BibTex RIS Cite

Reading Habits of Women Who Have Disabled Children: A Qualitative

Year 2011, Issue: 1, 19 - 28, 01.05.2011

Abstract

It is frequently being mentioned that family members with disabled child encounter a set of unpleasant situations in terms of social, economic and physiological. This situation which is hard to be adapted and admitted by families makes the family member, especially who is in care one to one (mostly women), subjected to a series of problems. Therefore, it is assumed that having habits are effective for women’s empowerment. In this research which is based on qualitative method, we aimed that the women’s reading habit visible. The criterion sampling of the study is chosen amongst the purposeful sampling methods, and consists of mostly handicapped 23 women who continue to their education in Special Education and Rehabilitation Center. Study findings show that most of participants prefer reading printed books for enlightening and developing themselves personally, and they need to read more and become conscious in order to deal with the special conditions of being with handicapped children

References

  • Akgüner, E., Çalkavur, I., Adanır, P. ve Atalay, Ö. (2006). Engellilerin topluma kazandırılması. http://www.egelisesi.k12.tr/dosyalar/editor/file/q19.pdf, Erişim: 15 Eylül 2013.
  • ALA. (1978). Book reading and library usage: A study of habits and perceptions. New Jersey: Gallup.
  • Aslantürk, S. ve Saracaloğlu, A.S. (2010).Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının okuma ilgi ve alışkanlıklarının karşılaştırılması. Anadolu University Journal of Social Sciences, 11(1): 155-176.
  • Bahar, A., Bahar, G., Savaş, H.A., Parlar, S. (2009). Engelli çocukların annelerinin depresyon ve anksiyete düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzlarının belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11): 97-112.
  • Demirel, Ö. (1995). Türkçe programı ve öğretimi. Ankara: Usem Yayınları.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z.Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2): 431-465.
  • Özşenol F, Işıkhan V, Ünay B, Aydın H.İ, Akın R, Gökçay E. (2003). Engelli çocuğa sahip ailelerin aile işlevlerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 45(2): 156- 64.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Şengül, S ve Baykan, H. (2013). Zihinsel engelli çocukların annelerinde depresyon, anksiyete ve stresle başa çıkma tutumları. Kocatepe Tıp Dergisi,14: 30-39.
  • Tunç, M. (2011). Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Annelerin Yaşam Kalitesini Etkileyen Etmenler: Yenimahalle İlçesi Örneği. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Uzun,G.L.(2009). Yaratıcı bir süreç olarak okuma. erişim: 10 Kasım 2012
  • http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/27/1598/17251.pdf
  • Yıldırım, F. ve Conk, Z. (2005). Zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip anne/babaların stresle C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2):1-10.
  • Yıldırım, A., Aşılar, R.H. ve Karakurt, P. (2012). Engelli çocukların annelerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. İ.Ü.F.N. Hemşirelik Dergisi, 20(3):200-209.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (2. Basım). Ankara: Seçkin.Yılmaz, B. (2002). Ankara'daki ilköğretim öğretmenlerinin okuma ve halk kütüphanesi kullanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 16(4): 441-460.

ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP KADINLARIN OKUMA ALIŞKANLIKLARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2011, Issue: 1, 19 - 28, 01.05.2011

Abstract

Engelli çocuğa sahip aile bireylerinin sosyal, ekonomik ve psikolojik açıdan birtakım olumsuzluklar yaşadığı literatürde sıklıkla dile getirilmektedir. Aileler tarafından güç kabul edilen ve alışılması zor olan engel durumu, özellikle engelli ile birebir ilgilenen aile üyesini (çoğunlukla kadınları) birtakım sorunlarla çıkmak zorunda bırakmaktadır. Bu nedenle kadınların sahip oldukları alışkanlıkların kadınların güçlenmesinde etkili olabileceği varsayılmaktadır. Bu nedenle nitel yönteme dayalı olarak yapılan bu araştırmada amaç, engelli çocuğa sahip kadınların okuma alışkanlıklarını görünür kılmaktır. Araştırmanın amaçsal örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem tekniği kullanılarak belirlenen örneklemi, engelli çocuğu olan ve çocuğu Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi’nde eğitimine devam eden 23 kadından oluşmaktadır. Elde edilen bulgular, katılımcıların büyük çoğunluğunun kişisel gelişim ve bilgilenme amacıyla daha çok basılı kitap okumayı tercih ettiğini, engelli çocuğa sahip olmanın yarattığı özel sorunlarla baş edebilmek için daha çok bilinçlenmeye ve okumaya gereksinim duyduklarını göstermiştir

References

  • Akgüner, E., Çalkavur, I., Adanır, P. ve Atalay, Ö. (2006). Engellilerin topluma kazandırılması. http://www.egelisesi.k12.tr/dosyalar/editor/file/q19.pdf, Erişim: 15 Eylül 2013.
  • ALA. (1978). Book reading and library usage: A study of habits and perceptions. New Jersey: Gallup.
  • Aslantürk, S. ve Saracaloğlu, A.S. (2010).Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının okuma ilgi ve alışkanlıklarının karşılaştırılması. Anadolu University Journal of Social Sciences, 11(1): 155-176.
  • Bahar, A., Bahar, G., Savaş, H.A., Parlar, S. (2009). Engelli çocukların annelerinin depresyon ve anksiyete düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzlarının belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11): 97-112.
  • Demirel, Ö. (1995). Türkçe programı ve öğretimi. Ankara: Usem Yayınları.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z.Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2): 431-465.
  • Özşenol F, Işıkhan V, Ünay B, Aydın H.İ, Akın R, Gökçay E. (2003). Engelli çocuğa sahip ailelerin aile işlevlerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 45(2): 156- 64.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Şengül, S ve Baykan, H. (2013). Zihinsel engelli çocukların annelerinde depresyon, anksiyete ve stresle başa çıkma tutumları. Kocatepe Tıp Dergisi,14: 30-39.
  • Tunç, M. (2011). Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Annelerin Yaşam Kalitesini Etkileyen Etmenler: Yenimahalle İlçesi Örneği. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Uzun,G.L.(2009). Yaratıcı bir süreç olarak okuma. erişim: 10 Kasım 2012
  • http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/27/1598/17251.pdf
  • Yıldırım, F. ve Conk, Z. (2005). Zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip anne/babaların stresle C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2):1-10.
  • Yıldırım, A., Aşılar, R.H. ve Karakurt, P. (2012). Engelli çocukların annelerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. İ.Ü.F.N. Hemşirelik Dergisi, 20(3):200-209.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (2. Basım). Ankara: Seçkin.Yılmaz, B. (2002). Ankara'daki ilköğretim öğretmenlerinin okuma ve halk kütüphanesi kullanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 16(4): 441-460.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Melike Tunç This is me

Publication Date May 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 1

Cite

APA Tunç, M. (2011). ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP KADINLARIN OKUMA ALIŞKANLIKLARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi(1), 19-28.