Araştırmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin
başarı algısı, akademik iyimserlik, psikolojik iyi oluş ve fiziksel saygı
düzeylerini farklı değişkenlere gore incelemektir. Araştırma tarama modelinde
betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini, Ankara ili merkez
ilçelerinden tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilen 374 beden eğitimi öğretmeni
oluşmaktadır. Verilerin çözümlenmesi SPSS 21, LISREL 8.8 ve AMOS programları
kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre başarı algısı ve akademik
iyimserlik düzeyleri cinsiyete göre kadın beden eğitimi öğretmenleri lehine
anlamlı bir şekilde değişmektedir. Beden eğitimi öğretmenlerinin fiziksel saygı
düzeyleri ortaokullarda çalışan beden eğitimi öğretmenleri lehine anlamlı bir
farklılık göstermektedir. Beden eğitimi öğretmenlerinin spor yapma değişkenine
göre fiziksel saygı düzeyleri spor yapma sıklığı yüksek olanlar lehine anlamlı
farklılık göstermektedir. Beden eğitimi öğretmenlerinin psikolojik iyi oluş ve
fiziksel saygı düzeyleri ile beden kitle indeksleri arasında anlamlı bir fark
olduğu görülmüştür. Bu farklılık psikolojik iyi oluş düzeyinde normal
kilolular, fiziksel saygı düzeyinde ise zayıf olan beden eğitimi öğretmenleri
lehinedir. Beden eğitimi öğretmenlerinin başarı algısı, akademik iyimserlik,
psikolojik iyi oluş ve fiziksel saygı düzeyleri ile yaş ve kıdemleri arasında
anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.
Beden eğitimi öğretmeni, akademik iyimserlik, psikolojik iyi oluş, başarı algısı, fiziksel saygı
The aim of this study is to investigate success perception, academic optimism, psychological well-being and physical respect levels of physical education teachers with respect to different variables. The study is a descriptive study within survey model. Sampling of the study is constituted by 374 physical education teachers who were selected with the help of stratified sampling method from central districts of Ankara. Analysis of the data was conducted with t-test and ANOVA test in SPSS 21 package program. According to results of the study, success perception and academic optimism show a significant difference in favor of female physical education teachers with respect to gender variable. Physical respect level of physical education teachers shows a significant difference in favor of the ones who are teaching in secondary schools. Physical respect levels of teachers show a significant difference in favor of the ones having high frequency of doing sports with respect to variable of physical education teachers’ frequency of doing sports. It has been found that there is a significant difference between psychological well-being and physical respect level of physical education teachers and body mass indexes. Such a difference is in favor of the ones whose weight is normal in psychological well-being; and the ones who are slim in physical respect. It has been found that there is no significant difference between success perception, academic optimism psychological well-being and physical respect levels of physical education teachers and their ages and seniorities.
Physical education teacher, academic optimism, psychological well-being, perception of success, physical esteem
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors |
|
Publication Date | January 30, 2017 |
Submission Date | January 24, 2017 |
Acceptance Date | |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 1 |