OYUNUN ELEŞTİREL DÜŞÜNME ÜZERİNE ETKİSİ: OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN BAKIŞ AÇISI
Year 2022,
, 23 - 37, 15.08.2022
Gamzegül Tetik
,
Adalet Kandır
Abstract
Araştırma okul öncesi öğretmenlerinin oyunun eleştirel düşünce üzerine etkisine yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 Eğitim Öğretim yılında Uşak İli merkezinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul öncesi kurumlarında görev yapmakta olan 33 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; demografik bilgi formu ve “Oyunun Eleştirel Düşünmeye Etkisine İlişkin Görüş Belirleme Formu” kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde, Google forms aracılığıyla gönüllü okul öncesi öğretmenlerine ulaşılmış, cevaplar e-mail yoluyla alınmıştır. Verilerin yorumlanmasında Nvivo 12 programı kullanılarak içerik analizi yapılmıştır.
References
- Akbaba, A., & Kaya, B. (2015). Okul öncesi öğrencilerinin düşünme becerilerinin gelişmesine yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 148-160.
- Binti Kamarulzaman, W. (2015). Affect of play on critical thinking: What are the perceptions of preservice teachers. International Journal of Social Science and Humanity, 5(12), 1024.
- Bonnie, P. (1994). Srtategies for teaching critical thinking. Washington DC: Clearinghouse on Assessment and Evaluation.
- Botherson. (2009). What children learn through play. [Online]. Available: http://www.ag.ndsu.edu
- Clevenger, M. T. (2016). Preservice teachers' beliefs about play in kindergarten (Doctoral dissertation, University of South Carolina).
- Davis-Seaver, J. (2000). Critical thinking in young children. Edwin Mellen Press.
- Daniel, M. F., & Auriac, E. (2011). Philosophy, critical thinking and philosophy for children. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 415-435.
- Ennis, R. H. (1962). A concept of critical thinking. Harvard educational review.
- Davis-Seaver, J. (1994). Critical thinking in young children (Doctoral dissertation, The University of North Carolina at Greensboro).
- Eales-Reynolds, L. J., Judge, B., McCreery, E., & Jones, P. (2013). Critical thinking skills for education students. Learning Matters.
- Fisher, R. (1999). Thinking skills to thinking schools: Ways to develop children's thinking and learning. Early child development and care, 153(1), 51-63.
- Giren, S. (2016). Early Childhood Education Teachers’ Metaphors About Play Concept For Preschoolers/Okul Öncesi Öğretmenlerinin “Okul Öncesi Dönem Çocuğu İçin Oyun” Kavramına İlişkin Metaforları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(1), 372-388.
- Güntepe, E. T., & Usta, N. D. (2017). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Perspektifinden Eğitsel Bilgisayar Oyunları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1095-1116.
- Gürkaynak, İ., Üstel, F., & Gülgöz, S. (2003). Eleştirel düşünme. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi.
- Heyman, G. D. (2010). Children's critical thinking when learning from others. Current directions in psychological science, 17(5), 344-347.
- Holmes, R., Liden, S. and Shin, L. (2013). “Children’s thinking styles, play and academic performance,” American Journal of Play, vol. 5, no. 2, pp. 219-238.
- Hewes, B. J. (2007). “Let the children play: Nature’s answer to early learning,” Early Childhood Learning.
- Jones, E. and Reynolds, G. (2011). The Play’s the Thing: Teachers’ Roles in Children’s Play, 2 nd Ed., New York: Teachers College Press, 2011.
- Kurfiss, J. G. (1988). Critical Thinking: Theory, Research, Practice, and Possibilities. ASHE-ERIC Higher Education Report No. 2, 1988. ASHE-ERIC Higher
Education Reports, The George Washington University, One Dupont Circle, Suite 630, Dept. RC, Washington, DC 20036-1183.
- Kirriemuir, J., & McFarlane, A. (2004). Report 8: Literature review in games and learning. Futurelab Series, 1-35.
