Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İletişim Tarihine Kısa Bir Bakış: Analogdan Dijitale İletişim Araçlarının Gelişimi ve Bireye Yansıması

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 1, 173 - 207, 29.12.2020

Öz

Tarihsel süreç içerisinde iletişim araçları ve teknolojilerinde yaşanan gelişmeler bireylerin ve toplumların algı, düşünce ve davranış biçimleri üzerinde etkiler meydana getirmiştir. İletişim araçlarının gelişimi ile birlikte bireyin endüstriyel süreçler ile siyasal alanla olan ilişkisinde giderek daha güçlü hale geldiği; pasif-izleyici konumunda olan bireyin, etkileyen, etkilenen, aktif ve katılımcı bireye dönüştüğü görülmektedir. Bu değişimde de bilgisayar ve internet teknolojilerinin gelişimi ile bilgiye erişimin kolaylaşması, her yerden ve her zaman ağa erişmenin mümkün hale gelmesi ile dijital medya platformlarının etkileşime olanak tanıyan yapısının önemli birer etken olduğu düşünülmektedir. Bu noktadan hareketle bu çalışmada iletişim araçlarının tarihsel gelişiminden yola çıkarak bireyin üretim, dağıtım ve pazarlama gibi endüstriyel faaliyetlerle olan ilişkisinde yaşanan dönüşüm ele alınmış; bununla birlikte iletişim araç ve teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin birey, siyaset ilişkisinde yaratmış olduğu etkiler ile yeni iletişim ve ilişki biçimi de ele alınarak irdelenmiştir.

