Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KURUMSAL İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM PLATFORMU: GARANTİ BBVA VE DENİZBANK ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 1, 1 - 19, 31.07.2022
https://doi.org/10.54961/uobild.1039664

Öz

Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan değişim ve gelişmeler hemen her alanda değişiklikler yarattığı gibi kurumların alışılagelmiş iletişim davranış kalıplarını da yeniden biçimlendirmektedir. Geleneksel medyanın tek yönlü ve etkileşime kapalı yapısından farklı olarak günümüzün en yaygın iletişim araçları haline gelmiş olan sosyal medya, çift yönlü ve etkileşimli yapısıyla kurumsal iletişimde yeni fırsatlara kapı aralamıştır. Sosyal medya platformları arasında kurumsal iletişim amacıyla en yoğun kullanılanların başında Instagram gelmektedir. Bu bağlamda çalışmada Türkiye’nin önemli özel bankacılık markalarından olan Garanti BBVA Bankası ile DenizBank’a ait Instagram hesapları içerik analizi kullanılarak çalışma kapsamında belirlenen faktörler açısından incelenmiştir. Sonuçlar her iki bankanın Instagram’ı kurumsal iletişim açısından yoğun şekilde kullanmaya çalıştıklarını göstermektedir. Her iki bankanın içeriklerinde ağırlıklı olarak video ve fotoğraf formatına başvurdukları görülmektedir. Ayrıca bankaların mal, hizmet ve sosyal faaliyetlerin tanıtımı dahil çeşitli duyurular ve kutlama gibi amaçlarla Instagram hesaplarını sıklıkla kullandıkları dikkat çekmektedir. Ancak, bankaların Instagram üzerinden potansiyel müşterilerle iletişim başlatma ve sürdürme noktasında zayıf kaldıkları görülmektedir.

Kaynakça

  • Altincik, H. (2020). Halkla İlişkiler Perspektifinden Medya Ve Yerel Yönetim İlişkisi. İstanbul: Kriter. Ayaz, F. ve Ayaz, H. (2017). Sağlık İletişimi Ve Medyayı Konu Alan Lisansüstü Tezlere Bir Analiz. Atatürk İletişim Dergisi, 14, 147-172.
  • Ayaz, H. (2021). Bir Mizah Unsuru Olarak Dijitalleşme: Karikatürler Üzerinden Bir İçerik Analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20(2), 519-536.
  • Aydemir, A. (2021). Mahremiyetten Rızaya Dijital Albümler “Instagram örneği”. İletişim Kuram ve Araştırmaları Dergisi, 54, 116-140.
  • Coşkun E. ve Ateşgöz, K. (2020). Skeumorfik Tasarımın Kullanıcı Deneyimi Bağlamında Marka Algısının Tüketiciler Tarafından Değerlendirilmesi. Dördüncü Kuvvet. 3(1). 113-126.
  • Doorley, J. ve Garcia, H. F. (2015). Reputation Manangment ‘‘The Key to Successful Public Relations and Corporate Communication’’. Routledge, NewYork.
  • Gökler, K. ve Onay, A. (2020). Üniversitelerin Kurumsal İletişim Aracı Olarak Instagram Kullanımı: Vakıf Üniversitelerinin Instagram Sayfalarına Üzerine Betimsel Bir İçerik Analizi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 35, 311-337.
  • Kılıç, D. ve Ateşgöz, K. (2018). İşitme Engelli Öğrencilerin Sosyal Medya Ağ Sitelerini Kullanım Motivasyonları. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (İNİF), 3(2), 75-88.
  • Kılıç, S. (2015). Kappa Test. Journal of Mood Disorders (JMOOD), 142-144.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
  • Matthews, L. (2010). Social Media and the Evolution of Corporate Communications. The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications 1(1), 17-23.
  • Oyman, M. ve Özer, S. (2018). Bir Gerilla Pazarlama Uygulaması Olarak Ambient Reklamcılık (Ortam Reklamcılığı): Basılı Dergi Reklamı İle Ambient Reklamın Etkililik Açısından Karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 173-192.
  • Ozer, S., Oyman, M. ve Ugurhan, Y. (2020). The Surprise Effect of Ambient Ad on the Path Leading to Purchase: Testing the Role of Attitude toward the Brand. Journal of Marketing Communication, 26(6), 615-635.
  • Tanyeri Mazıcı, Koçak, P.G. ve Altincik, H. (2017). Sosyal Medyanın Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kullanımı Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz: Online Alışveriş Siteleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(60), 523-536.
  • Theaker, A. (2016). The Public Relations Handbook. Routledge, NewYork.
  • Uğurhan, Y.Z.C. (2021). Instagram’da Reklam Değeri Ve İnanç Açısından Satın Alma Davranışının İncelenmesi. Selçuk İletişim Dergisi, 14(4), 1793-1819.
  • Yaşar, İ.H. (2021). Siyasal İfade Amaçlı Sosyal Medya Kullanım Düzeyinin Siyasal İlgili Ve Katılım Üzerinde Rolü: Sosyal Medya Platformları Bağlamında Bir Saha Araştırması. OPUS, 17(34), 1175-1203.
  • Yaşar, İ.H. ve Altincik, H. (2018). Türkiye Cumhuriyeti Bakanlıklarının Web Sitelerinin Halkla İlişkiler Bağlamında Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 55, 224-236.
  • Yeniçıktı, N. F. (2016). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 9(2), 92-115.