- Mabe, L., & Director, E. C. E. (2004). The importance of applying critical thinking to children’s learning. Surry Community College.
- McCall, C. C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek. (Çev. Kurtul Gülenç ve Nihal P. Boyacı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Mirzeoğlu, A. D. (2015). The Experiences and Achievements of Classroom Teacher Candidates during a Play-Based Reflective Workshop in which Open-
Ended Materials Were Used. Education & Science/Egitim ve Bilim, 40(180).
- Mutlu, E., & Aktan, E. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin düşünme eğitimi ile ilgili tutumlarinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 799-828.
- Özdemir, A., & Ramazan, O. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin oyuna ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 298-308.
- Özgünlü, M., & ÇELİK, M. V. (2018). Okul öncesi eğitimde yapılandırılmamış oyuna ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi,
26(5), 1691-1700.
- Patton, MQ (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi .
- Pillow, B. H. (2008). Development of children's understanding of cognitive activities. The Journal of Genetic Psychology, 169(4), 297-321.
- Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri, gerçek dünya araştırması. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Salmon, A. K. (2010). Tools to enhances young children’sthinking. Young Children. 2(3) 26-32.
- Saracho, O. N. (1999). A factor analysis of preschool children's play strategies and cognitive style. Educational Psychology, 19(2), 165-180.
- Şahin, M. K., & Akman, B. Erken Çocukluk Döneminde Düşünme Becerilerinin Gelişimi. Milli Eğitim Dergisi, 47(218), 5-20.
- Tok, E. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının oyuna ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 599-611.
- Tuğluk, M. N., & Özkan, B. (2019). MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının 21. yüzyıl becerileri açısından analizi. Temel Eğitim, 1(4), 29-38.
- Tuğrul, B., Metin Aslan, Ö., Ertürk, H. G., & Özen Altınkaynak, Ş. (2014). Anaokuluna devam eden altı yaşındaki çocuklar ile okul öncesi öğretmenlerinin oyun
hakkındaki görüşlerinin incelenmesi.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
- Wadsworth, B. J. (2015). Piaget’in duyuşsal ve bilişsel gelişim kuramı. (Çev Ed. Ziya Selçuk). Ankara:Pegem Akademi
- Williams Howe, C. (2016). How to raise critical thinkers in a world that desperately needs them. http://www.parent.com. Retrieved on October 25, 2018.
Year 2022,
, 23 - 37, 15.08.2022
Gamzegül Tetik
,
Adalet Kandır
References
- Akbaba, A., & Kaya, B. (2015). Okul öncesi öğrencilerinin düşünme becerilerinin gelişmesine yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 148-160.
- Binti Kamarulzaman, W. (2015). Affect of play on critical thinking: What are the perceptions of preservice teachers. International Journal of Social Science and Humanity, 5(12), 1024.
- Bonnie, P. (1994). Srtategies for teaching critical thinking. Washington DC: Clearinghouse on Assessment and Evaluation.
- Botherson. (2009). What children learn through play. [Online]. Available: http://www.ag.ndsu.edu
- Clevenger, M. T. (2016). Preservice teachers' beliefs about play in kindergarten (Doctoral dissertation, University of South Carolina).
- Davis-Seaver, J. (2000). Critical thinking in young children. Edwin Mellen Press.
- Daniel, M. F., & Auriac, E. (2011). Philosophy, critical thinking and philosophy for children. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 415-435.
- Ennis, R. H. (1962). A concept of critical thinking. Harvard educational review.
- Davis-Seaver, J. (1994). Critical thinking in young children (Doctoral dissertation, The University of North Carolina at Greensboro).
- Eales-Reynolds, L. J., Judge, B., McCreery, E., & Jones, P. (2013). Critical thinking skills for education students. Learning Matters.
- Fisher, R. (1999). Thinking skills to thinking schools: Ways to develop children's thinking and learning. Early child development and care, 153(1), 51-63.
