As it is known, raising qualified individuals to work in STEM occupational groups plays a critical role for the future and welfare of a country. In this respect, determining the interests of middle school students in STEM professions in our country is a subject worth investigating. When the relevant studies in the literature are examined, it is seen that the general tendencies of the students towards STEM professions are evaluated by using quantitative data collection tools in the majority of the studies. In this study, a descriptive study with qualitative elements was carried out in order to determine the opinions of middle school students about STEM professions. The study group of the research consists of 40 middle school students studying in the central district of Uşak. Semi-structured interviews were conducted with the students and the data obtained were described using the content analysis method. As a result of the research, it has been determined that middle school students have superficial knowledge about STEM professions, and students who are self-sufficient in Science and Mathematics and who are interested in science are more willing to choose these occupational groups in the future.
Bilindiği gibi bir ülkenin geleceği ve refah düzeyi için FeTeMM meslek gruplarında çalışacak nitelikli bireyler yetiştirebilmek kritik bir rol oynamaktadır. Bu açıdan ülkemizdeki ortaokul öğrencilerinin FeTeMM mesleklerine yönelik ilgilerinin belirlenmesi araştırmaya değer bir konudur. Literatürde yer alan ilgili araştırmalar incelendiğinde yapılan çalışmaların çoğunluğunda nicel veri toplama araçları kullanılarak öğrencilerin FeTeMM mesleklerine yönelik genel eğilimlerinin değerlendirildiği görülmektedir. Bu araştırmada ise ortaokul öğrencilerinin FeTeMM mesleklerine yönelik görüşlerini belirlemek amacı ile nitel unsurlar barındıran betimsel bir çalışma yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Uşak ili Merkez ilçesinde öğrenim görmekte olan 40 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerinin FeTeMM mesleklerine ilişkin yüzeysel bilgilere sahip olduğu, Fen Bilimleri ve Matematik derslerinde kendini yeterli gören ve bilime ilgi duyan öğrencilerin bu meslek gruplarını gelecekte tercih etme konusunda daha istekli olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Science Education, STEM Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 23, 2024 |
Submission Date | May 21, 2024 |
Acceptance Date | August 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |
Articles published in the Usak University Journal of Educational Research are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).