Kaynakça

  • Akmeşe, E. (2017). Evrensel Bir Simgenin Sıradışı Öyküsü: Chevolution, (Editörler), Huriye Kuruoğlu ve Alev Fatoş Parsa. Belgesel Filmde Zamanın Ruhu: Belgesel Filmde Değişen Anlam ve Anlatım içinde (s.117-137), Ankara: Detay.
  • Aghaei, S., Nematbakhsh, M. A. & Farsani, H. K. (2012). Evolution of The World Wide Web: From Web1.0 to Web 4.0, International Journal of Web & Semantic Technology, 3(1), 1-10.
  • Altincik, H. (2020). Halkla ilişkiler perspektifinden Medya ve Yerel Yönetim İlişkisi, İstanbul, Kriter Yayınları.
  • Bagdikian, B. H. (2004). Yeni medya tekeli, İstanbul, Akılçelen Kitaplar.
  • Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi, İstanbul, Avcıol Basım Yayın.
  • Basl, J. (2016). The Pilot Survey of the Industry 4.0 Principles Penetration in the Selected Czech and Ploish Companies, Journal of System Integration, 7(4), 3-8.
  • Beniger, J. (2004). Kontrol Devrimi, (Editörler), David Crowley ve Paul Heyer, (Çev: Berkay Ersöz) Ankara: Siyasal Kitabevi, s.442-455.
  • Besserat, D. S. (2014). Yazının En Eski Öncüsü, (Ed.), David Crowley ve Paul Heyer, (Çev: Berkay Ersöz) Ankara: Siyasal Kitabevi, ss.35-47.
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu, (Ed.) Mutlu Binark (21-44), Yeni Medya Çalışmaları, Ankara, Dipnot Yayınları.
  • Bolat, N. (2020). Televizyonun teknik dönüşümünün içeriğe etkisi. (Editör) Esennur Sirer. Televizyon 4.0 Toplum 5.0 Döneminde Yeni İzlence Yeni İzler Kitle içinde (s. 107-127), Konya: Literatürk Yayınevi.
  • Bolter, J. D. & GRrusin, R. (2000). Remediation: Understanding New Media, Massachusetts: The MIT Press.
  • Bulut, E. & Akçacı, T. (2017). “Endüstri 4.0 Ve İnovasyon Göstergeleri Kapsamında Türkiye Analizi”, Assam Uluslararası Hakemli Dergi (Assam-Uhad) Assam International Refereed Journal,7, 50-72.
  • Choudhury, N. (2014). “World Wide Web and Its Journey from Web 1.0 to Web 4.0”, International Journal of Computer Science and Information Technologies, 5(6), p.8096-8100.
  • Cowen, R. S. (2014). Elektroniğin Toplumsal Gelişimi İletişim Tarihi, (Editörler), David Crowley ve Paul Heyer, (Çev: Berkay Ersöz) Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Crowley, D. & Heyer, P. (2014). İletişim Tarihi: Teknoloji-Kültür-Toplum, (Çev: Berkay Ersöz) Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • EBSO (2015). Sanayi 4.0 Uyum Sağlamayan Kaybedecek, http://www.ebso.org.tr/ebsomedia/documents/sanayi-40_88510761.pdf
  • Eisenstein, E. (2014), Okuma Kamusunun Yükselişi, (Editörler), David Crowley ve Paul Heyer, (Çev: Berkay Ersöz) Ankara: Siyasal Kitabevi, s.148-159.
  • Graff, H. J. (2014) İlk Modern Okuryazarlıklar, (Editörler), David Crowley ve Paul Heyer, (Çev: Berkay Ersöz) Ankara: Siyasal Kitabevi, s.160-173.
  • Gülmez, B. (2015). Kültür Tarihi, Ankara: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Innis, H. (2014), Antik İmparatorluklarda İletişim Araçları, (Editörler), David Crowley ve Paul Heyer, (Çev: Berkay Ersöz) Ankara: Siyasal Kitabevi, s.48-57.
  • Karahasan, F. (2012). Taşlar Yerinden Oynarken: Dijital Pazarlamanın Kuralları, İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık ve Yapımcılık.
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar, (Çev: Ali Toprak) İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Lee, T. B. (1998). Semantic Web Road Map, https://www.w3.org/DesignIssues/Semantic.html
  • Lister, M., Dovey J., Giddings S., Grant I. & Kelly K. (2009). New Media “A Critical Introduct: Second Edition”, Newyork, USA: Routhledge Taylor&Francis Group.
  • Manovich, L. (2001), The Language of New Media, London: The MIT Press.
  • Markoff, J. (2006). Entrepreneurs See a Web Gided by Common Sense, https://www.nytimes.com/2006/11/12/business/12web.html
  • Marshack, A. (2014). Buz Çağı İnsanının Sanatı ve Simgeleri, (Editörler), David Crowley ve Paul Heyer, (Çev: Berkay Ersöz) Ankara: Siyasal Kitabevi, s.22-34.
  • Marvin, C. (1988). When Old Technologies Were New: Thinking about Electric Communication in the Late Nineteenth Century, NewYork: Oxford Press.
  • McLuhan, M. (2005). Yaradanımız medya: Medyanın etkileri üzerine bir keşif yolculuğu,(Çev.Ünsal Oskay), İstanbul: Merkez Kitapçılık.
  • McLuhan, M. & Powers, B. R. (2001). Global Köy :21. Yüzyılda Yeryüzü Yaşamında ve Medyada Meydana Gelecek Değişiklikler, (Çev: Bahar Öcal Düzgören), İstanbul: Scala Yayıncılık.
  • Neuman, W. R. (2018). Dijital Fark: Gündelik Hayatta Dijitalleşme ve Medya Etkileri Kuramı, (Çev: Gökçe Metin), İstanbul: The Kitap Yayınları.
  • O’reilly, T. (2009). What is Web2.0? Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software, https://books.google.com.tr/books?id=NpEk_WFCMdIC&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  • Oran, U. (2018). Sanayi 4.0 Çağında Siyaset, https://umutoran.com/2018/06/21/sanayi-4-0-caginda-siyaset/,
  • Schuh, G., Potente T., Potente, C., Wesch, W. Anja, R., & Prote J. P. (2014). Collaboration Mechanisms to increase Productivity in the Context of Industrie 4.0, p.51-56.
  • Siapera, E. (2011). Understanding New Media. https://uk.sagepub.com/sites/default/files/upm-binaries/44073_Siapera.pdf
  • Siemens (2015). Endüstri 4.0 Yolunda. Siemens Türkiye, https://www.siemens.com.tr/digital-enterprise
  • Sivas, H. (2015). Dünyanın Oluşumu, Eski Mezopotamya ve Eski Mısır Tarihi ve Uygarlıkları, (Editör): Taciser Sivas, Genel Uygarlık Tarihi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, s.2-35.
  • Tomasello, K. T. (2010). ‘New Media’ Research Publication Trends And Outlets İn Communication, 1990–2006, New Media & Society, 12(4), p.531-548.
  • Tosun, N. B. (2013). Sanal Gerçeklik Özgürleştiriyor mu?, (Editörler), And Algül ve Neda Üçer, Yeni Medyada Demokrasi: Sosyal Medya’ya Dair Araştırmalar, Literatürk Yayınları, Konya, s.113-134.
  • Tüsiad & Bcg (2016). Türkiye’nin Küresel Rekabetçiliği için Bir Gereklilik Olarak Sanayi 4.0: Gelişmekte Olan Ekonomi Perspektifi, İstanbul, file:///C:/Users/%C4%B0brahim/Downloads/TuYrkiyenin_Sanayi_40__DoYnuYsYuYmuY_YoYnetici_OYzeti.pdf
  • Vural, Z. & Akıncı B. (2014). Dijital Panorama: Bilgi İletişim Teknolojilerinde Son Gündem, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Wan, J., Yan, H., Liu, Q., Zhou, K., Lu, R. & Li D. (2013). Enabling Cyber-Physical Systems with Machine-Tomachine Technologies, International Journal of Ad Hoc and Ubiquitous Computing, 13(3-4), p.187-196.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

İbrahim Halil Yaşar 0000-0002-1480-569X

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2020
Kabul Tarihi 22 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yaşar, İ. H. (2020). İletişim Tarihine Kısa Bir Bakış: Analogdan Dijitale İletişim Araçlarının Gelişimi ve Bireye Yansıması. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 173-207.