- Giren, S. (2016). Early Childhood Education Teachers’ Metaphors About Play Concept For Preschoolers/Okul Öncesi Öğretmenlerinin “Okul Öncesi Dönem Çocuğu İçin Oyun” Kavramına İlişkin Metaforları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(1), 372-388.
- Güntepe, E. T., & Usta, N. D. (2017). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Perspektifinden Eğitsel Bilgisayar Oyunları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1095-1116.
- Gürkaynak, İ., Üstel, F., & Gülgöz, S. (2003). Eleştirel düşünme. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi.
- Heyman, G. D. (2010). Children's critical thinking when learning from others. Current directions in psychological science, 17(5), 344-347.
- Holmes, R., Liden, S. and Shin, L. (2013). “Children’s thinking styles, play and academic performance,” American Journal of Play, vol. 5, no. 2, pp. 219-238.
- Hewes, B. J. (2007). “Let the children play: Nature’s answer to early learning,” Early Childhood Learning.
- Jones, E. and Reynolds, G. (2011). The Play’s the Thing: Teachers’ Roles in Children’s Play, 2 nd Ed., New York: Teachers College Press, 2011.
- Kurfiss, J. G. (1988). Critical Thinking: Theory, Research, Practice, and Possibilities. ASHE-ERIC Higher Education Report No. 2, 1988. ASHE-ERIC Higher
Education Reports, The George Washington University, One Dupont Circle, Suite 630, Dept. RC, Washington, DC 20036-1183.
- Kirriemuir, J., & McFarlane, A. (2004). Report 8: Literature review in games and learning. Futurelab Series, 1-35.
- Mabe, L., & Director, E. C. E. (2004). The importance of applying critical thinking to children’s learning. Surry Community College.
- McCall, C. C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek. (Çev. Kurtul Gülenç ve Nihal P. Boyacı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Mirzeoğlu, A. D. (2015). The Experiences and Achievements of Classroom Teacher Candidates during a Play-Based Reflective Workshop in which Open-
Ended Materials Were Used. Education & Science/Egitim ve Bilim, 40(180).
- Mutlu, E., & Aktan, E. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin düşünme eğitimi ile ilgili tutumlarinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 799-828.
- Özdemir, A., & Ramazan, O. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin oyuna ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 298-308.
- Özgünlü, M., & ÇELİK, M. V. (2018). Okul öncesi eğitimde yapılandırılmamış oyuna ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi,
26(5), 1691-1700.
- Patton, MQ (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi .
- Pillow, B. H. (2008). Development of children's understanding of cognitive activities. The Journal of Genetic Psychology, 169(4), 297-321.
- Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri, gerçek dünya araştırması. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Salmon, A. K. (2010). Tools to enhances young children’sthinking. Young Children. 2(3) 26-32.
- Saracho, O. N. (1999). A factor analysis of preschool children's play strategies and cognitive style. Educational Psychology, 19(2), 165-180.
- Şahin, M. K., & Akman, B. Erken Çocukluk Döneminde Düşünme Becerilerinin Gelişimi. Milli Eğitim Dergisi, 47(218), 5-20.
- Tok, E. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının oyuna ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 599-611.
- Tuğluk, M. N., & Özkan, B. (2019). MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının 21. yüzyıl becerileri açısından analizi. Temel Eğitim, 1(4), 29-38.
- Tuğrul, B., Metin Aslan, Ö., Ertürk, H. G., & Özen Altınkaynak, Ş. (2014). Anaokuluna devam eden altı yaşındaki çocuklar ile okul öncesi öğretmenlerinin oyun
hakkındaki görüşlerinin incelenmesi.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
- Wadsworth, B. J. (2015). Piaget’in duyuşsal ve bilişsel gelişim kuramı. (Çev Ed. Ziya Selçuk). Ankara:Pegem Akademi
- Williams Howe, C. (2016). How to raise critical thinkers in a world that desperately needs them. http://www.parent.com. Retrieved on October 25, 2018.