deal with the special conditions of being with handicapped children
Engelli çocuğa sahip aile bireylerinin sosyal, ekonomik ve psikolojik açıdan birtakım olumsuzluklar yaşadığı literatürde sıklıkla dile getirilmektedir. Aileler tarafından güç kabul edilen ve alışılması zor olan engel durumu, özellikle engelli ile birebir ilgilenen aile üyesini (çoğunlukla kadınları) birtakım sorunlarla çıkmak zorunda bırakmaktadır. Bu nedenle kadınların sahip oldukları alışkanlıkların kadınların güçlenmesinde etkili olabileceği varsayılmaktadır. Bu nedenle nitel yönteme dayalı olarak yapılan bu araştırmada amaç, engelli çocuğa sahip kadınların okuma alışkanlıklarını görünür kılmaktır. Araştırmanın amaçsal örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem tekniği kullanılarak belirlenen örneklemi, engelli çocuğu olan ve çocuğu Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi’nde eğitimine devam eden 23 kadından oluşmaktadır. Elde edilen bulgular, katılımcıların büyük çoğunluğunun kişisel gelişim ve bilgilenme amacıyla daha çok basılı kitap okumayı tercih ettiğini, engelli çocuğa sahip olmanın yarattığı özel sorunlarla baş edebilmek için daha çok bilinçlenmeye ve okumaya gereksinim duyduklarını göstermiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.