INSTAGRAM PLATFORM AS A CORPORATE COMMUNICATION TOOL: AN INVESTIGATION ON GARANTI BBVA AND DENIZBANK

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 1, 1 - 19, 31.07.2022
https://doi.org/10.54961/uobild.1039664

Öz

Changes and developments in information and communication technologies create alterations in almost every field as well as reshape habitual communication behavior patterns of corporations. Social media, which has become the most common communication tool of nowadays, unlike the one-way and non-interactive structure of traditional media, has opened a new door to new opportunities in corporate communication field through its two-way and interactive structure. Instagram, among the social media platforms, is one of the most used platforms for corporate communication purposes. In this regard, the Instagram accounts of Garanti BBVA and DenizBank, which are one of the most valuable brands in Turkey, were examined in terms of the factors determined within the scope of the study by using content analysis method. Results of the study demonstrate that both banks try to use Instagram intensively for their corporate communication purposes. It is seen that both banks predominantly make use of video and photo formats in their contents. Findings also show that both banks use their Instagram accounts for various announcements and celebration purposes which also include the promotion of goods, services, and social activities. Banks, however, seem to be relatively weak in initiating and maintaining communication with their potential customers via their Instagram accounts.

Kaynakça

  • Altincik, H. (2020). Halkla İlişkiler Perspektifinden Medya Ve Yerel Yönetim İlişkisi. İstanbul: Kriter. Ayaz, F. ve Ayaz, H. (2017). Sağlık İletişimi Ve Medyayı Konu Alan Lisansüstü Tezlere Bir Analiz. Atatürk İletişim Dergisi, 14, 147-172.
  • Ayaz, H. (2021). Bir Mizah Unsuru Olarak Dijitalleşme: Karikatürler Üzerinden Bir İçerik Analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20(2), 519-536.
  • Aydemir, A. (2021). Mahremiyetten Rızaya Dijital Albümler “Instagram örneği”. İletişim Kuram ve Araştırmaları Dergisi, 54, 116-140.
  • Coşkun E. ve Ateşgöz, K. (2020). Skeumorfik Tasarımın Kullanıcı Deneyimi Bağlamında Marka Algısının Tüketiciler Tarafından Değerlendirilmesi. Dördüncü Kuvvet. 3(1). 113-126.
  • Doorley, J. ve Garcia, H. F. (2015). Reputation Manangment ‘‘The Key to Successful Public Relations and Corporate Communication’’. Routledge, NewYork.
  • Gökler, K. ve Onay, A. (2020). Üniversitelerin Kurumsal İletişim Aracı Olarak Instagram Kullanımı: Vakıf Üniversitelerinin Instagram Sayfalarına Üzerine Betimsel Bir İçerik Analizi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 35, 311-337.
  • Kılıç, D. ve Ateşgöz, K. (2018). İşitme Engelli Öğrencilerin Sosyal Medya Ağ Sitelerini Kullanım Motivasyonları. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (İNİF), 3(2), 75-88.
  • Kılıç, S. (2015). Kappa Test. Journal of Mood Disorders (JMOOD), 142-144.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
  • Matthews, L. (2010). Social Media and the Evolution of Corporate Communications. The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications 1(1), 17-23.
  • Oyman, M. ve Özer, S. (2018). Bir Gerilla Pazarlama Uygulaması Olarak Ambient Reklamcılık (Ortam Reklamcılığı): Basılı Dergi Reklamı İle Ambient Reklamın Etkililik Açısından Karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 173-192.
  • Ozer, S., Oyman, M. ve Ugurhan, Y. (2020). The Surprise Effect of Ambient Ad on the Path Leading to Purchase: Testing the Role of Attitude toward the Brand. Journal of Marketing Communication, 26(6), 615-635.
  • Tanyeri Mazıcı, Koçak, P.G. ve Altincik, H. (2017). Sosyal Medyanın Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kullanımı Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz: Online Alışveriş Siteleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(60), 523-536.
  • Theaker, A. (2016). The Public Relations Handbook. Routledge, NewYork.
  • Uğurhan, Y.Z.C. (2021). Instagram’da Reklam Değeri Ve İnanç Açısından Satın Alma Davranışının İncelenmesi. Selçuk İletişim Dergisi, 14(4), 1793-1819.
  • Yaşar, İ.H. (2021). Siyasal İfade Amaçlı Sosyal Medya Kullanım Düzeyinin Siyasal İlgili Ve Katılım Üzerinde Rolü: Sosyal Medya Platformları Bağlamında Bir Saha Araştırması. OPUS, 17(34), 1175-1203.
  • Yaşar, İ.H. ve Altincik, H. (2018). Türkiye Cumhuriyeti Bakanlıklarının Web Sitelerinin Halkla İlişkiler Bağlamında Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 55, 224-236.
  • Yeniçıktı, N. F. (2016). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 9(2), 92-115.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Halil Yaşar

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2021
Kabul Tarihi 27 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yaşar, İ. H. (2022). KURUMSAL İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM PLATFORMU: GARANTİ BBVA VE DENİZBANK ÜZERİNE BİR İNCELEME. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 22(1), 1-19. https://doi.org/10.54961/uobild.1039664