The purpose of this study is to examine the fourth grade primary students’ perceptions about mathematical problem-solving through metaphors. The method of the research is a phenomenological research method. The study group consisted of 65 fourth grade primary school students studying a state primary school. A form with "Mathematical problem-solving is like …………; because …………" written on it was distributed to students. Students were asked to complete the sentence. Content analysis method was used in data analysis. The metaphors developed by primary school fourth grade students regarding the concept of mathematical problem-solving were classified into six categories according to their common features. It was concluded that most of the students had positive perceptions about mathematical problem-solving.
Bu araştırmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik problemi çözmeye ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla incelemektir. Araştırma fenomenoloji deseninde yürütülmüştür. Araştırmaya dördüncü sınıfta öğrenim gören 65 öğrenci katılmıştır. İlkokul öğrencilerine “Matematik problemi çözme ………… gibidir. Çünkü ……………” ifadesinin yazılı olduğu bir form dağıtılarak, öğrencilerin cümleleri tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik problemi çözme kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforlar ortak özelliklerine göre altı kategoride sınıflandırılmıştır. Öğrencilerin çoğunun matematik problemi çözmeye ilişkin algılarının olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2021 |
Submission Date | February 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 1 |
Articles published in the Usak University Journal of Educational Research are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).